۲۹۸ میلیارد ریال تسهیلات مشاغل خانگی به ۵۵۶ طرح پرداخت شده است

اشرفی گفت:سهمیه مصوب استان از تسهیلات مشاغل خانگی ۸۴۰ میلیارد ریال بوده که از این میزان تاکنون ۲۹۸ میلیارد ریال معادل ۴۳ درصد از کل تسهیلات مصوب به ۵۵۶ طرح پرداخت شده است.

به گزارش خبرگزاری شبستان از مشهد، «مرتضی اشرفی» در نشست کارگروه اشتغال و سرمایه گذاری خراسان رضوی بر تسریع در جذب سهمیه استان از تسهیلات بخش مشاغل خانگی تاکید کرد و افزود: سهمیه مصوب استان از تسهیلات مشاغل خانگی ۸۴۰ میلیارد ریال بوده که از این میزان تاکنون ۲۹۸ میلیارد ریال معادل ۴۳ درصد از کل تسهیلات مصوب به ۵۵۶ طرح پرداخت شده است.

 

معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری خراسان رضوی افزود: در چهارمین نشست کارگروه اشتغال استان مورخ دوم شهریور ماه امسال ۷۰۰ میلیارد ریال از سهمیه ۸۴۰ میلیارد ریالی استان براساس آمار جمعیت و نرخ بیکاری، ظرفیت شهرستان و تعهدات اشتغال خانگی شهرستان بین شهرستانها توزیع شد.

 

وی ادامه داد: در حال حاضر تعدادی از شهرستانها درخواست افزایش سهم شهرستان را داده اند که با درخواست شهرستانهای گناباد و زاوه که بیشترین پرداخت تسهیلات مشاغل خانگی را داشته اند موافقت می شود و به شهرستانهایی که درصد جذب این تسهیلات در آنها پایین بوده تذکر داده می شود.

 

اشرفی گفت: چنانچه تا پایان آبان ماه حداقل ۵۰ درصد سهم هر شهرستان از تسهیلات مشاغل خانگی جذب نشده باشد بازنگری در وضعیت سهم شهرستان و بازتوزیع آن برای کاهش سهم شهرستانها با عملکرد پایین تر و افزایش سهم شهرستانهایی با عملکرد بهتر در کارگروه اشتغال استان انجام می گیرد.

 

معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری خراسان رضوی افزود: امسال چهار برنامه،محور اصلی حوزه اقتصاد استان خراسان رضوی قرار گرفته است که عبارتند از تثبیت اشتغال، فعال سازی واحدهای تولیدی راکد، افزایش بهره وری و ظرفیت واحدهای موجود و ایجاد ظرفیتهای جدید در حوزه تولید.

 

وی اظهارداشت: تحقق موارد مزبور الزاماتی دارد که باید با توجه به شرایط فعلی کشور به ویژه محدودیتها در بودجه و منابع مالی اجرا شود و یکی از این الزامات شناسایی نیازهای دستگاه های اجرایی از جمله سازمان جهاد کشاورزی و سازمان صمت است و در بررسی این نیازها شاید مواردی وابسته به منابع مالی نباشد و بتوان با تسهیلگری نیازها را پاسخ داد.

 

اشرفی گفت: باید منابع مالی در اختیار کاملا ارزیابی شده و کمبودها شناسایی شود تا این که در خصوص تحقق آن در سطح ملی رایزنی های لازم حتی برای بخش خصوصی انجام گیرد و بتوان ظرفیتهای جدید ایجاد کرد، با این که واحدهای تولیدی تقاضای نیروی کار دارند اما نیروی کار ساده هم در حد پاسخ به تقاضای آنها در استان نیست که یک دلیل می تواند افزایش سطح توقعات کارگران باشد که باید فرهنگ سازی لازم در این زمینه انجام گیرد.

 

معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری خراسان رضوی ادامه داد: دلیل دیگر می تواند پایین بودن سطح مهارتی نیروی کار باشد که باید توسعه حوزه کارورزی از طریق شورای مهارت استان پیگیری شود تا بتوان پیوندی بین عرضه و تقاضا ایجاد کرد.

 

وی گفت: استاندار چندی قبل دستور ایجاد قرارگاه پشتیبانی و مانع زدایی از بخش تولید را صادر کرد و اقدامات اولیه در این زمینه انجام و در این راستا مقرر شد این قرارگاه، به مرکزی برای رصد همه جریانات و تحولات اقتصادی استان تبدیل شود.

 

اشرفی افزود: قرار است در این قرارگاه از سیستم هوشمند نیز بهره گرفته شود تا بتواند فضای تولید، اشتغال و حتی تنظیم بازار استان را تحت نظارت قرار دهد و از ظرفیت بخش خصوصی نیز در این زمینه باید استفاده کرد و در این راستا برنامه ای در بخشهای کوتاه مدت، میان مدت و بلندمدت نیز تدوین و عملیاتی می شود.

کد خبر 1122332

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha