پاسخگویی به نسبی گرایی بر عقلانیت و تکثرگرایی معرفت در فضای سایبر

ده ها سوال از هستی و واقعیت فضای مجازی توسط کتاب الهیات و سایبر پاسخ داده شده است. بر این اساس بحث نشستن اطلاعات به جای معرفت، بحث نسبی گرایی بر عقلانیت و بحث تکثرگرایی معرفت در فضای سایبر پاسخ داده شده است.

به گزارش خبرنگار قرآن و معارف خبرگزاری شبستان، حجت الاسلام عبدالحسین خسروپناه، استاد حوزه و دانشگاه در آیین رونمایی از کتاب الهیات سایبر که به همت پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی برگزار شد، گفت: برداشت من از کتاب الهیات سایبر این است که نویسنده، الهیات را به معنای عام گرفته و به موضوع فلسفه سایبر پرداخته است.

 

وی افزود: با این نگاه کتاب الهیات سایبر به موضوع معرفت شناسی، زبان شناسی، پدیدارشناسی، دین داری فضای سایبر اشاره دارد.

 

حجت الاسلام خسروپناه عنوان کرد: کتاب الهیات سایبر حاصل یک عمر کار و مشقت نویسنده آن است که باید از آنها حمایت شود چرا که این کتاب به موضوعات جدیدی می پردازد و انسان پس از فهم این مباحث باید ساعت ها مطالعه و تفکر کند تا بتواند چنین کتابی را تولید کند.

 

معاون علوم انسانی و هنر دانشگاه آزاد اسلامی عنوان کرد: ده ها سوال از هستی و واقعیت فضای مجازی توسط کتاب الهیات و سایبر پاسخ داده شده است. بر این اساس بحث نشستن اطلاعات به جای معرفت، بحث نسبی گرایی بر عقلانیت و بحث تکثرگرایی معرفت در فضای سایبر پاسخ داده شده است. همچنین موضوعاتی از جمله ایمان گرایی سیال و جبرگرایی سایبری از موضوعات مهم کتاب الهیات سایبر هستند که حاصل اندیشه و پژوهش در کتب و منابع و ارجاعات متعددی است که باید قدردان اندیشه های نویسنده آن باشیم.

 

حجت الاسلام خسروپناه عنوان کرد: یک معنای فضای سایبری همان مجموعه نرم افزارهای مورد استفاده انسان است اما گاهی از دریچه نظریه ای به موضوع مناسبات انسان و ماشین اشاره دارد که این نگاه منشأ تحولات بشری است. امروز باید نسبت انسان با این سخت افزار و نرم افزار مشخص شود و گمان می کنم در آینده نقش انسان حداقل و نقش ماشین حداکثر شود.

 

این استاد حوزه و دانشگاه عنوان کرد: با جهانی روبرو هستیم که فضای مجازی قادر است انسان را مدیریت کند و در آینده شاهد خواهیم بود که بسیاری از نظریه های علوم انسانی نابود خواهد شد.

 

حجت الاسلام خسروپناه خاطرنشان کرد: با توجه به آنکه نقدهای بسیاری به حوزه های علمیه وجود دارد، کارهای بزرگی همچون پاپ و انتشار کتاب الهیات سایبر به چشم می خورد، کتابی که زمینه و بستری فراهم می کند تا نسل های آینده این راه را ادامه دهند.

 

 

کد خبر 1124021

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha