کشف مسجد گلی ۱۳۰۰ ساله در «ذی قار» عراق

ماموران کاوش در موزه بریتانیا همراه با یک تیم محلی عراقی، مسجدی گلی را در استان ذی قار کشف کرده اند که قدمت آن به سال ۶۰ هجری قمری برمی گردد.

به گزارش خبرگزاری شبستان به نقل از «الجزیره»، ماموران کاوش در موزه بریتانیا همراه با یک تیم محلی عراقی، مسجدی گلی را کشف کرده اند که قدمت آن به سال 60 هجری قمری یا 679 پس از میلاد  برمی گردد.

این مسجد که در شهر الرفاعی کشف شده است در وسط یک شهر مسکونی واقع شده است.

این مسجد تقریباً هشت متر (26 فوت) عرض و پنج متر (16 فوت) طول دارد. در وسط مسجد، ضریح کوچکی برای امام زمان (عج) قرار دارد که بر اساس آخرین یافته های کاوش 25 نفر را در خود جای می دهد.

علی شلقام، رئیس اداره تحقیق و کاوش فرمانداری، این یافته را یکی از مهم‌ترین و بزرگ‌ترین اکتشافات نامیده است، زیرا این مسجد به طور کامل از گل ساخته شده و قدمت آن به سال‌های اولیه اسلام می‌رسد.

بنا به گفته شلقام، مکان های مذهبی باستان شناسی کمی کشف شده است که قدمت آنها به دوران امویان می رسد. اما به دلیل فرسایش ها، اطلاعات زیادی از آن دوره از اسلام به دست نیامده است.

شلقام به خبرگزاری دولتی عراق گفت: مسجد گلی کشف شده در نزدیکی سطح پیدا شده بنابراین تنها بقایای کمی از ساختمان به دلیل فرسایش آب، باد و باران باقی مانده است.

استان ذی قار دارای مجموعه وسیعی از مکان‌های باستان‌شناسی از جمله «اور» یک ایالت-شهر سومری در بین‌النهرین باستان است و پاپ فرانسیس در جریان سفر تاریخی خود به عراق در سال گذشته از این منطقه بازدید کرد.

غنای باستان شناسی این شهر اخیرا باعث جذب هیئت های خارجی نیز شده است. به عنوان مثال یک تیم باستان شناس روسی-عراقی اوایل امسال یک سکونتگاه باستانی را در این منطقه کشف کرد که حدود 4000 سال قدمت دارد.

با این حال، به دلیل سال ها درگیری و سوء مدیریت مالی، این کشور نفت خیز در سال های گذشته علاقه آشکاری به باستان شناسی نشان نداده است.

حسن السلامی، محقق باستان شناسی عراق، به شبکه خبری ناصریه گفت: تخصیص مالی اندک به این بخش، مأموریت های تحقیقاتی و اکتشافی عراق را در سال های گذشته تضعیف کرده است.

وی افزود: در دوره آتی شاهد کشف آثار مهم باستان شناسی در ذی قار به ویژه با حضور هیئت ها و همکاری آنها با اداره آثار باستانی استانداری خواهیم بود.

کد خبر 1120708

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha