مرمت و بازسازي خانه آيت الله نجومي به عنوان بنايي تاريخي و معنوي

بازوند، از «مرحوم آيت الله سيد مرتضي نجومي» به عنوان عالم عامل و وارسته، مفسر برجسته قرآن و چهره ماندگار هنر ايران اسلامي ياد كرد و گفت: مرمت و بازسازي خانه­ آيت الله نجومي و پيگيري ثبت ملي اين بناي تاريخي و معنوي بايد سريعاً شروع شود.

​به گزارش خبرگزاری شبستان در كرمانشاه؛ « هوشنگ بازوند» در نشست پيگيري طرح حفاظت و صيانت از آثار ماندگار و بي بديل آيت الله نجومي كه با حضور اهالي فرهنگ و هنر برگزار شد؛ گفت: ايشان يكي از مفاخر خوشنويسي جهان، عارفي وارسته، فقيه اخلاق مدار، مردمي و هنرمندي چيره دست بودند و بايد به عنوان افتخار ايران اسلامي و استان كرمانشاه به جهان اسلام بيش از گذشته معرفي شود.

 

 

استاندار کرمانشاه ثبت ملي خانه آيت الله نجومي و احداث كتابخانه براي حفظ آثار خطي و رساله هاي ارزشمند اين چهره ماندگار عرصه هنر را ضروري دانست وافزود: هر چند در ۱۲ سال گذشته اين موضوع در قالب طرحي مطرح شده اما عملاً اقدامي براي مرمت، بازسازي و حفظ اين بناي تاريخي و معنوي و صيانت و نگهداري از آثار جاودان ايشان انجام نشده و امروز بايد ميراث فرهنگي و گردشگري، امور كتابخانه ها و فرهنگ و ارشاد اسلامي با حمايت استانداري سريعاً اين موضوع را به عنوان مطالبه مردم پيگيري و اجرايي نمايند.

 

وی تأكيد كرد: سرمايه هاي ارزشمند اين عارف الهي و شخصيت بي نظير بايد در موزه اي نگهداري شود و به عنوان ميراثي ماندگار به مردم و نسل آينده معرفي شود تا جوانان بيشتر با ويژگي هاي شخصيتي و توانايي هاي بي نظير و بي بديل آيت الله نجومي آشنا شوند.

 

 بازوند؛ تشكيل پرونده ثبت ملي خانه مرحوم آيت الله نجومي را اقدامي مناسب ارزيابي كرد و خاطر نشان کرد: انتظار داريم اين موضوع با توجه به دغدغه مندي مردم، رسانه ها و اهالي فرهنگ و هنر با سرعت و جديت بيشتري پيگيري شود و شرايط لازم نيز براي تأمين منزل جايگزين ورثه و بيت محترم ايشان فراهم شود كه كار بازسازي و تعميرات سريعاً انجام شود و در اين خصوص استانداري كرمانشاه از دستگاه هاي اجرايي متولي حمايت مالي خواهد كرد.

 

استاندار کرمانشاه تصریح کرد: از زماني كه در جريان موضوع انتقال كتابخانه و مشكلات حادث شده در اثر سوانح طبيعي براي منزل آيت الله نجومي قرار گرفتم؛ بلافاصله از مسئولين ذيربط خواستم كه نسبت به تشكيل جلسه فوري و اقدام لازم براي حل موضوع اقدام كنند.

 

وی با بيان اينكه تلاش براي نگه­داشت و حفظ ­كتاب هاي ارزشمند اين شخصيت والامقام؛ وظيفه مسئولين و مديران ذيربط است، ابراز كرد: وقتي اين امكانات و شرايط مناسب در استان وجود دارد كه به كرمانشاه هويت تازه اي ببخشد، چرا مسئولين و نهادهاي متولي نبايد نهايت تلاش خود را بكار گيرند كه اين هويت و سرمايه ارزشمند در كرمانشاه باقي بماند؟ و اين موضوع ۱۲سال طول بكشد؟

 

مقام عالي استان گفت: ما زاگرس نشينان به بزرگان خود كمتر بهاء مي دهيم و افراد بزرگ كرمانشاه كمتر از بزرگان ديگر استان ها نيستند؛ اما تاريخ مي آيد و آنها را مطرح مي كند در حاليكه كرمانشاه در طول تاريخ داراي افراد بزرگ و صاحب نامي بوده است.

 

استاندار كرمانشاه با بيان اينكه اگر سرمايه هاي ارزشمند خود را به آيندگان معرفي نكنيم در واقع به آينده استان جفا كرده ايم، افزود: در يك مقطعي از تاريخ فردي بزرگي مانند حضرت آيت الله نجومي در كرمانشاه متولد مي شود و زندگي مي كند و اين فرد منحصر به فرد ۲۰ هزار جلد كتاب "يك سرمايه بسيار بزرگ و غني براي كرمانشاه" در كتابخانه خود نگهداري مي كند و اگر به تحليل مقام معظم رهبري در خصوص اينكه كرمانشاه "چهره زيباي ايران اسلامي " است، دقت كنيم، مي بينيم كه يكي از شاخص هاي ويژه اين چهره زيباي ايران اسلامي وجود ماندگار چهره اي ماندگار همچون حضرت آيت الله نجومي است.

 

بازوند عنوان كرد: همين شخصيت هاي ارزشمند و والا هستند كه به كرمانشاه هويت مي بخشند و منجر مي شوند كه كرمانشاه در تحليل مقام معظم رهبري به عنوان چهره زيباي ايران اسلامي معرفي شود.

 

وي گفت: امروز اين جلسه را گذاشتيم كه كار تعميرات و بازسازي منزل اين شخصيت ماندگار جهان اسلام با هماهنگي و همكاري دستگاه هاي اجرايي ذيربط شروع شود و همچنين شرايط كار را را براي بازسازي آن مورد بررسي قرار دهيم كه اين موضوع فردا جلسه آينده شوراي برنامه ريزي و توسعه استان به تصويب خواهد رسيد و از دستگاه هاي نظارتي هم مي خواهيم براي حل موضوع نهايت همكاري خود را بكار بگيرند و وظيفه داريم از منزل حضرت آيت لله نجومي مراقبت كنيم و در جلسه  شوراي برنامه ريزي و توسعه استان حتماً به اين موضوع با جديت خواهيم پرداخت و اعتبار لازم را براي اين كار در نظر خواهيم گرفت.

 

نماينده عالي دولت در استان بيان داشت: ما مدير شده ايم كه مشكلات را حل كنيم لذا همه بايد با ارائه راهكار و برنامه به حل موضوع بپردازيم و مانع از ايجاد شرايط طبيعي بر اين منزل شويم.

 

بازوند تصريح كرد: نبايد بگذاريم كتاب ها و آثار ارزشمندي كه يادگارهاي ماندگار حضرت آيت ا.. نجومي هستند، آسيبي ببينند و وظيفه داريم كه به سرمايه هاي خود باقي مانده از گذشتگان اهميت بيشتري بدهيم و همانطوري كه گذشتگان در خصوص منزل و كتاب هاي ارزشمند حضرت آيت الله نجومي اقدامي نكردند كه براي امروز ما مايه تاسف است؛ لذا اگر ما هم اقدامي انجام ندهيم آيندگان نيز براي ما اظهار تاسف خواهند كرد.

 

گفتنی است، مرحوم آیت‌الله سید مرتضی نجومی از هنرمندان و مفسران قرآن و عضو پیوسته فرهنگستان هنر و چهره ماندگار هنر ایران بود. در آثار به ثبت رسیده از او می‌توان به مجموعه عکسی از آثار خطی او، چند رساله ارزشمند با عناوینی چون رساله بعد معنوی هنر خط، رساله التصویر و التمثیل، رساله الغناء، رساله النجاسه الخمر، تفسیر سوره مؤمن و رساله‌ای در تعظیم شعایر اسلامی اشاره کرد.

 

لازم بذکر است، آيت‌الله سيدمرتضي نجومي، فرزند آيت‌الله آقاسيد محمدجواد نجومي، ۲۳ جمادي‌الثاني ۱۳۴۶ هجري قمري برابر با ۵ آذر۱۳۰۷ هجري شمسي در كرمانشاه متولد شد و ۲۵ آبان ماه۱۳۸۸ درگذشت. وي مجتهد، مفسر قرآن و از مفاخر خوشنويسي جهان و چهره ماندگار هنر ايران بود. همچنين برترین‌های هنر خوشنویسی جهان اسلام بود و نزد خطاطان بزرگی همچون هاشم بغدادی به تمرین و ممارست پرداخت تا در انواع خطوط اسلامی و خطاطی چیره‌دست شد. او همچنین در تذهیب و تشعیر و تجلید و گل و بوته‌سازی آثار جاودانه‌ای پدید آورد.

کد خبر 1122708

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha