آمر به معروف و ناهی از منکر باید آراسته به بایسته‌های اخلاقی باشد

پژوهشگر حوزه‌های علمیه خواهران در مقاله ای که در دومین کنفرانس ملی عوم انسانی و توسعه منتشر شده است، «بایسته های اخلاقی آمر به معروف و ناهی از منکر در نهج البلاغه» را مورد بررسی قرار داده است.

به گزارش خبرگزاری شبستان، براساس مقاله ارائه شده خانم نفیسه صادقی، پژوهشگر حوزه‌های علمیه خواهران و طلبه مدرسه علمیه فاطمیه دامغان که در دومین کنفرانس ملی عوم انسانی و توسعه منتشر شده، موضوع «بایسته‌های اخلاقی آمر به معروف و ناهی از منکر در نهج البلاغه» مورد بررسی قرار گرفته است.

وی در چکیده این مقاله آورده است: امر به معروف و نهی از منکر، یکی از واجبات و فرائض بسیار مهم و بزرگ اسلام است و حفظ دین در همه ابعادش به اجرای امر به معروف و نهی از منکر بستگی دارد.

یکی از مسائل مهمی که در زمینه امر به معروف و نهی از منکر باید بدان پرداخت، اخلاق امر به معروف و نهی از منکر است که می تواند به اجرای صحیح این فریضه کمک کند، مسئله حائز اهمیتی که آمران به معروف و ناهیان از منکر باید نسبت به آن توجه وافر وکافی داشته باشند،  باید ها و نبایدهایی است که در این امر خطیر و مهم مورد توجه قرار می گیرد.

صفات و بایسته‌های رفتاری آمران به معروف و ناهیان از منکر

با توجه به شرایط کنونی جامعه در صورتی که عاملان این فریضه حیاتی، آراسته به بایسته های اخلاقی نباشند اثر منفی بر جامعه خواهد گذاشت و باعث لجاجت و دین گریزی برخی از افراد جامعه می شود.

پژوهش حاضر در حیطه اخلاق کاربردی سعی دارد با هدف شناخت بایسته های رفتاری آمر به معروف و ناهی از منکر به بررسی تبیین مفهوم معروف و منکر و برخی صفات و بایسته های رفتاری آمر به معروف و ناهی از منکر در نهج‌البلاغه بپردازد.

این پژوهش با روش مطالعه کتابخانه ای و روش پژوهش توصیفی ـ تحلیلی انجام شده است و از نتایج آن می توان به صفات و بایسته‌های رفتاری آمر به معروف و ناهی از منکر از جمله: اخلاص، ایمان، تواضع و فروتنی، صبر و شکیبایی، علم و آگاهی، ادب، نرم‌خویی، تلفیق قول با عمل و عفو و گذشت اشاره کرد.

 

کد خبر 1122056

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha