از آماده شدن مسجد کوفه برای فاطمیه تا مقابله با افراط گرایی در بنگلادش با ساخت مساجد

آماده شدن مسجد کوفه برای ایام فاطمیه، مقابله با افراط گرایی در بنگلادش با ساخت مساجد و ممانعت صهیونیست‌ها از ادامه تکمیل و مرمت مسجد ابراهیمی آخرین اخبار مساجد جهان در هفته‌ای که گذشت، به شمار می‌رود.

به گزارش خبرنگار گروه مسجد و کانون های مساجد خبرگزاری شبستان، آنچه در ادامه می آید مروری است بر آخرین اخبار مساجد جهان در هفته ای که گذشت.

 

مرکز «المصطفی» ، برنده جایزه بهترین مساجد در بریتانیا

 

 

 

به نقل از «thetelegraphandargus»، مرکز المصطفی که در سال 2002 در منطقه «گرلینگتون» تأسیس شد، جوایز «بهترین خدمات مدرسه» و «بهترین طراحی آینده» را در چهارمین مراسم اهدای جوایز مسجد بیکن بریتانیا به دست آورد.

 اهدای این جوایزکه  از سال 2018 آغاز شد برای شناسایی نقش مثبت مساجد شهرهای سراسر بریتانیا ایجاد شد.

مرکز المصطفی  از سوی جامعه برادفورد برای دریافت این جایزه نامزد شده است.

مقوله «بهترین خدمات مدرسه» به دنبال شناسایی متولیان مساجد و تیم‌های مدارس است که از توسعه و حفظ یک محیط آموزشی جامع برای کودکانی که در مدرسه‌های قرآنی شرکت می‌کنند حمایت کرده‌اند.

«بهترین طراحی آینده» یک مقوله جدید برای سال 2021 است که به دنبال پاداش دادن به تیم های متولیان مساجدی است که در حال ساختن امکانات و ساختمان های جدید و نوآور هستند.

داوران این مسجد در حال بررسی مساجد جدیدی هستند که اخیرا ساخته شده اند یا در مرحله برنامه ریزی پیشرفته هستند که زیبایی، طراحی با کیفیت بالا، پایداری را به نمایش می گذارند و می توانند خدمات خارج از مناسک عبادی را برای جامعه گسترده تر دربر گیرند.

 

مسجد کوفه، آماده استقبال از عزاداران فاطمیه

به نقل از «موقع مسجدالکوفه»، در آستانه ایام فاطمیه و  سالروز شهادت حضرت فاطمه(س) مسجد کوفه آماده استقبال از زائران می شود.

در همین راستا، کادر مسجد کوفه و مزارهای وابسته به آن اقدام به نظافت و جلا دادن تاج طلایی و پنجره های مسی ضریح مسلم بن عقیل(ع) کردند.

 

 

 

 

 

ایام فاطمیه، روزهایی که شیعیان به مناسبت شهادت حضرت فاطمه(س)، عزاداری می‌ کنند. روزهای ۱۳ جمادی‌الاول تا ۳ جمادی‌الثانی به عنوان ایام فاطمیه نامیده شده است.

همچنین دهم تا بیستم جمادی‌الاول، فاطمیه اول و از یکم تا دهم جمادی‌الثانی، فاطمیه دوم گفته می ‌شود.

شهادت حضرت فاطمه در سیزدهم جمادی‌الاول و ۷۵ روز پس از رحلت پیامبر(ص) و سوم جمادی‌الثانی و ۹۵ روز پس از رحلت پیامبر(ص)، مستند به احادیثی از امام صادق(ع) است. مشهورترین قول نزد شیعه سوم جمادی الثانی است.

 

ممانعت صهیونیست ها از ادامه تکمیل و مرمت مسجد ابراهیمی

 

 

 

به از نقل «خبرگزاری قدس»، نظامیان صهیونیستی مانع ورود کادر کمیته بازسازی الخلیل برای تکمیل و مرمت مسجد ابراهیمی در شهر الخلیل شدند.

 

عماد حمدان، رئیس کمیته بازسازی الخلیل گفت: نظامیان رژیم صهیونیستی از چهار ماه پیش تاکنون مانع مرمت داخل مسجد ابراهیمی می شوند و در همین راستا از ورود کادر کمیته بازسازی به مسجد ابراهیمی جلوگیری می کنند.

 

وی افزود: اداره اوقاف پس از لق شدن یکی از لوسترهای منطقه اسحاقیه از کادر کمیته بازسازی خواست برای اینکه این لوستر بر سر نمازگزاران نیفتد، آن را درست کنند.

 

حمدان افزود: نظامیان رژیم صهیونیستی برای کار در مسجد ابراهیمی و اطراف آن سخت گیری می کنند و به کارکنان بازسازی اجازه ورود و وارد کردن مواد لازم برای بازسازی را نمی دهند.

 

وی تاکید کرد: اشغالگران به کارکنان جدید نیز تا پس از تحقیقات گسترده و بازپرسیهای فراوان اجازه ورود به مسجد ابراهیمی را نمی دهند.

 

تدابیر امنیتی صهیونیست ها و اعمال محدویت برای انجام هر گونه عملیات بازسازی در اطراف مسجد ابراهیمی و شهرک قدیمی قدس مانع مرمت برخی اماکن تجاری و منازل اطرفا مسجد ابراهیمی که در معرض ریزش قرار دارند، شده است.

 

اولین مسجد در شهر ««موکیلتئو» واشنگتن ساخته می شود

 

 

 

به نقل از « heraldnet»،مرکز اسلامی شهر «موکیلتئو» واقع در واشنگتن به دنبال جلب حمایت دوستان میان ادیانی و دریافت بودجه از همه ادیان برای ساخت مسجد در این شهر است.

ساخت این مسجد قرار است در ماه آوریل آغاز شود و برای تکمیل این پروژه نیاز به 800 هزار دلار است.

همچنین قرار است جلسه ای در مرکز اجتماعی «روزهیل» در خیابان لینکلن 304، برای پاسخ به سؤالات و صحبت در مورد پیشرفت مسجد برنامه ریزی شده که اولین مسجد «موکیلتئو» خواهد بود، برگزار شود.

ریاض خان، مسئول پروژه ساخت مسجد در این باره گفت: این یک پروژه اجتماعی است و ما از همه برای حضور در آن استقبال می کنیم.

وی افزود: ما به دنبال حامیانی هستیم که نه تنها از نظر مالی بلکه از نظر فیزیکی نیز برای ساخت مسجد از ما حمایت کنند و ما به دنبال مشارکت مردم هستیم.

خان  که در سال 2019 به عضویت شورای شهر «موکیلتئو» در آمد همچنین گفت: ما باید 800 هزار دلار جمع آوری کنیم تا بتوانیم این مسجد را بسازیم.

در سال 2014 ملک برای ساخت زمین در بلوار « Harbor Pointe » خریداری شد.

در ماه مارس  با حضور «جنیفر گرگرسون» شهردار «موکیلتئو» سنگ بنای این مسجد گذاشته شد.

 

اردوغان: حمله به مساجد قبرس بی پاسخ نخواهد ماند

به نقل از «یورو نیوز»، رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه درباره حمله به اماکن عبادی مسلمانان در قبرس گفت: اینگونه حملات بدون پاسخ نمی ماند.

 

اردوغان بعد از انتشار گزارش حمله عمدی به مسجدی در قبرس روم  تاکید کرد: یک فرد مظنون به این حمله بازداشت شده است و این فرد تلاش داشته است که مسجد جامع لارنکا را به آتش بکشد و در این حادثه به کسی آسیب نرسیده است.

 

رئیس جمهور ترکیه در ادامه به روزنامه نگاران گفت: یکی از مساجد ما در قبرس روم متاسفانه مورد هدف قرار گرفت که این حمله را به بدون پاسخ نمی گذاریم.

 

وی تاکید کرد: افرادی که دست به اقدامات تخریب گرانه علیه اماکن عبادی می زنند باید هزینه سنگینی بپردازند.

 

قِبرِس (به یونانی: Κύπρο) با نام رسمی جمهوری قبرس (به یونانی: Κυπριακή Δημοκρατία) کشوری جزیره‌ای، در شرق دریای مدیترانه است. پایتخت و بزرگ‌ترین شهر این کشور، نیکوزیا است. قبرس در جنوب ترکیه، غرب سوریه، جنوب شرقی یونان، شمال مصر و شمال غربی اسرائیل، لبنان و غزه قرار دارد.  

 

مسجد جامع قرطبه در اسپانیا، در خطر تخریب

 

 

به نقل از «بغداد الیوم»، روزنامه انگلیسی تایمز نوشت: گزارش های ارائه شده به دولت اسپانیا نشان می دهد که مسجد جامع قرطبه به دلیل بازدید میلیونی سالیانه گردشگران در خطر تخریب قرار دارد.

 

این مسجد در محل یک کلیسای قدیمی ساخته شده است. در واقع این مکان در سال ۱۲۳۶ میلادی هنگام بازگشت مسیحیان به جنوب اسپانیا به عنوان کلیسای جامع فعالیت می‌ کرده و اکنون هرساله شاهد حدود دو میلیون بازدید کننده است.

 

بر اساس این گزارش، تراکم بیش از حد بازدید کنندگان خسارت های بسیاری را به نقاط مختلف مسجد از جمله محراب آن وارد کرده است. این محراب حاوی تزئیناتی به شکل نعل اسب است و به سمت مکه مکرمه ساخته شده است.

 

در این گزارش همچنین آمده است: طرز معماری خاص این مسجد و عدم تهویه کافی عامل اصلی در معرض خطر قرار گرفتن این مسجد است، زیرا تهویه ناقص هوا موجب می ‌شود حرارت بدن هریک از بازدیدکنندگان که در فضا منتشر می‌ شود، به تبخیر آب موجود در ساختمان این مسجد کمک کند و این تبخیر آب موجب از هم پاشیدگی مصالح ساختمانی و تخریب سریع آنها شود.

 

 

بهد دنبال شیوع بیماری کرونا، شمار بازدید کنندگان این مسجد کاهش یافت، اما پس از بازگشایی مجدد آن در ماه آوریل سال جاری میلادی، این اثر تاریخی تنها در ماه می سال ۲۰۲۱ شاهد ورود ۵۳ هزار بازدید کننده بوده است.

 

شهر قرطبه،  گرم ‌ترین شهر در شبه جزیره ایبری است و در تابستان دمای هوا در این شهر به حدود ۴۷ درجه سانتیگراد می‌ رسد که بر همین اساس، شاخص رطوبت محیط بسیار بالا است و خطر تخریب موادی که به رطوبت حساس هستند را افزایش می دهد، به ویژه اینکه قسمت عمده سقف مسجد را چوب تشکیل می ‌دهد.

 

 در این گزارش، بر ضرورت اتخاذ تدابیر مهم و بهبود تهویه آن با وجود کثرت بازدید کنندگان تاکید شده است.

 

کارشناسان میراث فرهنگی اسپانیا نگران خطر تخریب این بنای باستانی هستند. در دوران اسلامی در اسپانیا، مسجد جامع قرطبه، پس از مسجد الحرام دومین مسجد بزرگ جهان از جهت مساحت به شمار می‌ آمد. این بنا به خاطر داشتن ستون ‌هایی در شبستان و طاق‌ های قوسی مشهور است و تأثیر زیادی در هنر اسلامی غرب گذاشته است.

 

ممنوعیت اقامه نماز برای افراد واکسینه نشده در مساجد پاکستان

 

 

 

به نقل از «سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی»،  رایزنی فرهنگی ج.ا.ایران در پاکستان به توصیه مرکز فرماندهی ملی پاکستان(NCOC)، وزارت کشور سند دستور جدیدی برای مهار شیوع ویروس کرونا صادر کرده که بموجب آن فقط افراد واکسینه شده مجاز به اقامه نماز در مساجد در سراسر ایالت سند می باشند و کسانی که واکسینه نشده اند، اجازه نخواهند داشت در مسجد نماز بخوانند. همچنین استفاده از ماسک برای حضور در نماز و مراسم مذهبی الزامی خواهد بود. وزارت کشور دستور داده است که فرش و موکت از تمام مساجد در سراسر ایالت سند جمع آوری گردد.

 

مقابله با افراط گرایی با ساخت مساجد / افزایش بودجه ساخت ۵۶۰ مسجد نمونه در بنگلادش

 

 

 

به نقل از «thedailystar»،دولت بنگلادش قرار است مدت زمان و بودجه ساخت 560 مسجد نمونه و مرکز فرهنگی اسلامی در سراسر کشور را برای دومین بار تا سه سال دیگر تمدید کند.

به این ترتیب هزینه پروژه ای که در سال 2017 با هدف ترویج ارزش ها و فرهنگ اسلامی در کشور انجام شد، اکنون 8.17 درصد افزایش می یابد.

این پروژه که توسط بنیاد اسلامی بنگلادش اجرا می شود در ژوئن 2024 به پایان می رسد.

پیشنهاد اصلاحیه هزینه و مدت پروژه در جلسه کمیته اجرایی شورای اقتصاد ملی مطرح می شود.

تا ماه نوامبر حدود 37.5 درصد از کارهای فیزیکی این پروژه تکمیل شده بود.

به گفته رحمان، وزارت مالیه هدف تکمیل ساخت 100 مسجد را تا سال جاری مالی تعیین کرده است.

در اوایل سال جاری میلادی اعلام شد که حدود 170 مسجد نمونه  از مجموع 560 مسجد  در سه مرحله در سراسر کشور بنگلادش  تا ماه دسامبر به مناسبت «سال مجیب» افتتاح می شوند.

همچنین گفته شد که این مساجد با هدف تبلیغ پیام واقعی اسلام برای از بین بردن باورهای غلط مذهبی افتتاح می شوند.

 دکتر «محمد رحمان » مدیر پروژه ساخت 560 مسجد نمونه و مراکز فرهنگی اسلامی در بنگلادش در این باره گفت: در مجموع 170 مسجد نمونه در سراسر کشور در سه مرحله تا دسامبر سال جاری مصادف با سالروز تولد « شیخ مجیب الرحمان»،پدر معنوی ملت  و جشن سالگرد سالگرد استقلال کشور افتتاح می شوند .

 وی افزود: از این تعداد  50 مسجد در مرحله اول قبل از ماه رمضان افتتاح می شوند،در حالی که 60 مسجد دیگر برای افتتاح در ماه سپتامبر و 60 مسجد دیگر برای افتتاح در ماه دسامبر آماده می شوند.

 پروژه احداث 560 مسجد مدل با هزینه 8722 میلیون تاکا (واحد پول بنگلادش) در آوریل 2017 توسط کمیته اجرایی شورای اقتصادی ملی این کشور به تصویب رسید.

 به گفته مقامات بنگلادش، هدف از ساخت مساجد نمونه در همه مناطق این کشور مقابله با افراط گرایی است.

 

محکومیت حمله به مسجد «لارناکا» قبرس روم

 

 

 

به نقل از «دیلی صباح»، جمهوری شمال قبرس ترکیه حمله به مسجد «لارناکا» در جنوب قبرس روم را محکوم کرد.

 

ارسین تاتار، رئیس این کشور در بیانیه ای این حمله را محکوم کرد.

 

وی حمله به مسجد لارناکا را محکوم کرد و گفت: افزایش حملات به مساجد قبرس روم نمی تواند تصادفی باشد.

 

در همین راستا، وزارت امور خارجه قبرس ترکیه از این حمله ابراز ناراحتی کرد و بر ضرورت اتخاذ مقابله با این حملات تاکید کرد.

 

وی از مسئولان قبرس روم نیز خواست به ارزش های دینی و ملی احترام بگذارند.

 

بعد از ظهر پنج شنبه مسجد جامع لارناکا در قبرس روم هدف حمله قرار گرفت که با آسیب های مادی رو به رو شد و خسارت مادی در پی نداشت.

 

در همین راستا، پلیس قبرس روم یک فرد مظنون در این رابطه را بازداشت کرد و تحقیقات پیرامون این حادثه ادامه دارد. قبرس روم اخیرا شاهد افزایش حملات به مساجد است.

 

قبرس روم یکی از استان‌های امپراتوری روم بود. این استان اهمیت سیاسی و دینی بسیاری در این امپراتوری داشته ‌است. از ۵۸ پیش از میلاد جمهوری روم بر قبرس چیره شده‌ بود، ولی تا ۲۲ پیش از میلاد که اینجا رسماً یک استان سناتوری شد، پادشاهی بطلمیوسی در آن نفوذی داشت. از ۲۹۳ میلادی، قبرس رسماً بخشی از امپراتوری روم شرقی گردید.

 

حمله یک عضو تندروی کنست رژیم صهیونیستی به مسجدالاقصی

 

 

 

به نقل از «معا»، صبح امروز «ایتمار بن غفیر» یک عضو کنست رژیم صهیونیستی به مسجدالاقصی حمله کرد.

 

این عضو تندروی کنست از سمت باب المغاربه وارد مسجدالاقصی شد و نیروهای پلیس نیز وی را همراهی کردند و در بخش های مختلف آن پرسه زد و وی و همراهانش از محافظان در مسجدالاقصی فیلم گرفتند.

 

شهرک نشینان در روزهای موسوم به عید یهودی انوار حملات خود را به مسجدالاقصی افزایش داده اند و در منطقه شرقی اقدام به برگزاری آیین تلمودی می کنند.

 

اداره اوقاف اسلامی قدس گفت: 295 شهرک نشین افراطی در این روز به مسجدالاقصی حمله کردند.

 

سنگ بنای ساخت یک مسجد و مرکز اسلامی در «میشیگان» گذاشته شد

 

 

 

به نقل از «الالوکه»، جمعیت اسلامی آمریکا اعلام کرد: سنگ بنای ساخت یک مرکز اسلامی بزرگ در شهر «کولدووتر» ایالت میشیگان شمال شرق آمریکا را بنا نهاد.

 

این جمعیت اسلامی اعلام کرد: مساحت اختصاص داده شده به این مرکزاسلامی دو هکتار و نیم است و برای ساخت آن حدود سه و نیم میلیون دلار هزینه می شود و یک مسجد و مرکز اسلامی ساخته می شود و دارای 13 کلاس خواهد بود و یک سالن ورزشی نیز در این مرکز ساخته می شود.

 

در ماه جولای سال 2018 میلادی کمیته شهری با طرح ساخت این مرکز اسلامی در دو طبقه موافقت کرد و در سال 2020 میلادی زمینی برای ساخت آن اختصاص داده شد.

 

پیش از این، یک مسجد در شهر اوهایو آمریکا افتتاح شد. این مسجد با حضور جمعی از مسئولان مرکز اسلامی و شخصیت های اسلامی اوهایو افتتاح شد. این مسجد در قطعه زمینی به مساحت حدود پنج و نیم هکتار بنا شد و ساخت آن حدود سه میلیون دلار هزینه برداشت.

 

اقامه نماز مردم بحرین بر مساجد ویران شده توسط آل خلیفه

 

 

 

 

به نقل از «الجزیره العربیه»، تعدادی از شهروندان بحرینی و در میان آنها، علی مهنا، فعال بحرینی بعد از ظهر شنبه (13 آذر ماه) نماز جماعت در مکان مسجد ویران شده العلویات اقامه کردند.

 

نمازگزاران در دفاع از مساجد  تخریب شده توسط نیروهای آل خلیفه در سال 2011 میلادی، نماز خود را بر مساجد ویران شده اقامه می کنند.

 

نمازگزاران در ادامه بر ضرورت بازسازی این اماکن تاکید کرده و گفتند: با وجود تهدید و وعده  و وعیدهای آل خلیفه، همچنان ما به اقامه نماز در این مساجد ویران شده ادامه خواهیم داد.

 

گفتنی است، مقامات بحرینی مسجد العلویات را دو بار تخریب کرده اند که یک بار آن در زمان تخریب 38 مسجد در سال 2011 میلادی و بار دوم در آگوست سال 2018 میلادی که تنها بقایایی از آن باقی مانده است.

 

نیروهای آل خلیفه در سال 2011 میلادی 38 مسجد شیعیان را در بحرین تخریب کردند و از بازسازی این مساجد بعد از گذشت 10 سال همچنان شانه خالی می کنند و گفته بودند که می خواهند این مساجد را در جای دیگری بنا کنند و همین اقدام با مخالفت مردم رو به رو شد.

 

حمله نژاد پرستانه به مسجدی در «دورتموند» آلمان

به نقل از «القدس العربی»، مسجد وابسته به اتحادیه اسلامی ترکیه «دیتیپ» در شهر دورتموند آلمان مورد حمله نژاد پرستانه قرار گرفت.

 

مدیریت مسجد «افینگ سلیمیه» در بیانیه ای این حمله نژادپرستانه را محکوم کرد.

 

در این بیانیه آمده است: افراد ناشناس سر خوک را بر در این مسجد انداخته اند.

 

در ادامه بیانیه آمده است:  این گونه حملات نژادپرستانه سلامت و امنیت ساکنان این شهر را به هم می ریزد.

 

در  ادامه این بیانیه، شهردار افینگ و نماینده پارلمان ایالت شمال راین وستفالیا این اقدام را محکوم کرده و از این مسجد حمایت خود را اعلام کردند.

 

دوربین های مراقبت لحظه گذاشتن سر خوک از سوی یک فرد ناشناس به این مسجد را ثبت کرده است.

 

درهای مسجدالاقصی بسته شد

به نقل از «قدس پرس»، به دنبال درگیری میان صهیونیست ها و فلسطینیان در اطراف مسجدالاقصی و زخمی شدن تعدادی فلسطینی، نظامیان رژیم صهیونیستی بعد از ظهر شنبه (13 آذر ماه) درهای این مسجد را بستند.

 

منابع فلسطینی گزارش دادند: با بستن درهای مسجدالاقصی توسط صهیونیست ها، نمازگزاران، نماز مغرب را در نزدیکی درهای ورودی اقامه کردند.

 

نظامیان صهیونیستی درهای باب الاسباط و باب السلسله را برای خروج فلسطینیان باز کردند و مانع ورود نمازگزاران به این مسجد شدند.

 

این منابع افزودند: نظامیان صهیونیستی درهای شهرک قدیمی قدس و مسجدالاقصی را به دنبال چاقو خوردن یک شهرک نشین بستند و یک جوان فلسطینی را به ضرب گلوله به شهادت رساندند.

 

نظامیان صهیونیستی همچنین در باب العامود مستقر شدند و تلاش کردند تا منطقه را خالی از حضور فلسطینیان بکنند.

 

صهیونیست ها در اداکه بمب های صوتی میان فلسطینیان در اطراف باب العامود و خیابات سلطان سلیمان و باب الساهره پرتاب کردند که منجر به زخمی شدن تعدادی از فلسطینیان شد.

 

نظامیان صهیونیستی همچنین یکی از جوانان فلسطینی را در منطقه باب العامود بازداشت کردند و به تعدادی از دختران در منطقه باب حطه حمله کرده و مانع ورود آنان به مسجدالاقصی شدند.

 

جمعیت خدمات بهداشتی الامل گفت: در این درگیری ها 40 فلسطینی به ضرب گلوله های پلاستیکی زخمی شده اند.

 

حمایت سازمان های اسلامی از مسجد و مرکز اسلامی واشنگتن

 

 

 

به نقل از «القدس العربی»، سازمان های اسلامی در آمریکا همبستگی و حمایت خود را از مرکز اسلامی منطقه المپیا در ایالت واشنگتن نشان دادند. این مسجد و مرکز اسلامی اخیرا هدف بمب گذاری قرار گرفته بود.

 

سازمان ها و جمعیت های اسلامی آمریکا پیش از نماز جمعه یک تجمع مسالمت آمیز برگزار کردند. شورای روابط اسلام آمریکا نیز در این تجمع بر حمایت امنیتی در اماکن عبادی تاکید کرد.

 

ماه گذشته، یک خودروی بمب گذاری شده مقابل مرکز اسلامی المپیا منفجر شد و دوربین های این مرکز حادثه را ضبط و اعلام کرد: با وجود آنکه این حادثه به کسی آسیب نرسانده و مرکز اسلامی خسارتی ندیده است، اما مسلمانان از شدت انفجار بسیار  تحت تاثیر قرار گرفته اند.

 

ناظران معقتدند که این اقدام دشمنانه در حالی رخ داده است که ایالت متحده آمریکا شاهد اظهارات ضد اسلامی از سوی برخی مسئولان بوده است.

 

طرح توسعه مسجد «شاه جلال» کمبریج تصویب شد

 

 

 

به نقل از « cambridge-news»، مرکز اسلامی «شاه جلال» قادر خواهد بود تا ساختمان فعلی خود را توسعه دهد و به افراد بیشتری این امکان را بدهد تا از فضای مسجد به طور همزمان استفاده کنند.

در همین راستا به مسجد کمبریج اجازه گسترش داده شده است تا بتواند به جامعه رو به رشد  مسلمانان خدمت کند.

مشاوران کمیته برنامه ریزی شورای شهر کمبریج در روزهای اولیه دسامبر تصمیم گرفتند از این طرح  حمایت کنند و این حمایت علی رغم اعلام نگرانی برخی از شهروندان انجام شده است.

هدف از توسعه مسجد شاه جلال این است تا یک فضای نماز جداگانه برای مردان و زنان ایجاد شود.

درخواست کننتدگان توسعه مسجد همچنین خواستار افزایش تعداد افرادی شده اند که  به طور همزمان می توانند از این مرکز استفاده کنند.

به این ترتیب تعداد افرادی که می توانند روزانه از فضای مسجد استفاده کنند از 20 نفر به 29 نفر افزایش خواهد یافت.

همچنین بر اساس این طرح ساعت های پذیرایی از نمازگزاران در مسجد شاه جلال کمبریج از این به بعد افزایش خواهد داشت و درهای مسجد مدت زمان بیشتری باز خواهد بود.

 

استقبال کاربران شبکه های اجتماعی از تلاوت قرآن کریم خواننده مشهور انگلیسی در مسجدالنبی(ص)

 

 

 

به نقل از «صدی البلد»، هریس جانگ معروف به هریس جی، خواننده و ترانه ‌سرای اهل انگلستان است که اخیرا فیلمی از خود را در شبکه فیس بوک منتشر کرده است که در حال تلاوت قرآن کریم در مسجدالنبی(ص) است.

 

این هنرمند انگلیسی در این فیلم ویدیویی گفته است که تلاوت آیاتی از قرآن کریم در خانه رسول الله (ص) احساس آرامش می دهد.

 

بنابراین گزارش، وی آیاتی از سوره بقره را با صوتی زیبا در مسجد النبی(ص) قرائت کرد که انتشار این فیلم ویدیویی باعث لایک، اشتراک گذاری و کامنت هزاران کاربر اجتماعی شد.

 

هریس جی، یکی از مشهورترین خواننده های مسلمان در اروپا و جهان است. وی در سال ۲۰۱۵ با انتشار آلبوم سلام توسط ناشر اواکنینگ به شهرت رسید و با آهنگ «السلام علیکم» به اوج شهرت رسید.

 

هریس جی جوان مسلمان متولد سال 1997 شهر چلسی انگلیس است و خانواده وی اصالتا هندی هستند.

 

هریس طرفداران زیادی را بین نوجوانانی که می ‌خواهند در عین مدرن بودن و پایبندی به قواعد آن، مسلمان بودن خود را ابراز کنند از اندونزی و بنگلادش تا کشور‌های عربی و بین متولدین اروپا پیدا کرده و در اینستاگرام در حدود ۸۰۰ هزار فالوئر دارد.

 

برگزاری برنامه «درهای باز مسجد» در مرکز اسلامی «ریچموند»

 

 

 

به نقل از « henricocitizen»،مرکز اسلامی ریچموند در گلن آلن در 4روز دسامبر (شنبه 13 آذر) از ساعت 11 صبح تا 1:30 بعد از ظهر میزبان برنامه «درهای باز مسجد» خواهد بود.

به گفته نمایندگان مرکز اسلامی دیچموند ، هدف از برگزاری این برنامه رسیدگی به موضوع افزایش اسلام هراسی و ایجاد فرصتی برای همسایگان برای آشنایی با شهروندان مسلمان و در عین حال تعمیق درک افراد از اسلام است.

مرکز « GainPeace » و مرکز اسلامی ریچموند برای میزبانی این رویداد شریک هستند.

 GainPeace یک سازمان ملی اسلامی است که چندین انجمن آموزشی برگزار می کند و فرصت هایی را برای دیگران فراهم می کند تا در مورد اسلام بیاموزند.

«سبیل احمد» ، مدیر GainPeace در این باره گفت: مسلمانان درهای مساجد را به روی همسایگان خود باز می کنند که فرصتی را برای آنها فراهم کنند تا با جامعه مسلمانان آشنا شوند.

وی افزود: فضای سیاسی کنونی فضایی از بی اعتمادی و همچنین کنجکاوی عمومی برای آشنایی بیشتر با اسلام ایجاد کرده است و درهای باز مساجد برای این است که در مورد اسلام به آنها آموزش داده شود و هر گونه سؤالی در مورد اسلام دارند پاسخ داده شود.

 

اقامه نماز جمعه ۵۰ هزار فلسطینی در مسجدالاقصی

 

 

 

به نقل از «سبا نت»، اداره اوقاف اسلامی قدس اعلام کرد: با وجود تداریی امنیتی صهیونیست ها، 50 هزار فلسطینی نماز جمعه را در مسجدالاقصی اقامه کردند.

 

اداره اوقاف اسلامی قدس گفت: نظامیان صهیونیستی در ورودی شهرک قدیمی قدس و درهای مسجدالاقصی، تدابیر امنیتی اتخاذ کردند و از ورود صدها فلسطینی ساکن کرانه باختری به مسجدالاقصی جلوگیری کردند.

 

این اداره افزود: نظامیان صهیونیستی با گذاشتن موانع نظامی در اطراف شهرک قدیمی قدس و مسجدالاقصی به ویژه در باب العامود، یک جوان اهل قدس را بازداشت و دو نفر دیگر را تا ساعت ها متوقف کرده  و بعد از پایان نماز آزاد کردند.

 

بنابراین گزارش، تدابیر امنیتی صهیونیست ها همزمان با عید انوار یهودی که 9 روز است، ادامه دارد و حملات شهرک نشینان به مسجدالاقصی افزایش یافته است.

 

صهیونیست ها همچنین یک راهپیمایی اهانت آمیز نیز در نزدیکی مسجد الاقصی و دیوار براق برگزار کردند.

 

حملات شهرک نشینان در ادامه یهودی سازی ها در مسجدالاقصی افزایش یافته است و این اقدامات با حمایت نظامیان این رژیم صورت می گیرد.

 

مسجد«راس الحسین(ع)» قاهره توسعه می یابد

 

 

به نقل از «مصراوی»، دکتر سلام نیازی، رئیس شورای امنای موسسه مساجد مصر، گفت: این موسسه طرح توسعه مسجد امام حسین(ع) را در قاهره در دستور کار خود دارد.

 

وی تاکید کرد: این موسسه تلاش دارد تا مسجد امام حسین(ع) به حرم مصری تبدیل شود.

 

سلام نیازی گفت: در این طرح مسجد امام حسین(ع) به منظور حفاظت از مساجد هال البیت(ع) توسعه می یابد و در حال حاضر طرح نهایی آن که شمال توسعه مسجد، صحن های بیرونی و منطقه اطراف آن است، آماده شده است.

 

وی در ادامه اظهار کرد: در این طرح که به طرح توسعه فاطمیه قاهره مشهور است مبلغ 150 میلیون لیره برای توسعه این مسجد برآورد شده است و با وزارت اوقاف در این باره پروتکلی به امضا رسیده است و کار نظافت و صیانت از این مسجد نیز بر عهده ما است.

 

رئیس شورای امنای موسسه مساجد گفت: بعد از آن به فکر توسعه تمامی مساجد اهل البیت(ع) خواهیم بود.

 

وی گفت: برق، آب، وسایل سرمایشی و گرمایشی و دوربین های مراقبت، سیستم اطفاء حریق مسجد امام حسین یا راس الحسین(ع) درست می شود و از روش های جدید و پیشرفته برای این کار استفاده می شود.

 

مسجد امام حسین(ع) قاهره از مهم‌ترین و بزرگترین مساجد جهان اسلام و مصر بوده که کرسی تلاوت قاریان بزرگ و صاحب سبک است.

 

ممانعت صهیونیست ها از اقامه نماز جمعه ساکنان کرانه باختری در مسجدالاقصی

 

 

 

 

به نقل از«المرکز الفلسطینی للاعلام»، منابع محلی فلسطین گزارش دادند: نظامیان رژیم صهیونیستی در ورودی های منتهی به قدس مستقر شدند و از ورود ساکنان کرانه باختری به مسجدالاقصی جلوگیری کردند.

 

این منابع افزودند: مقامات صهیونیستی مانع اقامه ورود ساکنان کرانه باختری برای اقامه نماز جمعه در مسجدالاقصی شدند.

 

نظامیان صهیونیستی همچنین گروهی از جوانان و اهالی فلسطینی را مقابل باب العامود بازداشت کردند.

 

صهیونیست ها همچنین از ورود اتوبوس ها به داخل اراضی اشغالی ممانعت به عمل آوردند.

 

منابع فلسطینی تاکید کردند: اقامه نماز در مسجدالاقصی تنها با حضور ساکنان شهر قدس برگزار شد.

 

مسجدالاقصی از ساعات اولیه صبح روز جمعه شاهد حضور هزاران شهروند فلسطینی و اهالی قدس برای اقامه نماز جمعه بود.

 

ازسویی دیگر، شهرک نشینان راهپیمایی اهانت آمیزی را در شهر قدس اشغالی به بهانه عید انوار یهودی برگزار کردند و نظامیان صهیونیستی از آنان حمایت کردند. از شب گذشته نیز اماکن تجاری در شهرک قدیمی قدس تعطیل شد.

 

شهرک نشینان با انجام حرکات موهن تزدیک قصر اموی در مسجدالاقصی و دیوار براق، به این مکان مقدس اهانت کردند.

کد خبر 1122338

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha