زنگ خطر افزایش جرایم سایبری در گلستان/ کلاهبرداران در کمین هستند

پرسا گفت: در هشت ماهه نخست سال جاری شاهد افزایش ۱۸.۵ درصدی جرایم سایبری در گلستان هستیم لذا باید کاربران، سواد سایبری خود را بالا برده تا در دام کلاهبرداران نیفتند.

خبرگزاری شبستان- گرگان؛ با گسترش فضای مجازی و پدید آمدن شبکه های اجتماعی متعدد، شاهد ورود خیل عظیمی از کاربران به این فضا هستیم و با توجه به این که بسیاری از افراد سواد سایبری کافی ندارند لذا این امر زمینه سوء استفاده مجرمان را فراهم کرده است. مجرمانی که با روش ها و شگردهای مختلف تلاش می کنند به اطلاعات افراد دسترسی یافته و از آن ها اخاذی کنند.

سیر جرائم سایبری در گلستان هم افزایشی بوده لذا در این راستا خبرگزاری شبستان با سرهنگ «ابراهیم پرسا» رئیس پلیس فتای گلستان گفتگو کرده که در ذیل خواهد آمد:

 

* سیر جرائم سایبری در گلستان چگونه است؟

در هشت ماهه نخست امسال هتک حیثیت و جرائم علیه افراد و مزاحمت های اینترنتی رتبه اول جرائم مجازی را در گلستان به خود اختصاص داده و با ۳۷ درصد از وقوعات، شاهد افزایش ۲۵ درصدی نسبت به مدت مشابه سال قبل در این جرم هستیم. ۸۰ درصد از این پرونده ها با تلاش کارشناسان پلیس فتا کشف شده است.

 

رتبه دوم جرایم سایبری مربوط به کلاهبرداری رایانه‌ای بوده که ۲۴ درصد از وقوعات را به خود اختصاص داده و شاهد افزایش ۱۸ درصدی در این جرم هستیم و با تلاش پلیس فتا ۹۸ درصد از این جرایم کشف شده است.

 

برداشت غیرمجاز اینترنتی در سال جاری با کاهش ۲۸ درصدی روبه‌رو بوده و ۱۶ درصد از وقوعات را به خود اختصاص داده است. ۱۰۳ درصد از این پرونده ها هم منجر به کشف شده است.

 

قمار و شرط بندی پنج درصد از جرائم سایبری استان را به خود اختصاص داده و شاهد افزایش ۱۵.۶ درصدی در این جرم بوده و ۱۳۹ درصد از این پرونده ها کشف شده است.

 

در مجموع در هشت ماهه نخست سال جاری شاهد افزایش ۱۸.۵ درصدی جرایم سایبری گلستان بودیم که ۹۱ درصد از پرونده ها منجر به کشف شده است.

 

* انگیزه مجرمان چه بوده است؟

کسب منافع مالی، کنجکاوی، سرگرمی، احساس گمنام ماندن مجرمان در فضای مجازی، راحتی ارتکاب جرم در فضای مجازی، حس انتقام‌جویی و عدم آشنایی برخی از شهروندان و کاربران با قوانین مجازات اسلامی و فضای مجازی از مهم ترین انگیزه های مجرمان بوده است.

 

* میانگین سنی مجرمان چیست؟

پنج درصد از مجرمان سایبری گلستان تا 17 سال بوده و از ۱۸ تا ۲۵ سال، ۲۳ درصد و از ۲۶ سال به بالا 71.5 درصد از مجرمان جرایم سایبری را در استان تشکیل می دهند.

 

* چند درصد از مجرمان مرد و چند درصد زن هستند؟

۷۲ درصد از مجرمان جرایم سایبری در گلستان مرد و ۲۸ درصد زن هستند.

 

* در مورد تهدیدات فضای مجازی بیشتر توضیح می دهید.

انتقام جویی از جمله تهدیدات فضای مجازی است که از طریق هتک حیثیت و نشر اکاذیب انجام می‌شود؛ برخی از کاربران به راحتی در این فضا اعتماد کرده و خود را در معرض آسیب های فضای مجازی قرار می‌دهند.

نباید با ایجاد صفحات، گروه و کانال، دل نوشته ها و اطلاعات را در این فضا ذخیره کرد و نباید از این فضا به عنوان یک حریم خصوصی استفاده شود زیرا این امر آسیب‌های جدی را برای کاربران به دنبال داشته است.

تصاویر سلفی با پوشش بد حجابی یا بی حجابی، کلیپ های شوخی و اسرار خانوادگی در این فضا منتشر شده و این امر سبب می شود افراد سودجو که در کمین هستند بتوانند از این مسائل سوء استفاده کنند.

مجرمان می توانند از این اطلاعات برای تهدید و اخاذی استفاده کرده و حتی با زدن صفحاتی به نام و هویت این افراد، آنها را تخریب کنند.

 

* توصیه شما به این افراد چیست؟

توصیه پلیس فتا به این افراد آن است که به شبکه‌های اجتماعی اعتماد نکرده و تصاویر شخصی و خانوادگی خود را در این فضا بارگذاری نکنند.

شهروندان باید برای فعالیت در این فضا تأمل کرده تا زمینه بروز جرائم برای سوء استفاده کنندگان ایجاد نشود.

 

* مهم ترین جرایم سایبری چیست؟

کلاهبرداری به نام سامانه جعلی ثنا یکی از مهم ترین جرایم سایبری است؛ تاکنون تعدادی از افرادی که دانش کافی ندارند در این دام افتاده اند. شیوه کلاهبرداری هم به گونه‌ای است که پیامکی برای افراد ارسال شده که علیه شما شکایتی به ثبت رسیده است لذا شما باید به لینک زیر مراجعه کنید. به دلیل اینکه طرح‌ شکایت استرس زا است و برخی هم برای کنجکاوی به لینک مراجعه کرده و برای آنها سایتی باز می‌شود و در آن اطلاعات هویتی و بانکی افراد گرفته شده و با ورود به این صفحات اطلاعات آنها به سرقت می‌رود و در ادامه موجودی حساب آنها تخلیه می شود.

سایت قوه قضاییه تنها سایت رسمی برای اعلام سامانه ثنا است. باید دقت کرد که پیامک از طرف فردی ارسال نشده و مبدا ارسال کننده هم مشخص باشد.

یکی دیگر از جرائم در این فضا، سایت تبلیغات خرید و فروش است که زمینه فعالیت کلاهبرداران را فراهم می کند. از شگردهای کلاهبرداران این است که خود را در پوشش «فروشنده» معرفی کرده و با عرضه کالای ارزان قیمت و حتی سرقتی جلب توجه می کنند تا خریدار با آنها ارتباط برقرار کنند. آن ها بعد از دریافت بیعانه پاسخگوی شخص خریدار نیستند لذا افراد نباید در این فضا به راحتی اعتماد کنند آن ها باید از کم و کیف کالای مورد نظر اطلاع داشته باشند و بعد از تایید هزینه را پرداخت کنند.

از شیوه‌ها و شگردهای دیگر در این فضا این است که کلاهبردار خود را در پوشش «خریدار» معرفی و اطلاعات را به راحتی از فروشنده دریافت می‌کند لذا باید قبل از واریز وجه از هویت فروشنده و کالا اطلاع یافت.

 

* اخیراً شاهد تماس خارج از کشور به برخی از تلفن‌های همراه هستیم، نظر شما چیست؟

توصیه پلیس بر این است که به هیچ عنوان به این تماس ها پاسخ ندهند زیرا هزینه های گزافی را مشمول آن فرد می‌کند و احتمال ورود به اطلاعات گوشی هم وجود دارد.

 

* راه ارتباطی شهروندان با پلیس فتا چیست؟

برخی از افراد دانش سایبری نداشته و با تهدیدات آشنا نیستند. اگر چنانچه در این فضا دچار مشکل شدند با تلفن گویا، بخش فوریت های سایبری به شماره ۰۹۶۳۸۰ تماس گرفته و مشکلات خود را اعلام کنند و یا با شماره تلفن های اداری پلیس فتا شامل ۲۱۸۲۲۹۷۲ و ۲۱۸۲۲۹۴۳ ارتباط برقرار کنند و یا به سایت پلیس فتا مراجعه کرده و در بخش گزارشات مردمی مشکلات خود را اعلام کنند.

کد خبر 1120016

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha