بخش خصوصی در مشهد از بازار گردشگری زیارت محروم است

ناصری گفت: بخش خصوصی کشور ما عملا از بازار گردشگری زیارت خصوصا در مشهد محروم است و معمولا این گردشگران یا به صورت مستقیم و یا از طریق دلالانی که خدمات پایینی ارائه می کنند وارد ابران می شوند و دفاتر نتوانستند در این خصوص نقش اصلی خود را ایفا کنند.

خبرگزاری شبستان- مشهد- مرضیه وحدت؛ با فروکش کردن کرونا، مشهد این روزها شاهد حضور زائران گسترده از شهرها و کشورهای مختلف به ویژه همسایه ایران است، اما در این میان عراقی ها سهم گسترده ای را از آن خود کرده اند و همه ما در حرم مطهر رضوی، بازارها، مراکز تفریحی و مراکز درمانی شاهد حضور گسترده آنها هستیم. دلایل مختلفی را می توان برای افزایش قابل توجه این زائران به مشهد عنوان نمود که مهمترین آن برداشتن ویزا برای پروازهای هوایی بین ایران و عراق و بالعکس و ارزان بودن هزینه های گردشگری و درمانی در ایران می باشد. این حضور زائران بعد از حدود دو سال که کرونا تقریبا مسافرت ها را تعطیل کرده بود فرصت بسیار مغتنمی برای متولیان امر در مشهد به وجود آورده که از این فرصت در جهت اشتغال زایی و رونق صنعت گردشگری استفاده کنند. به همین منظور این خبرگزاری با مهدی ناصری مدیرعامل و رئیس هیئت مدیره شرکت عالم گشت و عضو هیئت مدیره شرکت مرکزی زیارتی خراسان رضوی و عضو هیئت مدیره انجمن صنفی دفاتر استان گفتگویی داشته که در ادامه می خوانید:

 

سهم بخش خصوصی از بازار گردشگری به چه مقدار است و بخش دولتی در این خصوص چه وظیفه ای دارد؟

بخش خصوصی کشور ما عملا از بازار گردشگری زیارت خصوصا در مشهد محروم است و معمولا این گردشگران یا به صورت مستقیم و یا از طریق دلالانی که خدمات پایینی ارائه می کنند وارد ابران می شوند و دفاتر نتوانستند در این خصوص نقش اصلی خود را ایفا کنند. متاسفانه بخش دولتی برای ساماندهی گردشگرانی که به ایران سفر می کنند حمایتی از بخش خصوصی انجام نداده است.

 

در حالی که باید بخش خصوصی یه جامعه هدف معرفی و شناسانده شود، ما در هر کشوری که سفارت و کنسولگری داریم رایزن فرهنگی و اقتصادی داریم از اینرو می توان در کنار این سفیر فردی از بخش خصوصی حضور داشته باشد تا بتواند خدمات و سرویس دهی کشور را به ویژه در زمینه گردشگری ارائه دهد.

 

دولت می تواند دفاتر مسافرتی گردشگری را معرفی کند و همچنین حضور آژانس ها در برخی از نمایشگاههای کشورهای منطقه خود یک مبحث مهمی است که می تواند در اولویت قرار گیرد. شرکت های گردشگری مجوز دار در مشهد مانند شرکت ما دارای مجوز گردشگری سلامت هستند و با بیمارستان ها و کلینیک های دارای مجوز در کنار مجوز میراث فرهنگی سرویس خوبی به گردشگران ارائه می کنند.

 

وجود دفاتر مسافرتی جهانگردی و گردشگری وابسته به بانک ها، ارگان های دولتی و نظامی مشکلاتی را برای بخش خصوصی به وجود می آورد؛ قطعا بخش خصوصی نمی تواند با آنها رقابت کند در حالی که دولت نباید ورود مستقیم داشته باشد و تنها باید نقش نظارتی داشته باشد، در واقع وقتی شرکت های خدماتی مجوزات طبق آیین نامه مربوطه دریافت کردند، اصلح تر برای ارائه خدمات است تا فردی که با دلالی و از طریق مسجد عده ای را برای تور زیارتی ثبت نام می کند.

 

نقش گردشگری سلامت در مشهد را چگونه ارزیابی می کنید؟

گردشگری سلامت قسمتی از آن سلامت و قسمتی از آن گردشگری است یعنی گردشگر سلامت ما علاوه بر دریافت خدمات اقامت،ایاب و ذهاب و... ، در بحث درمان نیز باید پکیج های مقرون به صرفه و با کیفیت دریافت کند؛ همچنین مشهد به واسطه مضجع شریف امام رضا (ع) از بزرگترین جاذبه گردشگری عالم تشیع است و می توان گفت: عمده ضریب اشغال هتل در شهر مشهد نیز موضوع زیارت است لذا در پکیج های مد نظر برای زائر حتما باید قسمت زیارت مد نظر قرار دهیم.

 

چه اقداماتی برای ارائه خدمات بهتر برای این منظور پیشنهاد می کنید؟

برای مسافران خروجی همیشه پکیج تور موجب کاهش هزینه ها و افزایش رضایتمندی و سطح کیفیت خدمات می شود، وقتی کار به صورت انفرادی انجام شود علاوه بر تعدد سلایق، موجب سوء استفاده افراد فرصت طلب می شود که این خود عاملی در ضربه زدن به صنعت گردشگری است. گردشگری سلامت خراسان رضوی بعد از تهران در رتبه اول است؛ مشهد به دلیل بسته گردشگری کامل و جامع از جمله بحث زیارت، مراکز تاریخی، تفریحی، درمانی و سوغات جواب گوی تمام سلایق است.

 

هر شرکتی می تواند کاگزاری در کشور مقصد داشته باشد اما متاسفانه سیستم دولتی، بخش خصوصی را برای ارائه خدمات معرفی نمی کند و عملا فردی که به صورت مستقیم مراجعه می کند راحت تر سرویس و ویزا می گیرد در صورتی که در تمام دنیا وقتی فردی می خواهد ویزا دریافت کند باید یک معتمد و یا ضامنی در کشور مقصد برای خود معرفی کند

کد خبر 1123312

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha