از حمایت دادستانی از حقوق بانوان حاشیه شهر زاهدان/ تا برخورد با سازمان ها و ارگان های متخلف

شهرستان زاهدان در زمینه حاشیه نشینی با رشد فزاینده ای روبرو است و ادارات و ارگان های متولی برنامه های زیادی برای رفع مشکلات مناطق حاشیه نشین انجام داده اند که دادستانی زاهدان در زمینه نظارت بر اقدامات انجام شده به صورت بسیار جدی ورود کرده است.

به‌گزارش خبرگزاری شبستان از زاهدان، شهرستان زاهدان در زمینه حاشیه نشینی با رشد فزاینده ای روبرو است بگونه ای که مناطق کریم آباد، شیر آباد، همت آباد و بلوار رسالت در این شهرستان از نواحی حاشیه نشین به شمار می آید.
کمبود امکانات رفاهی و آموزشی در مناطق حاشیه ‌نشین‌ از سویی و وجود افراد بیکار و معتاد، نبود روشنایی کافی در معابر، وجود خرده فروشان مواد مخدر وغیره  از سویی دیگر باعث شده مشکلات زیادی به وجود آید که باید مسئولین امر با برنامه ‌ای دقیق حداقل‌ نیاز های های زندگی را  در این مناطق فراهم کنند در همین راستا با ابوالفضل احمدزاده سرپرست معاونت حقوق عامه دادستانی زاهدان  گفتگویی صورت گرفته است.

*ورود دادستانی به  حل مشکلات مناطق حاشیه شهر چگونه بوده است؟

سرپرست معاونت حقوق عامه دادستانی زاهدان  گفت: یکی از دغدغه‌های اصلی دادستانی مرکز استان، حاشیه شهر بوده و به تبع آن کارهایی در این یک سال اخیر در این بخش از حاشیه شهر انجام شده است و تقریبا بی‌سابقه بوده که دادستانی به نحوی ورود پیدا کند و آسیب‌های اجتماعی موجود در این حاشیه را ببیند و برای همه آسیب‌ها برنامه‌هایی را تعیین کند.

ابوالفضل احمدزاده افزود: از طرفی دیگر دادستانی ادارات و نهادهایی را که متولی این آسیب‌ها هستند و به نحوی باید این آسیب‌ها را کاهش دهند پای کار می‌آورد و ما این مسیر را ادامه خواهیم داد.

*برای شناسایی معتادان متهاجر در این مناطق چه اقداماتی انجام گرفته است؟
 
سرپرست معاونت حقوق عامه دادستانی زاهدان میگوید: خانواده‌های بی‌سرپرست و بدسرپرست و خانواده‌هایی که به نوعی با این آسیب‌ها درگیر هستند، از دیدگاه‌های اصلی احیایی حقوق عامه بوده و هست و در این مسیر فعالیت‌های خوبی به‌ویژه در زمینه اعتیاد انجام دادیم که در ارتباط با معتادان متجاهر علاوه بر شناسایی این افراد و جمع‌آوری برای ترک در مراکز ماده ۱۶ خانواده‌های آنها هم به نحوی مورد حمایت قرار می‌گیرند.
 
احمدزاده بیان کرد: ارتباط مستقیمی با نهادهای حمایتی به سبب همین تکالیف قانونی و شرعی‌شان برقرار می‌کنیم و اگر این خانواده‌ها را شناسایی نکردند از طرف دادستانی مرکز استان نامه‌نگاری صورت می‌گیرد.

*چه برنامه ای برای جوانان و فرزندان خانواده های تحت آسیب در حاشیه شهر دارید؟

سرپرست معاونت حقوق عامه دادستانی زاهدان گفت: نکته بعدی در مورد فرزندان این خانواده‌ها هست که خودشان دنبال این مسائل نبودند اما در یک مسیری قرار گرفتند که ناخودآگاه درگیر این مسائل شدند و جز برنامه‌های ما بوده و هستند.
 
وی افزود: آنچه که ملاک نظر ما هست این است که غیر از دادستانی مرکز استان، نهادهای دیگری که تکالیف اساسی دارند تکالیف قانونی و شرعی خودشان را احراز کرده و به این تکالیف عمل کنند.

*نحوه برخورد با ادارات و ارگان های متخلف چگونه است؟
 
سرپرست معاونت حقوق عامه دادستانی زاهدان یادآور شد: اگر به دادستانی استان احراز شود که این نهادها به وظایف و تکالیف قانونی خودشان عمل نمی‌کنند طبق دستورالعمل ترک فعل با آنها برخورد خواهیم کرد.

احمدزاده بیان کرد: این اتفاق افتاده اما برای پیشگیری از افتادن در دام ترک فعل، حتما باید این وظایف را انجام دهند.

*برای حمایت از زنان خود سرپرست و صنعتگر در مناطق حاشیه نشین چه برنامه ای دارید؟

سرپرست معاونت حقوق عامه دادستانی زاهدان خاطرنشان کرد: از تمام مسئولان این استان و شهر دعوت می‌کنم تا از مکان‌هایی مثل خانه هدی بازدید به عمل بیاورند و از نزدیک ببینید که این افراد چگونه با وجود تمام آسیب‌ها فعالیت‌های صنایع دستی خیلی خوبی را انجام می‌دهند اینکه بعضی‌‌ها شرخری کنند و محصولات صنعتگران را به قیمت کم بخرند و به قیمت گزاف بفروشند از لحاظ شرعی حرام است و قطعا با این افراد برخورد می‌شود.

وی گفت: مطالبات صنعتگران از ادارات و نهادهایی که تکلیف قانونی دارند انجام شود و رونوشت به معاونت حقوق عامه دادستانی مرکز استان ارسال شود.

کد خبر 1121815

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha