بسیج بر پایه تقوا و اخلاص بنا نهاده شد

حجت الاسلام محمدیان با بیان اینکه بسیج بر پایه تقوا و اخلاص بنا نهاده شده است گفت: این شجره طیبه در همه جای دنیا ریشه دوانده و از حدود جغرافیایی ایران فراتر رفته است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از رشت،  حجت‌الاسلام «محمد محمدیان» در خطبه‌های نماز امروز (جمعه، ۱۵ آذر) با تبریک هفته بسیج مستضعفان اظهار کرد: بسیج مانند مسجد محل ارتباط با خدا است زیرا این نهاد نیز بر پایه تقوا و اخلاص بنا گذاشته شد.

امام جمعه سنگر با اشاره به آیات قرآن بسیجی را کسانی دانست که روحیه و تفکر بسیجی بودن را دنبال می کنند و کارشان برای رضای خداست افزود: می توان بسیج را شجره طیبه ای دانست که سایه آن را در اقصی نقاط عالم از عراق گرفته تا  اهل مقاومتی که در یمن، سوریه، حزب‌الله لبنان، افغانستان، حیدریون و زینبیون پاکستان هستند می بینیم.

وی با بیان اینکه این شجره طیبه در همه جای دنیا ریشه دوانده و از حدود جغرافیایی ایران فراتر رفته است تصریح کرد: این هنر امام بود که با سازماندهی و ساماندهی بسیج فتح الفتوح کرد و این نیرو را که در تمام اعصار و قرون در وطن ما وجود داشت کشف و این استعداد را تبدیل به فعلیت کرد.

محمدیان افزود: بسیج یک حرکت اجتماعی، طبیعی و الهی است که اگر از این انرژی به درستی و به جای خودش استفاده شود بیشتر پی به ماهیت آن می بریم.

وی ادامه داد: امام خمینی(ره) چنین انرژی را در جامعه دیدند و کشف این مسئله هنر امام است که در اوایل انقلاب به توانایی که در بین مردم و نسل جوان آن زمان بود ایمان داشت.

محمدیان با بیان اینکه خداوند نیز در قرآن کریم انسان را مامور به حرکت می کند، گفت: انسان دارای انرژی است و باید دارای اثر باشد از این رو با سکون و ایستادن نمی‌توان به فعلیت برسد و ما می‌بینیم که حضرت روح الله برای خدا قیام کرد گرچه شاید در ابتدای حرکت تنها بود اما کم کم عده‌ای به ایشان پیوستند و این نهضت عظیم شکل گرفت.

وی ادامه داد: امروزه می‌بینیم که استکبار در فضای مجازی جوانان ما را به سمت تنبلی، کسلی، بی تفاوتی سوق می دهد و این نشان می دهد که وظیفه خود را درست نشناختیم.

محمدیان گفت: حضرت امام در آن دوران این ظرفیت را دیدند و به این ظرفیت بها دادند و ثمرات آن بسیج را اکنون مشاهده می کنیم.

وی همچنین با اشاره به خطبه ۱۲۱ نهج البلاغه حضرت امیرالمومنین(ع) که ویژگی‌های بسیجیان صدر اسلام را برشمرده است اظهار کرد: بسیجیان و شهدای ما نیز به تأسی از این ویژگی ها و امتیازاتی که اصحاب پیامبر(ص) داشتند در میدان حاضر و مثمرثمر شدند.

محمدیان یکی از ویژگی های بسیجی را از زبان امیرالمومنین(ع) «گمنام» بودن دانست و گفت: بسیجی به دنبال نام و اسم و رسم نیست بلکه به دنبال عمل به وظیفه است، و اگرچه مردم زمانه او را نشناسند و خدمات او را نبینند اما او برای خدا کار می‌کند و ممکن است در دفتر مردم به فراموشی سپرده شود ولی در دفتر خداوند ثبت شده است.

وی در ادامه با بیان اینکه بسیجیان عاشق «جهاد و شهادت» هستند و این مشتاق بودن برای جهاد به خاطر ایمان و معنویت آنان است تصریح کرد: نکته بارز اینکه بسیجیان «انس با قرآن» دارند و قرآن را با تدبر قرائت می‌کنند.

محمدیان اضافه کرد: امیرالمومنین علیه السلام  می فرمایند«بسیجی اهل شکم پرستی نیست بلکه کم خوراک است، آنها اهل سحرخیزی و انس با دعا بودند و لب های آنها از فراوانی ذکر خشکیده است» از این رو پایه و اساس بسیج از متن قرآن گرفته شده است.

وی اظهار کرد: وقتی به این ویژگی‌ها نگاه می‌کنیم می‌بینیم که شهدای مدافع حرم و شهدای مدافع حریم ما نیز دارای این ویژگی ها هستند.

محمدیان از دیگر خصوصیات بسیجی را «وظیفه شناس» بودن دانست و با بیان اینکه سازماندهی بسیج خوب است اما اگر بسیج را تبدیل به یک اداره کردیم و به سبک اداره‌ای خواستیم آن را جلو ببریم خطای بزرگی کرده‌ایم، افزود: ما نباید بسیجی را محدود کنیم.

وی بیان کرد: وقتی به وصیت نامه شهدا نگاه می کنیم حتی به وصیت نامه کسانی که به دین اسلام نبودند «تبعیت از ولایت» را می بینیم که از دیگر ویژگی‌های بسیجیان است.

محمدیان خاطر نشان کرد: هر کجا ما از ولایت و رهبری تبعیت کردیم پیروز میدان بودیم و هر کجا فاصله گرفتیم ضرر کردیم و لطمه خوردیم.

کد خبر 1120464

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha