کنگره ملی میرزاکوچک خان جنگلی در گیلان برگزار می شود

عباسی گفت: کنگره ملی روحانی مبارز، میرزاکوچک خان جنگلی در گیلان برگزار می شود.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از رشت، «اسدالله عباسی» امروز(چهارشنبه، 10آذر ) در برنامه میرزای ایران که به صورت زنده از شبکه 2 سیما پخش شد با گرامیداشت یاد و خاطره شهید میرزاکوچک خان جنگلی اظهار کرد: سال آینده کنگره ملی میرزاکوچک خان با حضور محققین و اساتیدی که در این زمینه کار کرده اند در گیلان برگزار می شود.

 

استاندار گیلان با بیان اینکه مردی از تبار گیلان با اعتقادی راسخ حرکتی را در مبارزه با استکبار و استعمار آغاز کرد که در تاریخ ماندگار شد افزود: میرزا با توجه به اعتقاداتی که داشت در آن زمان بصیرتی در او وجود آمد که ابعاد ظلم و ستم بر وی روشن شد.


وی گفت: به فرمایش مقام معظم رهبری میرزاکوچک خان جنگی یک واحد مینیاتوری از جمهوری اسلامی را در همان محدوده خاص خود یعنی گیلان ایجاد کرد.


عباسی با اشاره به برگزاری کنگره ملی میرزاکوچک در سال آینده تصریح کرد: چهره شخصیت میرزا یک چهره ملی و فرا ملی بوده است.


استاندار گیلان با بیان اینکه گیلان هیچگاه تحت سیطره حکام ظالم قرار نگرفته است و همیشه مردمان گیلان استقامت می کردند خاطرنشان کرد: میرزا کوچک مردم را در راستای مبارزه با استبداد و استعمار بسیج و با هر چیزی که در توان داشت شروع به مقابله کرد.


وی با بیان اینکه علمای بزرگی در گیلان داریم که جز ذخایرمان هستند اظهار کرد: میرزا هم یکی از علمایی بوده که در آن برهه خوب درخشید و ما وظیفه داریم جایگاه میرزا را در همان تراز ببینیم.


عباسی با بیان اینکه خیلی از ایرانیان مانند پژوهشگران و محققان در سراسر کشور مشتاق به مشارکت در کنگره ملی میرزا هستند افزود: برخی از قلم به دستان نتوانسته اند آنگونه که شایسته میرزا است به خوبی قلم بزنند و نسل امروز تشنه شناخت بیشتر میرزا هستند.


استاندار گیلان با تاکید اینکه باید مبنای اصول اعتقادی و مبارزاتی میرزا تبیین شود گفت:همانطور که کنگره هشت هزار شهید گیلان به خوبی برگزار شد و در تاریخ ماندگار شد در خصوص میرزاکوچک هم کنگره ای برگزار خواهیم کرد که در اذهان بماند.

 

وی با اشاره به برنامه های پیش بینی شده در یکصدمین سالگرد شهادت میرزاکوچک خان جنگلی  تصریح کرد: میرزا یونس از روحانیون مبارزی بود که در مشروطیت قیام می کند و در تهران علیه نظام سلطه فعالیت داشته و در گیلان علیه روس به مبارزه می پردازد.


عباسی با اشاره به اینکه به عنوان یک گیلانی نباید میرزا کوچک خان را از خاطرات فراموش کنیم و نسل حال و آینده را بیشتر با این شخصیت آشنا کنیم خاطرنشان کرد: در این خصوص امسال در سالروز شهادت میرزا در میدان شهرداری رشت با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی مراسم با شکوهی با حضور مردم برگزار می شود.


استاندار گیلان اظهار کرد: امروز آوازه میرزا در دنیابه عنوان مبارزی که یکصد سالِ گذشته با بصیرت مبارزه کرد و با همه فراز و فرودها به شهادت رسید پیچیده است.

کد خبر 1122497

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha