خانه‌ای که با عشق به کریم اهل بیت(ع) مسجد شد

مسجد امام حسن مجتبی(ع) در بزرگراه شهید آیت‌الله محلاتی (ره) تهران که با وقف مرحوم محتشمی‌پور در منزل شخصی او فعال است با میراث برجای مانده از واقف خود این روزها محل رجوع محرومان و رسیدگی به مشکلات آنها شده است.

به گزارش خبرنگار گروه مسجد و کانون های مساجد خبرگزاری شبستان، ساکنان و رهگذران از بزرگراه شهید آیت الله محلاتی (ره) واقع در جنوب تهران در تابستان 1397 با تابلوی آغاز به کار مسجد امام حسن مجتبی (ع) مواجه شدند این تابلو به این دلیل جلب نظر می کرد که وقتی قرار است مسجدی بنا شود دست کم یکی دو سالی طول می کشد تا ساختمان آن تکمیل شود، اما چگونه به یک باره مسجدی در بزرگراه شهید آیت الله محلاتی (ره) و درست کمی آن طرف تر از حسینیه بسیار بزرگ و معروف انصارالحسین (ع) آغاز به کار کرد؟

 

خبرنگار ما در فصل برگ ریزان سال 1400 به این مسجد رفت تا از ماجرای تاسیس مسجد امام حسن مجتبی (ع) مطلع شود. ورودی این مسجد در خیابان ادیب الممالک، بالاتر از پل ری است اما تابلوی این مسجد در بزرگراه شهید محلاتی (ره) نیز نصب شده است.

 

تبدیل منزل مسکونی یکی از مقلدان امام خمینی (ره) به مسجد

حجت الاسلام والمسلمین «محمد مسعودی» که از شاگردان مرحوم آیت الله احمد مجتهدی تهرانی است و سابقه امامت جماعت در چند مسجد در شهر تهران را دارد، در اواخر سال 1396 برای پذیرش امامت مسجد امام حسن مجتبی (ع) دعوت شد و وی پس از اطلاع از طی روند قانونی و شرعی وقف منزل مسکونی سید حسین محتشمی پور، از نیروهای مبارز علیه طاغوت و از مقلدان حضرت امام خمینی (ره) و مقام معظم رهبری، از تابستان 1397 به صورت رسمی و با تایید مرکز رسیدگی به امور مساجد، امام جماعت مسجد امام حسن مجتبی (ع) شد.

 

 

 

 

این مسجد که کمتر به مساجد دیگر شبیه است و حیاط مصفایی نیز دارد، با تلاش حاج آقای مسعودی و بیش از همه با تلاش و همت سید کاظم لواسانی، داماد مرحوم محتشمی پور، به سرعت مورد استقبال اهالی محله آهنگ و محله ری قرار گرفته است.

 

منزلی که مرحوم مجتهدی در آن سخنرانی کرده بود

لواسانی که به گفته مسعودی، عضو هیئت امنای یکی دو مسجد و همچنین جزو فعالان در آستان مقدس امامزادگان یحیی(ع) و محمد (ع) در جنوب شهر تهران است، تلاش کرده، میراث به جای مانده از پدر همسرش را به خوبی حفظ کند و همانطور که در زمان حیات مرحوم محتشمی پور و فاطمه بناییان (همسر وی) این خانه خدا در چند مناسبت مهم به ویژه ایام فاطمیه میزبان عزاداران مصائب اهل بیت (ع) و سرور آل الله (ع) بود و حتی گفته می شود، مرحوم آیت الله احمد مجتهدی تهرانی و آیت الله سید کاظم لواسانی و برخی دیگر از علمای سرشناس تهران در آن جلسات شرکت می کردند، همچنان خانه عرض ارادت به ساحت مقدس چهارده معصوم (ع) باشد.

بر همین اساس هیئتی که توسط مرحوم محتشمی پور و دوستان وی در جنوب شهر تهران تاسیس شده بود، همچنان در چند مناسبت مهم همچون فاطمیه، دهه دوم محرم، ایام شهادت امام صادق (ع) و همچنین به مناسبت عید غدیر و میلاد حضرت امام رضا (ع) مجالس مهمی در مسجد امام حسن مجتبی (ع) برگزار می کند.

 

دو مسجد به نام امام حسن مجتبی(ع) در فاصله ای کمتر از دو کیلومتر

نکته جالب درباره مسجد امام حسن مجتبی (ع) این است که در فاصله کمتر از هزار و پانصد متر از این مسجد و در خیابان پانزده خرداد، مسجدی دیگر به همین نام «امام حسن مجتبی (ع)» وجود دارد. وقتی از حجت الاسلام مسعودی پرسیدیم چرا برای مسجد تازه تاسیس به دلیل مسجدی قدیمی تر، نام دیگری انتخاب نکردند؟، پاسخ داد: انتخاب نام این مسجد، توسط مرحوم محتشمی پور و همسرشان صورت گرفت و در وقف نامه نیز ثبت شده است لذا با وجود فعالیت مسجدی با سابقه به نام امام حسن مجتبی (ع)، نمی شد نام این مسجد را تغییر داد.

 

مسجد امام حسن مجتبی (ع) با مساحت 270 متر مربع منزلی خوب برای خادم دارد و حیاط بزرگ آن این امکان را مهیا کرده بود تا در دوره شیوع ویروس کرونا مراسم عبادی و مذهبی با رعایت پروتکل های بهداشتی در این مسجد برگزار شود. حجت الاسلام مسعودی در این خصوص گفت: اهالی و هیئت امنای مسجد امام حسن مجتبی (ع) خود را ملزم به رعایت قوانین و مقررات می دانند ولی باور دارند که دین خدا تعطیل بردار نیست لذا سعی کردیم تا آنجا که ممکن است در این خانه خدا را در دوره شیوع کرونا باز نگاه داریم.

 

خدمت خادمان افتخاری کهنسال در مسجد امام حسن مجتبی (ع)

باوجود اینکه مسجد امام حسن مجتبی (ع) خادم دارد ولی بسیاری از فعالیت های آن، به ویژه توزیع چای یا سایر اقلام پذیرایی را نمازگزاران مسن آن که خادمان هیئت قدیمی منزل مرحوم محتشمی پور نیز بودند، انجام می دهند.

 

مسجد امام حسن مجتبی (ع) با نحوه جالب آغاز به کارش و ارثیه مالی خوبی که از سوی مرحوم محتشمی پور باقی مانده است در دستگیری از نیازمندان جنوب شهر تهران نیز فعال است به طوری که به گفته لواسانی، اکنون خیریه این مسجد ده ها خانواده نیازمند را تحت پوشش دارد و امیدواریم بتوانیم به زودی، صندوق قرض الحسنه مسجد امام حسن مجتبی (ع) را به نام صندوق کریم اهل بیت (ع) فعال کنیم. کسبه بازار بزرگ تهران نیز جزو هیئت امنا و خیران مسجد امام حسن مجتبی (ع) هستند و امیدوارند خدمت رسانی به محرومان در این مسجد، به سنتی ماندگار و ماهیانه تبدیل شود.

 

سخن آخر اینکه، مسجد امام حسن مجتبی(ع) در بزرگراه شهید آیت‌الله محلاتی (ره) تهران نمونه‌ای از عمل شیعیان به توصیه پیامبر اسلام(ص) درباره جدایی‌ناپذیری کتاب‌الله و عترت(ع) است زیرا یک مبارز و علاقمند به قرآن کریم، منزل خود را طبق توصیه قرآنی، برای امور خیر و مذهبی وقف کرده است.

کد خبر 1121141

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha