برگزاری وبینار تخصصی «بررسی تجارب جوامع و جریان های اسلامی در زمینه اتحاد و تقریب»

وبینار تخصصی «بررسی تجارب جوامع و جریان های اسلامی در زمینه اتحاد و تقریب» به همت معاونت امور بین الملل بعثه مقام معظم رهبری در امور حج و زیارت در فضای مجازی برگزار می شود.

به گزارش خبرنگار گروه قرآن و معارف خبرگزاری شبستان، دغدغه اتحاد؛ از همدلی تا همسخنی و همراهی و همکاری، همواره در میان آحاد مسلمانان و بویژه علما و نخبگان وجود داشته است. بر اساس این دغدغه مقدس و دلمشغولی قرآنی، بسیاری از افراد و گروه های بانفوذ، ایده ها و تلاشهایی را در جهت تحقق وحدت در گوشه ای از کره خاکی و یا در بخشی از تعاملات انسانی سامان داده اند، که گاه موفق و اثرگذار بوده اند و گاه ناکام و ناتمام.


بی تردید بررسی موشکافانه و واکاوی این ایده ها و عملکردها و کامیابیها و ناکامیها در پهنه جهان اسلام و تاریخ پرفراز و نشیب آن می تواند الهامبخش راهکارها و شیوه های موثر حرکت بسوی وحدت و همبستگی جوامع و مذاهب اسلامی و تحقق امت واحده قرآنی در دوران کنونی باشد.


برگزاری وبینار بررسی و نقد الگوهای تجربه شده همگرایی و اتحاد ملتها و جریانات اسلامی و معرفی و امکان سنجی الگوهای نوین ، گامی در این مسیر است که به حول و قوه الهی و همت و پایمردی پژوهشگران و صاحبنظران ارجمند این عرصه برداشته خواهد شد. این وبینار در نوبت اول بزبان عربی خواهد بود.

 

وبینار تخصصی «بررسی تجارب جوامع و جریان های اسلامی در زمینه اتحاد و تقریب» توسط معاونت اموربین الملل بعثه مقام معظم رهبری در امور حج و زیارت در فضای مجازی برگزار می شود.

 

مباحث وبینار تلاش خواهد کرد تا به پرسش های زیر پاسخ دهد:
۱.نمونه های اتحاد، همگرایی ووائتلاف موفق در تاریج جوامع اسلامی کدام اند؟
۲. علل کامیابی یا ناکانی تلاشها در جهت ائتلاف و اتحاد چه بوده است؟
۳. براساس شرایط امروزین سیاسی و اقتصادی و فرهنگی،  مدلهای مناسب برای همگرایی و همبستگی اجزای پیکره امت اسلامی و عرصه های جدید ائتلاف و همپیمانی کدام اند؟

 

حجج الاسلام سید منظرالحکیم رئیس پژوهشکده الذریه النبویه، شیخ علاء‌الدین زعتری از اندیشمندان سوری، شیخ کاظم العبادی الناصری پژوهشگر و نویسنده عراقی و دکتر مصطفی عباسی مقدم استاد دانشگاه از ایران حضور خواهند داشت و به ارائه دیدگاه و نظرات خود خواهند پرداخت.

 

بررسی رهنمودهای قرآنی پیرامون ائتلاف و انشعاب گروهها و جماعت های مسلمان، تجارب همگرایی و ائتلاف در گروهها و احزاب ضد صهیونیستی، دیرینه اتحاد و همگرایی سیاسی میان کشورهای اسلامی، اتحاد و انشعاب گروههای سیاسی در کشورهای شمال آفریقا و اتحاد و انشعاب گروهها و جریانات سیاسی از سرفصل های این نشست اعلام شده است.

 

رهنمودهای قرآنی پیرامون ائتلاف و انشعاب گروهها و جماعت های مسلمان، تجارب همگرایی و ائتلاف در گروهها و احزاب ضدصهیونیستی، دیرینه اتحاد و همگرایی سیاسی میان کشورهای اسلامی، اتحاد و انشعاب گروههای سیاسی در کشورهای شمال آفریقا، اتحاد و انشعاب گروهها و جریانات سیاسی و مذهبی در آسیا، ارائه مدلهای نوین وحدت در سطح تشکلها، اقوام، طوائف، مذاهب و ملل اسلامی، راهکارهای همگرایی فرهنگی، اقتصادی و ژئوپلتیک ملتهای مسلمان از محورها و فصول اصلی این نشست است.

 

این نشست روز پنجشنبه 11 آذر ماه  از ساعت  20:30 دقیقه به وقت تهران دربستر شبکه اینترنتی رواق میقات به آدرس revaghemighat.tv عبرات، آپارات و یوتیوب و با حضور اندیشمندانی از کشورهای مختلف از جمله عراق، سوریه و ایران برگزار می‌‌‌شود.

 

 

 

 

کد خبر 1122294

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha