ترویج فرهنگ مصرف صحیح آب نیازمند بهره‌گیری از ظرفیت روحانیون است

مدیر عامل شرکت آب منطقه‌ای کردستان گفت: روحانیون در راستای ترویج فرهنگ صحیح صرفه‌جویی، صیانت و حفاظت از منابع آب و تنویر افکار عمومی برای اشاعه فرهنگ شیوه‌های صحیح استفاده از منابع آب، نقش موثری دارند و باید از ظرفیت آنها بهره برد.

به گزارش خبرگزاری شبستان در کردستان، مهندس آرش آریانژاد مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای کردستان  در دیدار با امام جمعه قروه که با همراهی مدیر اداره منابع آب شهرستان قروه انجام شد، ضمن ارائه گزارشی از وضعیت منابع آبی خصوصاً در دشت‌های شرقی استان، اظهار کرد: برداشت بی‌رویه از این منابع باعث شده که در این دشت‌ها حدود 750 میلیون متر مکعب کاهش حجم مخزن داشته باشیم.

 

وی اعلام کرد: خوشبختانه طی چند سال اخیر با اجرای صحیح طرح احیاء و تعادل‌بخشی به‌ویژه در شرق استان، شاهد تاثیرات مثبتی در پیشگیری از افت منابع آب زیرزمینی بوده‌ایم؛ اما تا زمانی که این جریان سیرصعودی پیدا نکند، عملا نمی‌توان گفت موفقیتی حاصل شده است.

 

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای کردستان به مقبولیت اجتماعی و جایگاه تاثیرگذار روحانیون و امامان جمعه و جماعت اشاره کرد و افزود: خوشبختانه روحانیون در راستای ترویج فرهنگ صحیح صرفه‌جویی، صیانت و حفاظت از منابع آب، همیشه در کنار مجموعه شرکت آب منطقه‌ای بوده‌اند و می‌توانند از موقعیتی که دارند در راستای تنویر افکار عمومی برای اشاعه فرهنگ شیوه‌های صحیح استفاده از منابع آب، استفاده نمایند.

 

آریانژاد صادقانه برخورد کردن با آحاد جامعه به‌ویژه کشاورزان را از ویژگی‌های یک مدیر موفق دانست و افزود: مدیران باید در برخورد با مطالبات مردم و افکار عمومی صادقانه پاسخگو باشند تا اعتماد کامل شکل بگیرد و خود نسبت به مسأله آب احساس مسئولیت نمایند.

 

لزوم ایجاد طرح‌های تغذیه مصنوعی و آبخوان‌داری در قروه

 

امام جمعه شهرستان قروه، نیز در این دیدار ضمن قدردانی از تلاش‌های مجموعه شرکت آب منطقه‌ای کردستان، خصوصا اداره منابع آب قروه، عنوان کرد: آب عنصری حیاتی است و امروز متأسفانه مشکلات و مسائل زیادی در این حوزه وجود دارد.

 

حجت‌الاسلام والمسلمین عابدین رستمی ادامه داد: در حال حاضر استان کردستان حدود 9 درصد آب کشور را دارست و این منابع آبی نیازمند مدیریت دقیق و صحیح است.

 

امام جمعه شهرستان قروه، افزود: در این شهرستان بدلیل برداشت‌های بی‌رویه از منابع آب زیرزمینی، شادابی و نشاط طبیعت، تحت شعاع قرار گرفته و یکی از راه‌هکارهای تاثیرگذار برای برگشت آب به این منابع، ایجاد طرح‌های تغذیه مصنوعی و آبخوان‌داری است.

 

رستمی بیان کرد: آبخوان‌داری در میهم قروه باعث شده که سالانه 30 درصد از روان آب‌های سطحی دامنه بدر و پریشان به سفره‌های زیرزمینی هدایت شود.

 

وی در خصوص عملیات انتقال آب سد آزاد به دشت‌های شرقی استان، ابراز امیدواری کرد و گفت: این پروژه می‌تواند در رفع معضل آب شهرستان‌های قروه و دهگلان، تأثیرات بسزایی داشته باشد.

 

مدیریت آب، نیازمند همدلی و تعامل بین دستگاه‌ها است

 

مجتبی غلامی مدیر اداره منابع آب شهرستان قروه نیز در این دیدار ضمن قدردانی از امام جماعت این شهرستان در راستای صیانت از منابع آب، گفت: برای مدیریت آب، نیازمند همدلی و تعامل بین دستگاه‌های این شهرستان هستیم، چرا که برگشت آب به آبخوان‌ها روندی چندین ساله و طولانی است که با خشکسالی سال جاری و در صورت ادامه این روند، امکان تجدیدپذیری منابع آب زیرزمینی مقدور نخواهد شد.

 

در پایان طی اهدای لوح از سوی مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای کردستان از حمایت‌ها و تلاش‌های اثرگذار امام جمعه شهرستان قروه در خصوص حفاظت و ترویج فرهنگ مدیریت مصرف آب، قدردانی بعمل آمد.

 

حجت الاسلام والمسلمین رستمی، صاحب اثر «مستند برفآب» است؛ این اثر در خصوص وضعیت آب و صیانت و حفاظت از این منابع است که بزودی منتشر خواهد شد.

کد خبر 1122659

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha