خودکفایی در اقلام راهبردی صنعت گاز  تا ۳ سال آینده/ یارانه معیشتی آذرماه امشب واریز می‌شود

نرخ رسمی ۱۴ ارز کاهش یافت، واریز یارانه معیشتی آذرماه، خودکفایی در اقلام راهبردی صنعت گاز تا ۳ سال آینده، تا زمانی که برنامه نداشته باشیم؛ پول را هدر می دهیم، عدم موفقیت عملکرد تبصره ۱۸ قانون بودجه برخی از اخبار اقتصادی امروز شبستان است.

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری شبستان، مهمترین اخبار اقتصادی امروز چهارشنبه ۱۰ آذر شبستان به شرح زیر است:

نرخ رسمی ۱۴ ارز کاهش یافت

بانک مرکزی امروز (چهارشنبه دهم آذرماه ۱۴۰۰) نرخ رسمی ۴۶ ارز را اعلام کرد که بر اساس آن نرخ ۱۴ ارز کاهش و ۲۰ ارز افزایش یافت. نرخ ۱۲ ارز نیز بدون تغییر باقی مانده است. امروز هر دلار آمریکا ۴۲ هزار ریال، پوند انگلیس ۵۵ هزار و ۶۴۲ ریال و یورو ۴۷ هزار و ۴۰۸ ریال ارزش‌گذاری شد. بر پایه این گزارش، امروز هر فرانک سوئیس ۴۵ هزار و ۵۹۰ ریال، کرون سوئد ۴ هزار و ۶۲۶ ریال، کرون نروژ ۴ هزار و ۶۰۹ ریال، کرون دانمارک ۶ هزار و ۳۷۵ ریال، روپیه هند ۵۶۰ ریال، درهم امارات متحده عربی ۱۱ هزار و ۴۳۷ ریال، دینار کویت ۱۳۸ هزار و ۸۲۳ ریال، یکصد روپیه پاکستان ۲۴ هزار و ۵۱ ریال، یکصد ین ژاپن ۳۷ هزار و ۱۱۴ ریال، دلار هنگ‌کنگ پنج‌ هزار و ۳۸۷ ریال عمان ۱۰۹ هزار و ۲۳۰ ریال ارزش‌گذاری شد. 

 

همچنین، هر دلار کانادا ۳۲ هزار و ۷۹۰ ریال، دلار نیوزیلند ۲۸ هزار و ۵۳۵ ریال، راند آفریقای جنوبی ۲ هزار و ۶۲۵ ریال، لیر ترکیه ۳ هزار و ۱۳۲ ریال، روبل روسیه ۵۶۵ ریال، ریال قطر ۱۱ هزار و ۵۳۹ ریال، یکصد دینار عراق ۲ هزار و ۸۷۷ ریال، لیر سوریه ۱۷ ریال، دلار استرالیا ۲۹ هزار و ۷۷۵ ریال، ریال سعودی ۱۱ هزار و ۲۰۰ ریال، دینار بحرین ۱۱۱ هزار و ۷۰۱ ریال، دلار سنگاپور ۳۰ هزار و ۶۸۴ ریال، یکصد تاکای بنگلادش ۴۹ هزار و ۲۴ ریال، ده روپیه سریلانکا ۲‌ هزار و ۷۲ ریال، کیات میانمار ۲۴ ریال، یکصد روپیه نپال ۳۴ هزار و ۷۸۸ ریال، یکصد درام ارمنستان ۸ هزار و ۶۶۲ ریال و دینار لیبی ۹ هزار و ۱۳۵ ریال تعیین شد. 

 

امروز در تابلوی بانک مرکزی هر یوان چین ۶ هزار و ۶۰۲ ریال، یکصد بات تایلند ۱۲۴ هزار و ۲۹۳ ریال، رینگیت مالزی ۹ هزار و ۲۹۴ ریال، یک‌هزار وون کره‌جنوبی ۳۵ هزار و ۳۹۱ ریال، دینار اردن ۵۹ هزار و ۲۳۸، یکصد تنگه قزاقستان ۹ هزار و ۵۴۴ ریال، هر لاری گرجستان ۱۳ هزار و ۴۴۱ ریال، یک هزار روپیه اندونزی ۲‌ هزار و ۹۳۰ ریال، افغانی افغانستان ۴۳۷ ریال، روبل جدید بلاروس ۱۶ هزار و ۵۳۷ ریال، منات جمهوری آذربایجان ۲۴ هزار و ۷۲۱ ریال، یکصد پزوی فیلیپین ۸۳ هزار و ۳۰۸ ریال، سومونی تاجیکستان ۳ هزار و ۷۲۰ ریال و منات جدید ترکمنستان ۱۲ هزار و ۱۰ ریال قیمت خورد.

 

یارانه معیشتی آذرماه امشب واریز می‌شود

"بیست وپنجمین" مرحله یارانه معیشتی به حساب سرپرستان خانوار در ساعت ۲۴ امروز چهارشنبه ۱۰ آذرماه خبر داد.

 

مانند دوره‌های پیشین، واریزی‌ها یارانه معیشتی به حساب خانواده‌های یک نفره ۵۵ هزار تومان، خانواده‌های دو نفره ۱۰۳ هزار تومان، خانواده‌های سه نفره ۱۳۸ هزار تومان، خانواده‌های چهار نفره ۱۷۲ هزار تومان و خانواده‌های پنج نفره و بیشتر ۲۰۵ هزار تومان است.

 

"دوازدهمین قسط" از پرداخت دومین مرحله وام یک میلیون تومانی کرونایی در این ماه، از حساب سرپرستان خانواده‌هایی که این وام را دریافت کرده‌اند، کسر خواهد شد.

 

تا ۳ سال آینده به خودکفایی در اقلام راهبردی صنعت گاز می رسیم

محسن مظلوم فارسی باف، مدیر پژوهش شرکت ملی گاز ایران شب گذشته (سه شنبه 9 آذر) در بخش خبری ساعت 21 شبکه یک سیما با بیان اینکه اقلام راهبردی صنعت گاز در زنجیره ارزش صنعت شامل تولید، انتقال و توزیع گاز، مورد شناسایی دقیق قرار گرفت، گفت: در فرآیند ۳ ساله به خودکفایی کامل می‌رسیم.

 

وی با بیان اینکه ۲۹ اقلام راهبردی با شاخص پیچیدگی فناوری و ارزبری و تعداد اقلام از لحاظ مصرف، مورد ارزیابی قرار گرفت و تعیین شد، افزود: این اقلام، مطابق یک برنامه زمان بندی که از امسال وارد حوزه تولید، دریافت محصولات و تحویل به صنعت گاز می‌شود.

 

مظلوم فارسی باف با اشاره به اینکه دانش فنی این اقلام، کاملا احصاء شده و قرارداد‌های برون سپاری آن با شرکت‌های دانش بنیان به ویژه شرکت‌های مستقر در پارک علمی فناوری، امضا شده است، ادامه داد: امیدواریم در فرآیندی که از امسال آغاز شده و برخی از این محصولات به نتیجه رسیده است، در فرآیند سه ساله، ان شاءالله صنعت گاز کشور از واردات اقلام راهبردی، بی نیاز خواهد شد. این اقلام در بیشتر موارد از کشور‌های اروپای غربی مانند فرانسه و آلمان وارد می‌شد.

 

مدیر پژوهش شرکت ملی گاز ایران با اشاره به اینکه تحریم‌ها از یک سو می‌توانند محدود کننده باشند، افزود: شرکت ملی گاز ایران از این فضا استفاده کرد و تهدید‌ها را به فرصت تبدیل کرد و با به میدان آوردن همه عناصر دانش بنیان کشور و با عزم شرکت ملی گاز، توانست همه این اقلام راهبردی را که تا کنون از خارج کشور و به ویژه از اروپای غربی، تامین می‌شد را تامین داخلی کند.

 

وی با بیان اینکه این اقلام از امسال از نظر تولید در یک فرآیند کامل ایرانی از فرآیند ساخت، فرآیند تولید دانش و فرآیند‌های فناوری محور است و همه زنجیره را شامل شود، گفت: از آنجایی که محصولات استفاده شده در شرکت ملی گاز ایران بر اساس استاندارد ملی با حداکثر درجه کیفیت است، همه محصولات تولیدی را به شرطی وارد چرخه صنعت می‌کنیم که ایمنی صنعت و ایمنی مردم را بتواند به طول کامل فراهم کند.

 

عملکرد تبصره ۱۸ قانون بودجه ۱۴۰۰ چندان موفق نبوده است

محمود کریمی بیرانوند، سرپرست معاونت اشتغال وزارت کار شب گذشته (سه شنبه 9 آذر) در برنامه گفتگوی ویژه خبری شبکه دو سیما با بیان اینکه عملکرد تبصره 18 چندان موفق نبوده است چون مبلغی در حساب وزارتخانه ها واریز نشده بود، گفت: البته اکنون حدود 9 هزار میلیارد تومان واریز شده است و اکنون وزارت کار با دو مؤسسه عامل قرارداد را قطعی کرده و طی هفته آینده قرارداد خواهیم بست.

 

وی با بیان اینکه سهم وزارت کار؛ 850 میلیارد تومان است که تاکنون 264 میلیارد تومان واریز شده است، ادامه داد: آنچه که در بازار اشتغال کشور اتفاق می افتد؛ بر اساس منابعی است که از سال های قبل توسط خود دستگاه ها یا منابع داخلی بانک ها بوده استفاده می شود.

 

سرپرست معاونت اشتغال وزارت کار با اشاره به اینکه دبیرخانه شورای عالی اشتغال؛ بالاترین نهاد متولی پایین آوردن نرخ بیکاری در کشور است چون رئیس این دبیرخانه؛ رئیس جمهور است، تصریح کرد: هفته آینده دومین جلسه شورای عالی اشتغال برگزار می شود؛ البته در جلسه قبلی 21 مصوبه داشتیم.

 

تا زمانی که برنامه نداشته باشیم؛ پول را هدر می دهیم

وحید شقاقی شهری، عضو هیأت علمی دانشگاه خوارزمی شب گذشته (سه شنبه 9 آذر) در برنامه گفتگوی ویژه خبری شبکه دو سیما درباره عملکرد تبصره 18 با بیان اینکه مسأله مهم این است که برنامه وجود ندارد و مسأله؛ پول نیست، گفت: تا زمانی که برنامه نداشته باشیم؛ پول را هدر می دهیم.

 

وی با بیان اینکه شورای عالی اشتغال در دوره های گذشته؛ فعال نبوده است، گفت: خروجی این شورا باید طرح های مشخص باشد تا متوجه شویم پولی که هزینه می شود به جامعه هدف اصابت می کند و خروجی خوبی داشته باشد.

 

عضو هیأت علمی دانشگاه خوارزمی با اشاره به اینکه وقتی شورای عالی اشتغال فعال نبوده، برنامه نداشته و طرح های اشتغال وجود نداشته یا امکان سنجی نشده است بنابراین اگر اجرای این برنامه را سریع اقدام کنیم موجب هدر رفتن پول می شود، گفت: شورای عالی اشتغال که در دولت سیزدهم فعال شده است باید سیاست های خود را مشخص کند و تا زمانی که زنجیره کسب و کارهای خُرد و متوسط و بنگاه های بزرگ باهم متصل نشوند؛ هزینه کردن پول؛ اسراف منابع می شود بنابراین نباید عجله کنیم و شورای عالی اشتغال برنامه و طرح خود را مشخص کند و به وزارت اقتصاد اعلام کند تا این وزارتخانه بتواند کار اجرایی را انجام دهد.

 

 

کد خبر 1121935

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha