اعلام نرخ ارز بدون ذکر نام صرافی ممنوع شد/نرخ رسمی ۱۸ ارز کاهش یافت

نرخ رسمی ۱۸ ارز کاهش یافت، اعلام نرخ ارز بدون ذکر نام صرافی ممنوع شد، تجارت خارجی کشور در هشت ماه سال ۱۴۰۰ افزايش ۴۰ درصدی داشته است، ۷۷۶۸ نفر در آبان ماه از بانک تجارت تسهیلات ازدواج دریافت کردند برخی از اخبار اقتصادی امروز شبستان است.

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری شبستان، مهمترین اخبار اقتصادی امروز یکشنبه ۷ آذر شبستان به شرح زیر است:

نرخ رسمی ۱۸ ارز کاهش یافت

بانک مرکزی نرخ رسمی ۴۶ ارز را برای امروز (یکشنبه، هفتم آذرماه) اعلام کرد که بر اساس آن بهای ۱۸ واحد پولی کاهش و قیمت ۲۰ ارز افزایش یافت. همچنین نرخ هشت واحد پولی دیگر هم ثابت ماند. امروز هر دلار آمریکا ۴۲ هزار ریال، پوند انگلیس ۵۶ هزار و ۳۰ ریال و یورو ۴۷ هزار و ۵۴۴ ریال ارزش‌گذاری شد. 

 

برپایه این گزارش، امروز هر فرانک سوئیس ۴۵ هزار و ۵۱۷ ریال، کرون سوئد چهار هزار و ۵۸۶ریال، کرون نروژ چهار هزار و ۶۳۶ ریال، کرون دانمارک ۶ هزار و ۳۹۳ ریال، روپیه هند ۵۶۰ ریال، درهم امارات متحده عربی ۱۱ هزار و ۴۳۷ ریال، دینار کویت ۱۳۸ هزار و ۸۰۷ ریال، یکصد روپیه پاکستان ۲۳ هزار و ۷۸۰ ریال، یکصد ین ژاپن ۳۷ هزار و ۶۵ ریال، دلار هنگ‌کنگ پنج‌هزار و ۳۸۶ ریال و ریال عمان ۱۰۹ هزار و ۲۳۲ ریال ارزش‌گذاری شد.

 

همچنین هر دلار کانادا ۳۲ هزار و ۸۱۳ ریال، دلار نیوزیلند ۲۸ هزار و ۶۴۶ ریال، راند آفریقای‌جنوبی ۲ هزار و ۵۷۹ ریال، لیر ترکیه سه‌هزار و ۳۸۹ ریال، روبل روسیه ۵۵۸ ریال، ریال قطر ۱۱ هزار و ۵۳۹ ریال، یکصد دینار عراق ۲‌ هزار و ۸۷۸ ریال، لیر سوریه ۱۷ ریال، دلار استرالیا ۲۹ هزار و ۹۲۱ ریال، ریال سعودی ۱۱ هزار و ۲۰۰ ریال، دینار بحرین ۱۱۱ هزار و ۷۰۱ ریال، دلار سنگاپور ۳۰ هزار و ۶۲۶ ریال، یکصد تاکای بنگلادش ۴۸ هزار و ۸۱۷ ریال، ۱۰ روپیه سریلانکا ۲‌هزار و ۷۳ ریال، کیات میانمار ۲۴ ریال، یکصد روپیه نپال ۳۴ هزار و ۸۲۴ ریال، یکصد درام ارمنستان هشت‌هزار و ۷۲۰ ریال و دینار لیبی ۹ هزار و ۱۰۵ ریال تعیین قیمت شد.

 

امروز در تابلوی بانک مرکزی هر یوان چین ۶ هزار و ۵۷۰ ریال، یکصد بات تایلند ۱۲۵ هزار و ۲۸۸ ریال، رینگیت مالزی ۹ هزار و ۹۰۵ ریال، یک‌هزار وون کره‌جنوبی ۳۵ هزار و ۱۷۱ ریال، دینار اردن ۵۹ هزار و ۲۳۸ ریال، یکصد تنگه قزاقستان ۹ هزار و ۶۴۴ ریال، هر لاری گرجستان ۱۳ هزار و ۵۶۳ ریال، یک‌هزار روپیه اندونزی ۲‌هزار و ۹۳۰ ریال، افغانی افغانستان ۴۳۹ ریال، روبل جدید بلاروس ۱۶ هزار و ۴۳۹ ریال، منات جمهوری آذربایجان ۲۴ هزار ۷۰۶ ریال، یکصد پزوی فیلیپین ۸۳ هزار و ۲۶۹ ریال، سامانی تاجیکستان سه‌هزار و ۷۲۲ ریال و منات جدید ترکمنستان ۱۱ هزار و ۹۸۷ ریال قیمت خورد.

 

اعلام نرخ ارز بدون ذکر نام صرافی ممنوع شد

کانون صرافان ایران در اطلاعیه‌ای اعلام کرد: اعلام و انتشار نرخ ارز بدون ذکر منبع و نام صرافی ممنوع است و شرکت های صرافی دارای مجوز موظف به اعلام نرخ ارز هستند. در اطلاعیه کانون صرافان خطاب به افراد حقیقی و حقوقی فعال در حوزه نشر نرخ ارز، آمده است: نظر به اعلام نرخ ارز توسط اشخاص فاقد صلاحیت و ایجاد التهاب در بازار ارز به منظور سوء استفاده، بدینوسیله به اطلاع کلیه اشخاص حقیقی و حقوقی فعال در حوزه انتشار نرخ ارز می‌رساند وفق دستورالعمل‌های صادره، شرکت‌های صرافی دارای مجوز از بانک مرکزی موظف به اعلام نرخ ارز در محل صرافی و یا طرق دیگر می‌باشند؛

بنابراین اعلام و انتشار نرخ ارز به هر نحو، بدون ذکر منبع و نام صرافی از مصادیق نشر اکاذیب به قصد اضرار به غیر بوده، لذا با متخلفین برخورد قانونی خواهد شد.

 

آغاز پرتاب ماهواره به مدار ۳۶ هزار کیلومتری تا سال ۱۴۰۴/باید زمینه ورود بخش خصوصی را به صنعت فضایی فراهم کنیم

مرتضی براری، رئیس سازمان فضایی ایران شب گذشته (شنبه 6 آذر) در برنامه گفتگوی ویژه خبری شبکه دو سیما با بيان اينکه مدار 36 هزار کيلومتر مدار راهبردي وکليد موفقيت کشور در حوزه نظامي، اقتصادي و امنيتي است، افزود: نقشه راه صنعت فضایی کشور قرار دادن ماهواره در مدار 36 هزار کیلومتری در بازه زمانی 10 ساله است اما رئیس جمهور تأکید دارد این زمان کاهش یابد و ما به رغم پیچیده بودن این مسیر همه تلاش خود را انجام می دهیم که در زمان کوتاه تری به این مدار دست یابیم.

 

وی با بیان اینکه بسیاری از طراحی ها و فناوری ها را برای رسیدن به این مدار آغاز کرده ایم و اکنون طراحی پایگاه این پرتاب کامل شده و به سرعت ساخت آن آغاز می شود، افزود: در زمینه ماهواره بر نیز برای فرستادن ماهواره به این مدار تحقیقات آغاز شده است و بلوک انتقال مداری سامان آزمایش های نهایی خود را می گذراند.

 

براری با اشاره به اینکه این بلوک، ماهواره را از مدار 400 کیلومتر به مدار 7 هزار کیلومتر، سامانه دوی آن ماهواره را از 400 کیلومتر به 10 هزار کیلومتر و در نهایت ماهواره را به مدار 36 هزار کیلومتر منتقل می کند، تأکید کرد: تلاش می کنیم در سریع ترین زمان به این مدار دست یابیم. از سال 95 برنامه های فضایی، بخش بخش شد و هر دستگاه برنامه خود را به طور مستقل انجام می دهد و کشور بدون برنامه جامع فضایی بود.

 

وی با بیان اینکه در شورای عالی فضای مجازی 9 عضو حقوقی از جمله رئیس ستاد کل نیروهای مسلح، رئیس سازمان صدا و سیما، رئیس سازمان برنامه و بودجه و وزرای علوم، صنعت، راه، ارتباطات و دفاع و 3 عضو حقیقی وجود دارند، افزود: اکنون تکلیف همه این دستگاه ها مشخص شده و همه برنامه شفاف دارند.

 

وی با بیان اینکه رئیس جمهور تأکید دارد سند جامع 10 ساله فضایی کشور دوباره تدوین و در جلسه اسفند این سند بررسی و تصویب شود، افزود: اکنون برنامه فضایی کشور تا پایان سال 1401 تدوین شده و زمان پرتاب ماهواره ها تا پایان سال مشخص است.

 

رئیس سازمان فضایی ایران با بیان اینکه باید زمینه ورود بخش خصوصی را به صنعت فضایی فراهم کنیم، گفت: از نظر نیروی متخصص در منطقه رتبه نخست و در دنیا رتبه 11 تا 13 را داریم و متخصصان بسیار ارزشمندی در کشور هستند.

 

براری با بیان اینکه ایجاد زمینه اشتغال موجب می شود نیروی متخصص بیشتری در دانشگاه ها پرورش یابد، گفت: زیرساخت های بسیاری از خدمات در دنیا در حال انتقال به فضاست مانند توسعه منظومه های ماهواره ای که نسل پنجم ارتباطات سیار و اینترنت پهن باند به آن بستگی دارد و کل اقتصاد این بخش را جذب می کنیم البته کشورهایی در حال ایجاد منظومه های ماهواره ای برخلاف معاهدات سازمان ملل و در پی تسلیحاتی کردن فضا و انتقال سامانه های نظامی به مدارها هستند.

 

تجارت خارجی کشور در هشت ماه سال ۱۴۰۰ افزايش ۴۰ درصدی داشته است

مهدی میراشرفی، رئیس کل گمرک کشور با بیان اینکه تجارت خارجی کشور در هشت ماه سال ۱۴۰۰ افزايش ۴۰ درصدی داشته است، گفت: در هشت ماه سال جاری ۱۱۰ ممیز ۳ میلیون تن به ارزش ۶۳ ممیز ۱ میلیارد دلار کارنامه تجارت خارجی کشور است که به لحاظ وزنی ۴۳ و نیم و به لحاظ ارزشی ۴۰ درصد نسبت به مدت مشابه رشد داشته است.

 

وی در گفتگو با صدا و سیما با بیان اینکه سهم صادرات از این میزان ۸۳ ممیز ۷ میلیون تن است که ارزش آن ۳۱ ممیز یک میلیارد دلار است، گفت: از لحاظ وزنی ۱۰ و نیم درصد و به لحاظ ارزشی ۴۲ درصد رشد داشته است

 

رئیس کل گمرک کشور در خصوص محصولات پتروشیمی هم گفت: ۳۹ ممیز ۸ میلیون تن صادرات محصولات پتروشیمی بوده که این میزان ۴۷ درصد وزن کل کالا‌های صادراتی را به ارزش ۱۳ ممیز ۳ میلیارد دلار به خود اختصاص داده و ۴۳ درصد ارزش کل صادرات کشور در ۸ ماهه سال ۱۴۰۰ است.

 

میراشرفی در خصوص کشور‌های مقصد صادرات ایران افزود: ۵ کشور مقصد برای صادرات وجود دارد که به ترتیب چین، عراق، ترکیه، امارات و افغانستان هستند. سهم واردات در این مدت ۲۶ و نیم میلیون تن به ارزش ۳۲ میلیارد دلار است که به لحاظ ارزشی ۳۸ درصد و از لحاظ وزنی ۲۱ درصد رشد داشته است.

 

رئیس کل گمرک کشور در خصوص مبدا واردات از کشور‌های دیگر هم افزود: ۵ مبدا وارداتی هم وجود دارد که به ترتیب امارات، چین، ترکیه، آلمان و سوئیس هستند که در این مدت کالا‌های اساسی ۲۰ ممیز ۳ میلیون تن و ۷۵ درصد کل واردات به ارزش ۱۲ ممیز ۴ میلیارد دلار که ۳۸ درصد کل واردات هستند را به خود اختصاص داده‌اند.

 

۷۷۶۸ نفر در آبان ماه از بانک تجارت تسهیلات ازدواج دریافت کردند

بانک تجارت برای ایفای نقش مسئولیت اجتماعی و سهولت شرایط ازدواج جوانان کشور، تسهیلات قرض الحسنه ازدواج اعطا می‌کند .در همین راستا در آبان ماه امسال به ۷۷۶۸ نفر از متقاضیان ثبت نام کننده تسهیلات قرض الحسنه ازدواج داده است.

در این ماه ۵۷۳۷ نفر از متقاضیان نیز با تشکیل پرونده در نوبت دریافت تسهیلات قرض الحسنه قرار دارند که پس از تکمیل مدارک و معرفی ضامنین تسهیلات را دریافت می‌کنند.

 

کد خبر 1120874

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha