اثربخشی کمیسیون های قرآن و عترت کمتر از ۵۰ درصد /لزوم تشکیل قرارگاه قرآنی در هر استان

انجم شعاع گفت: پیشنهاد می‌شود کار مهدها و پیش دبستانی ها در اختیار موسسات قرآنی قرار بگیرد تا در حوزه کار کودک و نوجوان فعالیت مثبت قرآنی انجام شود.

به گزارش خبرنگار قرآن و معارف خبرگزاری شبستان، محمد انجم شعاع، رئیس اتحادیه موسسات و تشکلهای قرآن و عترت کشور با حضور در برنامه قرآنی مصباح از شبکه قرآن و معارف سیما با اشاره به بازخوردهای مثبت موسسات قرآنی نسبت به بررسی پرونده چالش و مشکلات آنها در این برنامه گفت: همین که  دغدغه موسسات قرآنی در برنامه  مصباح دیده شد بسیاری از مدیران و فعالان قرآنی موسسات مردم نهاد را امیدوار کرد؛ بسیاری از این مدیران در حال تعامل و ارتباط با برنامه مصباح هستند تا در فرصت  دیگر چالش ها و مشکلات شان بررسی شود.

 وی افزود: علی رغم یک دوره رکود دو ساله به واسطه شیوع ویروس کرونا اکنون موسسات قرآنی جان تازه گرفته و با کمک مدیران خدوم مشکلاتشان با سرعت مرتفع می شود.همان طور که می دانید نگاه مردمی متفاوت با نگاه حاکمیتی است بر این اساس باید به ساختارهای موسسات قرآنی مردم نهاد اهمیت داد.

 

انجم شعاع با اشاره به لزوم بازنگری و تحول در ساختار های قرآنی کشور به عنوان یکی از دغدغه ها و منویات مقام معظم رهبری تصریح کرد: مقام معظم رهبری همواره در مواجهه با جامعه قرآنی از دستاوردها  رشد و پیشرفت های آن یاد می کنند ما نیز باید قبل از هر چیز باید به دارایی‌های وضعیت قرآنی کشور بپردازیم و نقاط مثبت و ارزنده آن را تبیین کنیم.

 

 وی افزود:  امروز کشور ما مفتخر به دارایی‌های قرآنی است که در برخی از کشورهای اسلامی دیده نمی شود به عنوان مثال در هیچ کشور اسلامی شورای توسعه فرهنگ قرآنی وجود ندارد یا مجلس شورای اسلامی جمهوری اسلامی ایران در ترکیب فراکسیون قرآن و عترت خود در تصمیم سازی های حوزه قرآن مشارکت دارد.

 

 رئیس اتحادیه موسسات و تشکلهای قرآن و عترت کشور تصریح کرد: علاوه بر ساختارهای حاکمیتی قرآن ساختارهای مردمی به تکثر به چشم می خورد این در حالی است که برخی از کشورهای اسلامی تنها یک موسسه قرانی مردم نهاد دارند اما در کشور ما چند هزار موسسه قرآنی مردمی فعالیت  میکنند یا در حوزه تدوین اسناد جز محدود کشورهایی هستیم که بیشترین اسناد قرآنی را به خود اختصاص داده است و مهمتر از همه اینها وجود رهبری معظم انقلاب اسلامی در حوزه راهبری و تاکتیک قرآنی و سفارشات ایشان است که در هیچ کشور اسلامی یافت نمی شود.

 

 وی عنوان کرد: اما علی رغم پیشرفت ها با مشکلات ساختاری در حوزه قرآن مواجه هستیم بر این اساس یکی از آرزوهای شورای توسعه فرهنگ قرآنی تشکیل کمیسیون های متعدد برای رسیدن به رشد و تعالی حوزه قرآن کریم بود بر این اساس کمیسیون های متعددی از جمله آموزش، تبلیغ و ترویج، آموزش عالی، بین الملل شکل  گرفت اما به نظر می رسد  فعالیت این کمیسیون‌ها در صحنه اجرایی با مشکلاتی مواجه است.

 

 انجام شعاع افزود:  به عنوان مثال کمیسیون آموزش در اختیار وزارت آموزش و پرورش قرار داشت اما این نهاد در ساختار سازی و تصمیم سازی آن طور که انتظار می رود عمل نکرده است  من باور دارم کمیسیون آموزش عمومی نقش لازم را ایفا نکرد و جای سوال وجود دارد که مجموعه آموزش و پرورش تاکنون توانسته  مشکلات آموزش عمومی قرآن را حل کند؟ بر این اساس کمیسیون های شورای توسعه فرهنگ قرآنی در شرایط فعلی انتظارات را برآورده نکردند و در یک گزارش اثربخشی این کمیسیون ها کمتر از ۵۰ درصد تعیین شد.

 

 وی تصریح کرد: امروز دستگاه های متعددی در حوزه آموزش عمومی قرآن نقش آفرینی می‌کنند که باید در مورد انسجام بخشی آنها اقدامی داشت  جای سوال وجود دارد که چرا باید دو دستگاه برای صدور مجوز فعالیت موسسه قرآنی  اقدام کنند؟تکثر در اجرای برخی از برنامه‌های قرآنی چه لزومی دارد؟

 

 رئیس اتحادیه موسسات و تشکلهای قرآن و عترت کشور افزود:  برای تقویت فعالیت قرآنی مردم نهاد باید حوزه سطح فعالیت ها را تقویت کنیم بر این اساس اصرار داریم قرارگاه قرآنی در هر استان شکل بگیرد و از طرفی برای توانمندسازی موسسات قرآنی در یک تعامل با شورای توسعه فرهنگ قرآنی پیشنهاد می‌شود کار مهدها و پیش دبستانی ها در اختیار موسسات قرآنی قرار بگیرد تا در حوزه کار کودک و نوجوان فعالیت مثبت قرآنی انجام شود.

 

وی خاطرنشان کرد: امروز باید بسیاری از ستاد ها حذف و جلوی موازی‌کاری ها گرفته و تکفل هر برنامه مشخص شود ستادها کار برنامه‌ریزی ،پیگیری اعتبارات و نظارت را بر عهده دارند و تمام کارهای اجرایی باید بر عهده مردم باشد.

 

کد خبر 1124139

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha