باغ انگوری ورامین به باغ الگویی کاشت پسته تبدیل خواهد شد

رییس مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان تهران گفت: باغ انگوری ورامین به باغ الگویی کاشت پسته تبدیل خواهد شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از شهرستان ­های تهران، پیش از ظهر امروز امام جمعه موقت ورامین با همراهی فرمانده بسیج ادارات از مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی کشاورزی استان تهران بازدید نمود.
دکتر عباس صلاحی رییس مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان تهران که در شهرستان ورامین قرار دارد گفت: این مرکز در سال 1304 تحت عنوان مرکز تحقیقات اصلاح بذر  استان تهران در شهر ورامین احداث گردیده  است.
وی با انتقاد از طرح چابک سازی و کوچک سازی دولت گفت، در این مرکز زمانی 700 نفر کارمند مشغول به کار بوده اند که اکنون به یکصد نفر رسیده است.
صلاحی قدمت و کیفیت دستاوردهای تحقیفانی این مرکز را بسیار ارزشمند دانست و تصریح کرد: حدود ۵۰ سال پیش کارخانه تحقیقاتی پنبه با برچسب  مرکز اصلاح بذر ورامین در آمریکا ساخته شده و در این مرکز نصب گردیده و ارقم پنبه معرفی شده توسط محققین این مرکز مانند پنبه رقم ورامین، شهرت جهانی دارد‌.
وی در خصوص کارها و برنامه های صورت گرفته عنوان داشت: هم کار آموزش و هم پژوهش در این مرکز صورت می گیرد.
رییس مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان تهران  اظهار داشت: بخشی از کشاورزان زمین های کشاورزی خود را که  ثروت این مملکت است، به قصد درآمدهای بیشتر بفروش می رسانند و بعضا زمین های زراعی را با ترفندهایی مانند دفن نخاله های ساختمانی به زمین های غیر زراعی تبدیل می نمایند.
صلاحی ادامه داد: خاک دشت ورامین برای زراعت بسیار کم نظیر است، ولی بعلت کمبود آب باید تولید در واحد سطح را با کشت های گلخانه ای و طبقاتی بالا ببریم.
وی با تقدیر از پیگیری های امام جمعه موقت ورامین و آموزش و پرورش شهرستان ورامین در خصوص راه اندازی هنرستان کشاورزی پسرانه اظهار داشت: برای اولین بار هنرستان کشاورزی پسرانه شهرستان ورامین هفته آینده افتتاح خواهد شد.
رییس مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان تهران افزود: در حال حاضر تکنسین گلخانه ای نداریم و این هنرستان در دو رشته گیاهان دارویی و تولید سبزی و صیفی گلخانه ای با کمک آموزش و پرورش راه اندازی و مدرسین آن اعضای هیات علمی این مرکز هستند که در حال حاضر 35 هنرجو دارد.
صلاحی آموزش های این مرکز را فراتر دانست و تصریح کرد: طرح آموزش سربازان وظیفه نیز در مدت زمان سربازی توسط این مرکز در حال انجام است و این مرکز به جهت کیفیت تعداد ارائه خدمات در سه سال اخیر رتبه یک کشوری شده است.
رئیس مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان تهران با تقدیر از زحمایت مسئولان اجرایی و قضایی در استان تهران عنوان کرد: بسیاری از اراضی کشاورزی ما فاقد سند بودند ولی با تلاش های صورت گرفته سندهای تک برگ بخشی از املاک و اراضی مرکز در سال ۱۳۹۹ صادر  شد.
وی در پایان در خصوص باغ انگوری ورامین و تغییر کاربری آن بیان داشت: بعلت اینکه عمر درختان انگور در این باغ به اتمام رسیده و از طرفی باغ پشتیبان آن در شهرستان تاکستان احداث گردیده و با توجه به توسعه کشت پسته در شهرستان ورامین، انشاالله امسال این باغ به باغ الگویی پسته تبدیل خواهد شد.

کد خبر 1124614

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha