وزیر ارتباطات بحث ترانزیت داده را در اولویت قرار دهد

نماینده مردم تهران در مجلس گفت: از وزیر ارتباطات درخواست می کنم بحث ترانزیت داده را در اولویت قرار دهد چرا که در شرایط تحریمی برای کشور مزیت های بسیار خوبی دارد.

به گزارش خبرنگار پارلمانی شبستان،سید محسن دهنوی در ادامه  جلسه علنی امروز سه شنبه (16آذر)مجلس شورای اسلامی، در جریان بررسی گزارش کمیسیون صنایع و معادن در مورد عملکرد وزارت ارتباطات درباره تکالیف مقرر در قانون گفت: در سال های گذشته در توسعه زیرساخت مخابرات ثابت بسیار کم کاری شده است و نرخ سرمایه گذاری در این حوزه بسیار کاهش یافته  و با توجه به اینکه سرمایه گذاری در مخابرات ثابت عمدتاً به صورت ارزی انجام می شود، اما به دلیل نوسانات ارزی هم شرکت ارتباطات زیرساخت دولتی کم کاری کرد و همه شرکت مخابرات ایران به دلایلی که از آنها اطلاع داریم و امروز به نقطه ای رسیده ایم که به شدت نظر زیرساخت مخابرات ثابت در کشور با مشکل مواجهیم.

 

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: ایران به دلیل موقعیت بسیار خوب ژئوپولتیکی ظرفیت بسیار خوبی در ترانزیت کالا و ترانزیت داده دارد. در سال 1390 قراردادی منعقد شد که براساس آن 12.8 ترابیت بر ثانیه داده بین شمال و جنوب و شرق و غرب کشور منتقل شود، انجام این کار به ما مزیت بسیار خوبی برای تحریم ناپذیری داده و موجب توسعه روابط با کشورهای همسایه می شود و از طرفی مزیت ارزآوری برای کشور دارد اما متاسفانه در این خصوص کم کاری صورت گرفته است، لذا از وزیر ارتباطات درخواست می کنم بحث ترانزیت داده را در اولویت قرار دهد چرا که در شرایط تحریمی برای کشور مزیت های بسیار خوبی دارد.

 

مصطفی طاهری ،عضو کمیسیون صنایع و معادن گفت: متاسفانه ما در دو حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات عقب‌ماندگی‌هایی داریم در واقع در حوزه ارتباطات سه موضوع متولی خاصی ندارد که همین امر موجب عقب‌ماندگی‌هایی شده است. یک موضوع این است که در ادارات مختلف ما سامانه‌های مختلفی وجود دارد که این سامانه‌ها که برای آنها هزینه هم شده درون خود آن دستگاه به صورت یکپارچه و قابل استفاده عمل نمی‌کند. این در حالی است که سامانه‌ها به صورت بین‌دستگاهی هم یکپارچه نیستند. از همین جهت این موضوع یک متولی بالادستی را می‌طلبد.

 

وی بیان کرد: موضوع دیگر حملات سایبری و مخاطرات امنیتی است، اگرچه وزارت ارتباطات متولی این حوزه نیست ولی باید توجه کنید که اکثر دستگاه‌ها در این حوزه در خطر هستند و در این حوزه هم اطلاعات کافی ندارند پس می‌طلبد به این موضوع به صورت جدی ورود شود و یک متولی بالادستی برای مدیریت آن در نظر گرفته شود.

 

همچنین حجت الاسلام سید ناصر موسوی لارگانی در مورد این گزارش گفت: یکی از مهمترین نیازهای جامعه تحول دیجیتال است که آینده کشور بستگی به تحول در بحث دیجیتال دارد.وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات به واسطه مأموریتی که در تأسیس و تأمین زیرساخت‌های مورد نیاز فضای مجازی دارد، مهمترین بخش از زنجیره مدیریت فضای مجازی محسوب می‌شود. این وزارتخانه به دلیل علم محور بودن برای تربیت مدیران جوان و مدیریت کشور می‌تواند تأثیرگذار باشد.

 

نماینده مردم فلاورجان در مجلس اظهار داشت: متأسفانه عدم توسعه زیرساخت‌های اطلاعاتی و خدمات پایه کاربردی مانند پیام رسان‌های بومی، موتور جستجو، عدم تحقق مفهوم حکمرانی سایبری، عدم تحقق مفهوم دولت الکترونیک و سرعت و کیفیت و دسترسی به سرعت پایین اینترنت از جمله عقب‌افتادگی‌ها و کاستی‌های این فناوری است که در دولت قبلی نسبت به آن بی‌توجهی شده و زیرساخت‌های آن فراهم نشده است.باوجودی که مجلس در برنامه ششم توسعه برنامه خوبی برای وزارت ارتباطات و فناوری تصویب کرد اما اجرایی نشد.

 

فرهاد بشیری ،نماینده پاکدشت در مجلس شورای اسلامی نیز با اشاره به این گزارش ،گفت: امروز تمامی افراد جامعه از خدمات فضای مجازی بهره می برند به طوری که امکانات نرم افزاری و سخت افزاری مورد استفاده همه مردم قرار می گیرد. وزیر ارتباطات با توجه به برنامه و کارنامه اش باید فعال تر و جدی تر در این حوزه باشد.

 

وی بیان کرد: توجه به نیروها و سرمایه های انسانی در وزارت ارتباطات موضوعات مهم این وزارتخانه است. افرادی در این وزارتخانه وجود دارند که سالیان سال بلاتکلیف بوده برای مثال ۱۵ هزار نیرو در پاکدشت چنین وضعیتی دارند و بسیاری از خدمات و مزایا را دریافت نمی کنند. باید با توازن، توسعه و پیشرفت از ظرفیت همه شهرها استفاده شود.

 

لطف اله سیاه کلی ،نماینده قزوین  در مجلس نیز با اشاره به این گزارش گفت: پدیده فضای مجازی بزرگ ترین دستاورد بشر است ، ما هم اکنون در طلیعه فضای مجازی قرار داریم و هم اکنون آن را در حد رسانه می شماریم و تعریف می کنیم و آن هم در حد بسیار ناقص اما دنیای فضای مجازی عرصه دیگری از جنس غیر زمینی است، دنیایی که می تواند جهان را از دروغ، فساد، رانت، خودکامگی، استبدادزدگی، دیکتاتوری برهاند و عدالت محوری را جایگزین کند، همانگونه که اسلام محتوای حکومت مبتنی بر عدالت را تجویز می کند فضای مجازی نیز یکی از ابزارهای مهم عدالت گستری خواهد بود.

 

وی ادامه داد: ایرادات فضای مجازی را به خدمات آن ببخشید و آن را مدیریت کنید و به استقبال آن رفته و در آغوشش بگیرید. فضای مجازی دنیا را آنقدر کوچک خواهد کرد و در یک جا جمع کرده و در دستان بشر قرار خواهد داد و همچنین به افسانه جام جم عینیت می بخشد. این  دو پدیده به شدت به یکدیگر مرتبط هستند و به یکدیگر خدمات متقابلی می دهند.

 

وی گفت: بودجه در تکنولوژی کشورهای توسعه یافته نقش دارد اما نقش اصلی را نرم افزار ایفا خواهد کرد که آن هم اندیشه بشر است و آن هم همین جوان های با استعداد این کار را انجام خواهند داد که در این کشور به وفور یافت می شود اما حیف که ما آن ها را نمی بینیم و تعدادی از آن ها به کشورهای دیگر که از لحاظ بودجه ای قوی هستند ولی نیروی انسانی کافی ندارند مهاجرت کردند.

کد خبر 1124290

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha