مسجدی که با صندوق قرض‌الحسنه نوپایش منشا خدمات بزرگ شده است

مسجد امام جعفر صادق(ع) با وجود نو پا بودن صندوق قرض‌الحسنه‌اش، به واسطه حضور و تلاش جهادی بسیجیان منشا خدمات بزرگی در منطقه ۱۴ شهر تهران شده است. این خانه خدا موجب تشکیل شبکه‌ای از مساجد و مسجدی‌های خیر در محله شده است.

خبرگزاری شبستان، گروه مسجد و کانون های مساجد: مسجد امام جعفر صادق(ع) (واقع در تهران، خیابان پیروزی) جزو مساجدی است که با تلاش امام جماعت و بسیجیان و هیئت امنایش هر روز برگی تازه بر کتاب موفقیت های آن افزوده می شود. این مسجد که طبق آمار و همچنین مشاهدات خبرنگار شبستان، فعال ترین مسجد در مقابله با شیوع ویروس کرونا در سطح خیابان بزرگ و وسیع پیروزی و از فعال ترین مساجد در این حوزه، در منطقه 14 شهر تهران است، به واسطه این فعالیت هایش، پس از استقرار مرکز نیکوکاری در این مسجد، چند ماهی است به عنوان مرکز اصلی امدادرسانی از سوی کمیته امداد در محله صددستگاه انتخاب شده است و این درحالی است که این محله و محدوده اطراف آن، چندین مسجد دیگر (همچون علوی و مسلم بن عقیل) نیز دارد.

 

قرارگاه مبارزه با تهدید کرونا، فرصت های جدیدی ایجاد کرد

درباره این موفقیت، حجت الاسلام والمسلمین محمد حاتمی به خبرنگار شبستان گفت: وقتی کرونا در کشور شایع شد، ما ابتدا در مسجد امام جعفر صادق (ع) قرارگاه مبارزه با این بیماری منحوس را راه اندازی کردیم که شامل بیست نفر از بسیجیان این خانه خدا بود که هر روز محله صددستگاه را ضد عفونی می کردند. وقتی مقام معظم رهبری موضوع نهضت مواسات و همدلی و خدمت مومنانه به نیازمندان را مطرح کردند، این قرارگاه گسترش کاری پیدا کرد و چند تن از اعضای هیئت امنا و نمازگزاران متمول مسجد امام جعفر صادق (ع) عضو آن شدند که نتیجه آن کمک مومنانه ماهیانه به بیش از صد خانواده نیازمند است.

 

وی ادامه داد: مجموع این کمک ها ابتدا موجب شکل گیری قرارگاهی بزرگ در سط محله صددستگاه با همراهی مساجد دیگر و سرای محله صد دستگاه و مشارکت شهرداری منطقه 14 شد. همه اینها سرانجام موجب شد، اواسط تابستان این توفیق را بیابیم تا از سوی کمیته امداد منطقه، به عنوان یکی از چند مسجد اصلی در شناسایی نیازمندان و کمک به آنان انتخاب شویم.

 

تشکیل شبکه ای از خیران مسجدی برای کمک مومنانه به نیازمندان

 

کار بعدی مسجد امام جعفر صادق (ع) در خدمت رسانی به مردم، راه اندازی شعبه ای از صندوق قرض الحسنه امام صادق (ع) در مسجد علوی است تا به این صورت، مردم بتوانند در روزهای دوشنبه و چهارشنبه از ساعت 16 تا 19 برای دریافت وام، به این مسجد نیز مراجعه کنند. به گفته مصطفی عزالدین از اعضای هیئت امنای این مسجد، این کار موجب شد تا اهالی مسجد علوی، در افزایش سپرده صندوق امام جعفر صادق (ع) مشارکت کنند. قطعا این کار موجب تشکیل شبکه ای از مساجد و مسجدی های خیر در این محله شده است.

 

شبکه سازی مساجد برای توسعه خدمت رسانی به نوعروسان

برنامه مهم دیگری که اهالی مسجد امام جعفر صادق (ع) به شدت به دنبال آن هستند توسعه فعالیت های شان در حوزه جهیزیه است و به این منظور تلاش دارند، ستاد جهیزیه تشکیل دهند. حاتمی در این خصوص گفت که ما خیریه این مسجد، هر سال چند بسته جهیزیه به دست نوعروسان نیازمند می رساند ولی یکی دو سالی است در جلسات هیئت امنای مسجد امام جعفر صادق (ع) به دنبال این هستیم که با استفاده از تمام ظرفیت های مردم و خیران محله صد دستگاه و همچنین مساجد صاحب الامر (عج)، علوی، مسلم بن عقیل و قدس، بتوانیم یک ستاد جهیزیه بسیار فراگیر و بزرگ راه اندازی کنیم تا ضمن تشکیل شبکه ای از مساجد و خیران در این زمینه، بتوانیم با هم افزایی، دست نیازمندان بیشتری را در آستانه زندگی مشترک بگیریم.

 

اجرای مستمر طرح هر مسجد یک حقوقدان

مسجد امام جعفر صادق (ع) در گام بعدی افزایش فعالیت های خود، مجری طرح هر مسجد یک حقوقدان شد که در این زمینه نیز ابتدا کار را با ارائه مشاوره به اهالی همین مسجد و در هر محله بعد و در واقع با افزایش تعداد مشاوران حقوقی اش، این کار را در سطح محله صددستگاه انجام داد. حاتمی در این خصوص گفت: دکتر مشایخی، حقوقدان و قاضی بازنشسته دادگستری تهران، هر هفته روزهای شنبه و دوشنبه از ساعت 18 تا 21 در این مسجد، مشاوره حقوقی به مراجعان می دهد.

کد خبر 1121950

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha