حفظ بافت تاریخی قبرستان سفیدچاه بهشهر و جانمایی جدید آرامگاه اموات

حسنی از حفظ بافت تاریخی قبرستان سفیدچاه بهشهر خبر داد و گفت: با توجه به تاریخی بودن این قبرستان و تلاش برای حفظ بافت سنتی و تاریخی، آرامگاه جدید اموات در جوار این آرامستان جانمایی می شود.

«عباسعلی حسنی» در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری شبستان مازندران اظهار کرد: قبرستان تاریخی روستای سفیدچاه در جنوب شرقی شهرستان بهشهر در شرق مازندران كه براساس كاوش های باستان شناسی مهر قدمت هزار ساله  دارد و مورد توجه اهالی روستاها و شهرها و استان های همجوار است.

 

بخشدار یانه سر بهشهر افزود: این قبرستان به دلیل وجود امامزادگان و دارا بودن سنگ های تاریخی و قدیمی با قدمت بالا و همچنین خاکی که به سفیدی می زند، مورد توجه مردم است و بسیاری از مردم حتی از شهر گلوگاه هم اموات خود را در این آرامستان دفن می کنند.

 

وی خاطر نشان کرد: حفظ بافت تاریخی قبرستان سفیدچاه به عنوان نخستین قبرستان مسلمانان ایران از وظایف مهمی است که همه ما برعهده داریم و در همین راستا مقرر شد که آرامگاه جدید اموات در جوار این آرامستان جانمایی شود که در حال رایزنی برای تهیه زمین مناسب در این راستا هستیم.

 

حسنی از حفظ بافت تاریخی قبرستان سفیدچاه بهشهر خبر داد و گفت: با توجه به تاریخی بودن این قبرستان و تلاش برای حفظ بافت سنتی و تاریخی، آرامگاه جدید اموات در جوار این آرامستان جانمایی می شود و تلاش داریم تا سنگ مزار اموات جدید هم به سبک سنگ مزارهای گذشته باشد تا سبک قبرستان حفظ شود.

 

بخشدار یانه سر بهشهر یادآور شد: برهمین اساس مقرر شد تا سردرب و نمای ورودی قبرستان سفیدچاه براساس بافت بومی و تاریخی و با نظارت و همکاری میراث فرهنگی و اوقاف اجرایی شود.

 

قبرستان سفیدچاه در حدود 50 كیلومتری جنوب شرقی شهرستان بهشهر و 25 كیلومتری جنوب شهرستان گلوگاه در شرق مازندران واقع است؛ در كنار این قبرستان بارگاه ابراهیم(ع)، منصور(ع) و عبدالرحمن(ع) به عنوان سرشناس ترین قبور مذهبی در این گورستان قرار دارد كه گفته می شود از نوادگان موسی ابن جعفر(ع) و فرزندان احمدبن موسی شاهچراغ (ع) فرزند برادر امام رضا ( ع) هستند.

کد خبر 1122367

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha