حق آبه بخش کشاورزی اصفهان از سال ۱۳۷۷ به بعد کاهش یافته است

ورمزیاری با بیان اینکه آمار آب منطقه ای اصفهان نشان می دهد مصارف حوزه سد زاینده رود از سال ۱۳۷۷ به بعد سهم کشاورزی از حق آبه ها، دائم کاهش یافته است، گفت: سهم آب مصرفی صنعت و آب شرب، افزایش یافته است.

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری شبستان، حجت ورمزیاری، استاد دانشگاه و کارشناس حوزه کشاورزی شب گذشته (پنجشنبه 4 آذر) در برنامه گفتگوی ویژه خبری شبکه دو سیما با اشاره به اینکه مبنای دقیقی در این باره وجود ندارد که گفته می شود بخش کشاورزی 80 تا 90 درصد آب را مصرف می کند، گفت: آمار آب منطقه ای اصفهان نشان می دهد مصارف حوزه سد زاینده رود از سال 1377 به بعد سهم کشاورزی از حق آبه ها، دائم کاهش یافته و سهم آب مصرفی صنعت و آب شرب، افزایش یافته است.

 

ورمزیاری درباره اینکه آیا بند چهارم طرح 9 ماده ای احیای آبریز زاینده رود مصوب شورای عالی آب مبنی بر ممنوعیت بارگذاری جدید بر منابع زاینده رود تا پیش از تعیین تکلیف در این حوضه اجرا شده است یا خیر؟ گفت: رشد جمعیت شهر اصفهان به نوعی بارگذاری جدید بر منابع آب زاینده رود و از نظر صنعت هم افزایش داشته است.

 

وی با انتقاد از سیاست های تمرکزگرای جمعیتی و رشد جمعیت کلان شهرها افزود: جمعیت شهر اصفهان در سال 1355، ششصد و نود و شش هزار نفر بود و بر اساس برآورد ها این رقم در امسال، دو میلیون و 300 هزار نفر است. آمارها نشان می دهد حق آبه بخش کشاورزی از سال 1377 به بعد کاهش یافته است.

 

این استاد دانشگاه و کارشناس حوزه کشاورزی درباره آبیاری مدرن در حوضه زاینده رود گفت: با توجه به اهداف کمی که در نظر گرفته شده بود خیلی عقب هستیم. در سیاست های مدیریت منابع آب، به آب به عنوان نفت نگاه می کنیم؛ برای تامین بودجه وزارت نیرو اقدام به آب فروشی می کنیم بلکه بایستی رفتار صرفه جویانه را تشویق کنیم یعنی کشاورزانی که از آبیاری تحت فشار استفاده می کنند در قالب بانک آب باید مورد تشویق قرار گیرند، ساز وکار این موضوع در کشورهای دیگر وجود دارد ولی متاسفانه ما به این سمت حرکت نمی کنیم.

 

ورمزیاری با تاکید بر اینکه باید با ساز وکارهای خود تنظیم، کشاورزان را تشویق کنیم، گفت: اگر ساز وکار تشویقی را فراهم کنیم قطعاً با توسعه آبیاری تحت فشار هم بهره وری تولید افزایش پیدا می کند و هم بیلان آبی ما بهتر خواهد شد.

 

وی با اشاره به اینکه سیستم های ارزیابی دقیقی نداریم که بعد از آبیاری تحت فشار چه اتفاقاتی می افتد که سد توسعه پیدا می کند یا خیر؟ و اگر توسعه پیدا کرد چه ابزارهای باز دارنده ای باید داشته باشیم، گفت: چاه های غیر مجاز نباید نادیده گرفته شوند؛ وزارت نیرو در جلوگیری از چاه های غیر مجاز برخورد مناسبی ندارد چون نگاه جامع نداشته است.

 

این استاد دانشگاه و کارشناس حوزه کشاورزی با بیان اینکه اگر دغدغه آب را داریم باید یک مجموعه کامل تعریف کنیم و بایستی وزارت جهاد کشاورزی وظیفه خودش را در تنوع بخشی شغلی به مشاغل روستاییان بپذیرد، گفت: متولی توسعه روستایی، وزارت جهاد کشاورزی است.

 

 

کد خبر 1120355

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha