ثبت ۱۶ بنای قدیمی همدان در فهرست آثار ملی؛ از برج پرواز تا خانه‌های اربابی

چند اثر تاریخی همدان در فهرست آثار ملی به ثبت رسید؛ آثاری که ساختمان قدیم برج مراقبت فرودگاه، چند خانه و بازار کبودراهنگ از مهم‌ترین آنها به شمار می‌رود.

به گزارش خبرگزاری شبستان از همدان، استان همدان دارای آثار تاریخی متعددی است که از پیشینه عمیق و تاریخ و تمدن آن حکایت می‌کند. آثاری که برخی‌هایش شهرت جهانی داشته و هر سال گردشگران خارجی را به دیدن خود فرا می‌خواند. در چند سال اخیر تلاش برای ثبت بافت قدیمی همدان در کنار یادگاران قرن‌های دور در همدان قوت گرفته و هر از چند گاه تعدادی از این آثار در فهرست آثار ملی به ثبت می‌رسد.

در آخرین نامه از طرف وزارت میراث فرهنگی هم مراتب ثبت 16 اثر واجد ارزش فرهنگی‌ تاریخی به استاندار همدان ابلاغ شده است. بر اساس این نامه، مدرسه ظفر، ساختمان قدیم برج مراقبت فرودگاه همدان، چند خانه، یک مسجد و بازار کبودراهنگ در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسید.

مدرسه ظفر که تخریب آن در هفته‌های اخیر، جنجال بسیاری به راه انداخت در خیابان بوعلی و محوطه ذوالریاستین قرار دارد که به شماره ۳۶۷ در فهرست آثار واجد ارزش تاریخی، ‌فرهنگی به ثبت رسیده است.

سختمان قدیم برج مراقبت فرودگاه همدان هم در بلوار بسیج و اراضی موسوم به باغ میوه شهرداری قرار دارد که به شماره ۹۳ در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است.

خانه خداکرمی و شرکاء در خیابان شریعتی همدان به شماره ۱۷۲، خانه ورثه محمدعلی عطایی یار در محله گلپا به شماره ۱۹۸، خانه غضنفری در خیابان نظربیک به شماره ۲۹۹، خانه احدی در کوی قصابان به شماره ۲۰۱ و خانه شرفخانی در میدان عین القضات به شماره ۳۰۳ ثبت شده است.

خانه علی‌اصغر شکری در ابتدای بلوار آیت‌اللهی تألهی به شماره ۳۰۷، خانه گلستان در خیابان امیرکبیر شهر مریانج به شماره ۳۱۰ و خانه مدرکی و نوبری بهَ شماره ۳۱۲ و خانه ایزدی و شرکاء در کوچه ذوالریاستین ۲ بهَ شماره ۳۱۳ ثبت شده است. خانه شیر سرکانی و شرکاء در خیابان پاستور به شماره ۳۱۴، خانه خانجانی در خیابان تختی به شماره ۳۶۵ و خانه شیری در میدان بعثت به شماره ۳۶۶ ثبت شده است.

کهنه بازار کبودرآهنگ واقع در بخش مرکزی این شهر هم به شماره ۱۷۳ و مسجد توچغاز ملایر واقع در  روستایی به همین نام هم به شماره ۳۰۲ در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

 

 

کد خبر 1122155

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha