«چشمه های بهشت» جامی گوارا از معارف رضوی برای تشنگان حقیقت

نویسنده کتاب «چشمه های بهشت: گزیده عیون اخبار الرضا(ع)» ضمن تشریح بخش‌های مختلف این اثر، منبع مورد استناد برای نگارش این اثر را نزدیک‌ترین و موثق‌ترین منبع برای دست‌یابی به اخبار و آموزه های حضرت امام رضا علیه السلام دانست.

به گزارش خبرگزاری شبستان به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور، محمد هادی زاهدی که کتاب «چشمه های بهشت: گزیده عیون اخبار الرضا(ع)» از وی به عنوان یکی از منابع یازدهمین جشنواره کتابخوانی رضوی در رده سنی جوان و بزرگسال معرفی شده، درباره این اثر گفت: ما معتقدیم که سیره و سخن امامان، اهل بیت و چهارده معصوم علیهم‌السلام برای ما حجت است؛ بنابر این برای اینکه بتوانیم مسیر زندگی خودمان را بر اساس آموزه های این بزرگواران شکل دهیم، طبیعتاً ضرورت دارد به منابعی رجوع کنیم که منابع دست اول و معتبری باشند. به عبارت دیگر تا جایی که می‌توان باید سیره و سخن اهل بیت (ع) را از سرچشمه‌ها پیدا کنیم تا چراغی فرا روی ما روشن شود.

وی افزود: هرچند که ما برای دسترسی به منابع نخستین به دلایل مختلف دچار مشکلاتی بوده ایم و برخی از منابع از دست رفته، اما خوشبختانه در مورد حضرت امام رضا علیه السلام منبعی مانند «عیون اخبار الرضا» داریم که توسط یکی از بزرگان شیعه یعنی مرحوم شیخ صدوق نگارش یافته و بر اساس مستندات فاصله نگارش این کتاب با شهادت حضرت امام رضا علیه السلام کمتر از دو قرن است. بنابراین این اثر نزدیکترین منبعی است که آثار، اخبار و آموزه های حضرت امام رضا علیه السلام را برای ما بازگو می‌کند و جامی گوارا از معارف رضوی را به دست تشنگان حقیقت می‌دهد.

زاهدی درباره نگارش کتاب «چشمه های بهشت: گزیده عیون اخبار الرضا(ع)» گفت: لذا برای اینکه ما بتوانیم به آموزه‌های حضرت رضا(ع) دسترسی پیدا کنیم به نظر من بهترین کار این بود که ما این کتاب را مورد کاوش های متعدد قرار دهیم و بر این اساس نخستین گامی که می شد در این رابطه برداشت این بود که آن را به زبان روزآمد ترجمه کرد. البته با توجه به حوصله اندک روزگار ما که شاید خوانش کتابهای قطور را نپسندند، سعی شده گزیده‌ای از آن آموزه ها، سیره، تاریخ و معارف ارائه شود. همچنین اگر لازم بوده که توضیحاتی درباره برخی مسائل در اختیار خواننده قرار بگیرد، با روشنگری بیشتری به آن پرداخته شد و در نهایت محصول کار کتاب چشمه های بهشت شد که در اختیار خوانندگان عزیز قرار دارد و امیدوارم که مقبول حضرت امام رضا(ع) نیز قرار گرفته باشد.

این نویسنده درباره بخش‌های مختلف این اثر توضیح داد: این کتاب در پنج دفتر تدوین شده است؛ دفتر اول تاریخ زندگی حضرت امام رضا علیه السلام است که از ولادت آن حضرت تا شهادت ایشان را در بر می‌گیرد و ماجراهایی که در سه سال آخر عمر امام بزرگوار اتفاق افتاده نیز شامل می‌شود. همچنین برای اینکه خواننده آشنایی بیشتری با شرایط آن زمان داشته باشد بخشی از زندگانی امام موسی بن جعفر(ع) هم در ابتدای کتاب آمده است.

وی ادامه داد: دفتر دوم معارف و آموزه‌های حضرت امام رضا علیه السلام در ابعاد مختلف توحید، نبوت، امامت و مباحث تفسیری و امثال آن است که مباحث رضوی و مناظرات را که جایگاه ویژه ای دارد در بر می گیرد. دفتر سوم در رابطه با قرآن و اهل بیت از منظر امام رضا علیه السلام است و دفتر چهارم در رابطه با سبک زندگی و باید ها و نباید های زندگی است و در نهایت دفتر پنجم در رابطه با زیارتنامه ها، ثواب زیارت، شکل زیارت و خود زیارت نامه ها و کراماتی که از حضرت امام رضا(ع) چه در زندگی و چه پس از شهادت نقل شده و مرحوم شیخ صدوق آنها را در کتاب عیون اخبار الرضا آورده، شامل می شود.

زاهدی در ادامه درباره برگزاری جشنواره کتابخوانی رضوی گفت: من به عنوان یک علاقه مند به کتاب و فردی که مدتی در کتابخانه‌ها کار و زندگی کرده‌ام این کار را بسیار کار ارزشمندی می دانم و تصور می‌کنم که این حرکت مشمول دعای حضرت امام رضا علیه السلام قرار دارد که فرمودند «خدا رحمت کند و مورد مهربانی خود قرار دهد کسی که امر ما را احیا کند». بر این اساس از همه دست اندرکاران این حرکت بزرگ تشکر می‌کنم.

این نویسنده تأکید کرد: به اعتقاد من این کار می‌تواند تاثیر بسزایی در گسترش معارف رضوی و همچنین آموزه های اهل بیت(ع) در کشور داشته باشد. آرزوی توفیق بیشتر و روز افزون برای برگزارکنندگان این جشنواره دارند و بسیار خوشحالم که کتاب «چشمه های بهشت» نیز مورد عزیزان توجه قرار گرفت و به عنوان منبع این دوره از جشنواره کتابخوانی رضوی معرفی شد.

کد خبر 1123177

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha