تداوم مشکلات موسسات قرآنی زیر لوای اتحادیه مدغم/توجه ویژه برنامه هفتم توسعه به موسسات

سلامت پناه گفت: علیرغم آنکه ۶ سال وقت یک نهاد رسمی و دولتی صرف تشکیل اتحادیه مدغم موسسات قرآنی شد اما به نظر می‌رسد در این بستر کماکان مشکلات و چالش های گذشته پابرجاست.

به گزارش خبرنگارقرآن و معارف خبرگزاری شبستان؛ پس از چندین سال کشمکش اتحادیه مدغم موسسات قرآنی تشکیل شد اما از زمان راه اندازی و فعالیت این اتحادیه به نظر می‌رسد که در بطن کار تغییر حاصل نشده است؛ در حالی که تنها ظاهر شکل تغییر کرده است و تمام چالش‌ها و مشکلات قبلی برای موسسات و نهادهای قرآنی مردم‌نهاد پابرجاست.

 بنابراین گزارش، رضا سلامت پناه؛ معاون شورای توسعه و ترویج فعالیت های قرآنی کشور، ضمن حضور در برنامه مصباح شبکه قرآن و معارف سیما،  با اشاره به معضل موسسات و نهادهای قرآنی مردم نهاد گفت: شاید کمتر کسی باشد که این حق را در خصوص فعالیتها و تلاش‌هایی که برای موسسات قرآنی داشته ام نشناسد. در سال‌های گذشته حدود چهار سال برای بازدید موسسات قرآنی کشور وقت گذاشتیم و از نزدیک با ۱۰۰۰ موسسه و نهاد قرآنی مردم نهاد دیدار داشتیم لذا همواره به دنبال حمایت و رشد و بالندگی آنها هستیم.

 

وی افزود:  امروز مجموعه ای از مشکلات و چالش ها برای موسسات و نهادهای قرآنی مردم نهاد وجود دارد که حل نشده است اما از  عقیده داریم که این مشکلات لاینحل نیست.چرا که ما موسسات و نهادهای قرآنی مردم نهاد را عقبه راهبردی برای پیشرفت فرهنگ قرآنی و نظام جمهوری اسلامی ایران می دانیم؛ لذا مشکلات و چالشهای آنها نیز عمیق تر است و باید در حل مشکلات و معضلات موسسه قرآنی با افق بلندترین نگاه کرد.

سلامت پناه تصریح کرد: بی شک موسسات و نهادهای قرآنی مردم نهاد، یک ارگان مستقل هستند و هر نوع نگاه و دیدگاهی که موجب وابستگی موسسات شود غلط است در این راستا وظیفه حاکمیت و دولت تنها حمایت و تسهیل گری مشکلات و چالش‌های آن هاست.

 

 وی افزود: در این بین موسسات قرآنی از مجموعه حاکمیت و دولت مطالباتی دارند و ما نیز از آنها مطالباتی داریم. گمان ما بر این بود که پس از تشکیل اتحادیه مدغم  موسسات قرانی شاهد هضم بسیاری از مسائل و چالش های گذشته و شکوفایی عصر جدیدی برای موسسات قرآنی باشیم؛ ولی اینطور نشد.

سلامت پناه تصریح کرد: نزدیک به شش سال درگیر این موضوع بودیم تا بتوانیم در هر جلسه ی شورای توسعه فرهنگ قرآنی امکان راه‌اندازی هر چه سریعتر اتحادیه مدغم موسسات قرآنی را فراهم کنیم. علیرغم آنکه ۶ سال وقت یک نهاد رسمی و دولتی صرف تشکیل  اتحادیه مدغم موسسات قرآنی شد اما به نظر می‌رسد در این بستر کماکان مشکلات و چالشهای گذشته پابرجاست.

 

وی افزود:  علاوه بر این؛ طی سالیان گذشته ۶۰ تا ۷۰ درصد اسناد بالادستی شورای توسعه فرهنگ قرآنی مرتبط با موسسات و در راستای شکوفایی و محول کردن وظایف در دستگاههای دولتی برای حمایت از آنها بوده است گرچه با ساختارهای فعلی توان اجرا کردن این اسناد بالادستی توسط دستگاه های دولتی وجود ندارد.

 سلامت پناه عنوان کرد: در برنامه هفتم توسعه فرهنگ قرآنی در مفاد پیشنهاد شده از ۱۱ بند موجود، ۶ بند آن در مورد موسسات فرهنگی و قرآنی است که به موضوعاتی همچون پرداخت قبوض برق، آب، حق بیمه کارفرما ،افزایش تعداد بیمه ها و مسائل این چنینی می پردازد.

 

معاون شورای  توسعه و ترویج فعالیت های قرآنی کشور  اظهار کرد: اما علی رغم حمایت های همه جانبه در تدوین اسناد بالادستی از سوی شورای توسعه فرهنگ قرآنی مطالبات ما از موسسات قرآنی پابرجاست. بر این اساس از دیرباز مقرر شد تا موسسات قرآنی در راستای توانمند شدن و تخصصی عمل کردن اقداماتی انجام دهند اما هنوز این مهم رخ نداده است و عمده موسسات قرآنی در سطح آموزش متن قرآن کریم  باقی مانده اند. برهمین اساس بالغ بر ۷۰ درصد از  موسسات قرآنی در حد آموزش تجوید و قرائت باقی ماندند این در حالی است که باید در فضاهای مختلف و تولید محتوای قرآنی فعالیت داشته باشند؛ این حوزه ها می تواند به بخش کارآفرینی، دانش بنیان، فضای مجازی و غیره اختصاص داشته باشد.

 وی خاطرنشان کرد:  وقتی کمیت موسسات قرآنی زیاد شود و مزیت رقابتی وجود نداشته باشد لاجرم بسیاری از این موسسات قرآنی حذف خواهند شد چرا که در عدم توانمند شدن موفق عمل نکردند در عین حال نهادهای مدنی قرآنی تنها به موسسات قرآنی خلاصه نمی شود بلکه به سرعت از انجمن‌های خادمان قرآنی انجمن علمی قرآنی نیز در  در این مسیر فعالیت های جدی دارد موسسات قرآنی مردم نهاد با وجود ظرفیت ها و امکانات بالقوه نتوانستند این مهم را به فرض رساند و به منصه ظهور برساند.

کد خبر 1120336

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha