امامزاده موسی مبرقع(ع)عالمی برجسته در حدیث

امامزاده موسی مبرقع (ع) فرزند امام جواد(ع) است که در تاریخ از ایشان به عنوان شخصیتی برجسته ،علمی و اثر‌گذار یاد می شود.

به گزارش خبرگزاری شبستان از قم، علاوه بر بارگاه ملکوتی حضرت معصومه(س) در قم،  چهارصد و چهل و چهار  ستاره فروزان دیگر در خاک قم آرمیده اند. پس از به ولایتعهدى رسیدن امام رضا علیه‏ السلام علویان و سادات بى‏شمارى به شوق دیدار ایشان راهى سرزمین ایران شدند. ولى بعضی از آنان هنوز در نیمه‏ هاى راه بودند که خبر شهادت امام(ع) را شنیدند ودر مناطق امن ایران بخصوص شهر قم سکنی گزیدند و پس از گذراندن عمر طبیعى خویش در همین دیار به خاک آرمیدند و برکات و معنویات بسیارى را براى این دیار به ارمغان آوردند. امامزاده موسی مبرقع (ع) یکی از این بزرگان است و امروز سالروز رحلت آن حضرت است.

 

امامزاده موسی مبرقع در سال 254 هجری قمری به قم آمد، حضرت موسی مبرقع فرزند بلافصل امام نهم است و قبر مبارکش به نام بارگاه شاهزاده موسی مبرقع در کنار مقبره چهل اختران خیابان آذر، معروف و مشهور است، ایشان در چهارشنبه 22 ربیع الثّانی سال 296 از دنیا رفت و در منزل خویش - مزار کنونیش در مقبره چهل اختران واقع در خیابان آذر به خاک سپرده شده است.

 

ایشان  شخصی جلیل القدر بود، محدّث نوری کتابی مستقل به نام بدر مشعشع درباب زندگانی ایشان نگاشته است، همه سادات رضوی نیزاز نسل ایشان هستند.

 

مدیر اجرایی آستان امامزاده موسی مبرقع در گفتگو با خبرگزاری شبستان ضمن تسلیت به مناسبت سالروز وفات آن حضرت می گوید: سال ۲۵۴ هجری قمری توفیقی نصیب مردم قم شد که امامزاده موسی مبرقع به قم تشریف آورده  و مورد استقبال گرم و پرشور مردم شهر قم به عنوان شهر تشیع و صاحبان حدیث قرار گرفتند.

 

حجت الاسلام صدر افزود: امامزاده موسی مبرقع (ع)  فرزند امام جواد(ع) است که در تاریخ از ایشان به عنوان شخصیتی برجسته ،علمی و اثر‌گذار یاد می شود.

 

مدیر اجرایی آستان امامزاده موسی مبرقع ادامه داد: در حرم این امامزاده فقط شیعیان برای زیارت حاضر نمی‌شوند، بلکه بسیاری از اهل تسنن هم به این حرم شریف مشرف می‌شوند چرا که حاجاتی از این امامزاده واجب التعظیم گرفته اند.

 

وی تصریح کرد: در این امامزاده برنامه های متنوع فرهنگی در مناسبات مختلف ایام ولادت و شهادت ائمه اطهار برگزار می شود که برگزاری مراسم شهادت امام جواد(ع) و امام هادی(ع) و برگزاری سالگرد رحلت امامزاده موسی مبرقع در 22 ربیع الثانی از شاخص ترین برنامه های فرهنگی این مجموعه است.

 

صدر ادامه داد: راهنمایی زوار به زبان اردو، عربی، فارسی، برگزاری کلاسهای آموزشی حفظ قرآن ، تجوید صوت و لحن ویژه خواهران و برادران، مشاوره و پاسخگویی به سوالات شرعی از دیگر برنامه های فرهنگی در امامزاده موسی مبرقع است.

 

مدیر اجرایی آستان امامزاده موسی مبرقع افزود:از دیگرامتیازات این امامزاده جذب بیش از 300خادم افتخاری است که در رده های مختلف تحصیلی در شیفت های مختلف در طول هفته در امامزاده موسی مبرقع ارائه خدمت می کنند .

 

صدر همچنین برگزاری مراسم باشکوه ایام عزاداری سرو و سالار شهیدان کربلا امام حسین(ع) در طول 10 روز محرم با حضور بیش از 4 هزار نفر و بر پایی دسته عزاداری ظهر عاشورا با حضور خیل عظیم عزادارن حسینی را از دیگر افتخارات فرهنگی این امامزاده بر شمرد.

 

لازم به ذکر است در کنار بقعه موسی مبرقع (ع) مرقدی بزرگ با ساختمانی شکوهمند وجود دارد که چهل اختران نام دارد، به طوری که از کتیبه ای که در آنجا در سال 851 ه.ق نوشته شده، مقبره جمعی از سادات و امامزادگان می باشدکه بنای با عظمت آن در سال 950 هجری قمری توسّط شاه طهماسب صفوی، ساخته شده است.

 

در این مکان مقدس امّ سلمه و امّ کلثوم دختران محمّد بن احمد بن موسی مبرقع و جمعی دیگر، دفن شده اند و همچنین قبر محمّد بن احمد بن موسی مبرقع و محمّد بن موسی مبرقع در آنجا است.

 

چهل اختران در سابق مرکب از سه بنا (چهل اختران، شاهزاده زید، موسى مبرقع) بوده است ولى اکنون از مجموعه نورهاى به هم پیوسته آنان تشکیل یافته  و زیارتگاهى مشترک را به خود اختصاص داده است.

 

همچنین در جوار این امامزادگان شاهزاده زید بن‏على‏ از نوادگان سیدالساجدین(ع) نیز به خاک سپرده شده‏اند که بنای این امامزاده عمارتی است که گنبدی کوچک از آجر به شکل کلاهخود بر فراز آن به چشم می خورد وبه سده نهم هـ . ق تعلق دارد.

کد خبر 1120964

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha