عبادت و تکالیف الهی موجب تکریم و تعظیم انسان است

حجت الاسلام حاجی صادقی گفت: عبادت و تکالیف الهی تحقیر انسان نیست بلکه تکریم و تعظیم انسان است و نعمتی بزرگتر از این وجود ندارد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از قزوین، حجت الاسلام «عبدالله حاجی صادقی» در همایش نماز نیروهای مسلح که امروز (چهارشنبه ۱۷ آذر) در سالن اجتماعات مرکزی دانشگاه بین المللی امام خمینی (ره) قزوین برگزار شد، بیان کرد: انسان آفریده شده تا جاده خاک را تا خدا را بپیماید و قیمت و ارزش هر انسانی به میزان این هجرت است و اگر در خاک درجا بزند، بدترین جنبنده عالم بوده و اگر بالا برود برترین است.

 

نماینده ولی فقیه در سپاه پاسداران ادامه داد: دین هم آمده انسان را از این عالم زمینی به عالم ملکوت برساند و خوش به حال کسانی که سبک زندگی شان زمینی نیست.

 

وی عنوان کرد: خداوند برای حرکت در این مسیر راه را نشان داده و قرآن و ولایت آمده است چراکه انسان از هر جاده ای به مقصد نمی رسد و عبادت یعنی مرکب عروج و وسیله پرواز و قیمت هر عبادتی به میزان مقربیتی آن است.

 

حجت الاسلام حاجی صادقی با اشاره به اهمیت نماز افزود: نماز آدابی دارد که یک بخش صحت نماز و آداب ظاهری آن است و از طرفی این عبادت اسراری دارد و انسان را بالا می برد بنابراین به همان میزان که به مناسک پرداخته می شود باید به باطن نماز هم توجه کرد.

 

وی توضیح داد: نیت در عبادت مهم است نیت یعنی هدفم از وضو، سجود و رکوع آن است بالا بیایم و به تو نزدیک شوم و در واقع عبادت عامل تقرب است و دایره عبادت وسیع است.

 

نماینده ولی فقیه در سپاه پاسداران تأکید کرد: خداوند متعال عبادت را محدود نکرده است و هر عملی با نیت تقرب، عبادت محسوب می شود و خدمت به مردم از بهترین عبادات است.

 

وی در ادامه اظهار کرد: اقامه نماز یعنی اقامه همه خوبی ها، نماز سرچشمه همه فضائل است بنابراین اجازه ندهید عبادت هایتان درجا زدن باشد و به همان میزان که به آداب ظاهری عبادت می پردازید به اسرار و باطن عبادت هم بپردازید.

 

حجت الاسلام حاجی صادقی تصریح کرد: عبادت و تکالیف الهی تحقیر انسان نیست بلکه تکریم و تعظیم انسان است و نعمتی بزرگتر از این وجود ندارد و نماز معراج مومن است و هم باطن و هم ظاهر دین است.

 

وی گفت: در یک جامعه دینی نماز ظاهر جامعه را دینی نشان می دهد و حقیقت نماز و دین عبودیت خداست، نماز پناهگاهی است که انسان با ذکر خدا مانوس می شود و در پرتو این ذکر به آرامشی می رسد که هیچ چیز او را متزلزل نمی کند.

 

نماینده ولی فقیه در سپاه پاسداران اعلام کرد: وقتی یاد خدا در زندگی کمرنگ شد استرس به سمت انسان می آید، انسان در پرتو نماز به آرامش می رسد آرامشی که او را از هر گونه نگرانی نسبت به آینده و اضطرابی مصون می دارد.

 

وی خاطر نشان کرد: نماز کانون تربیت و به تعبیر امام راحل کارخانه انسان سازی است و باید کاری کنیم از نماز لذت ببریم و به درگاه الهی التماس کنیم که شیرینی ذکر خدا را به ما بچشاند.

 

حجت الاسلام حاجی صادقی افزود: نماز ریشه کن کننده بزرگترین عامل زمین خوردن یعنی غفلت است و باید این غفلت را با نماز ریشه کن کنیم و نماز درمان بیماری های روحی و روانی انسان است، نماز صحنه ساختن جان آدمی و خانه اخلاص است.

 

وی ادامه داد: نماز بزرگترین وسیله معراج و معیار همه اعمال است و نماز خیرالعمل است و نماز ستون است و انسان ها اول در نماز صعود می کنند.

 

نماینده ولی فقیه در سپاه پاسداران بیان کرد: باید سعی کنیم به باطن نماز خود توجه کنیم و نگذاریم عبادات ما بی خاصیت و مرده باشد از جمله مواردی که به نماز جان می دهد و موجب حضور قلب در نماز می شود این است که معرفت و مطالعه خود را در باب حقیقت نماز بیشتر کرده و درخصوص اسرار نماز مطالعه کرده و به مقدمات قبل از نماز توجه کنیم و در وضو دقت و حضور قلب داشته باشیم.

 

وی یادآور شد: استغفار قبل از نماز بسیار اهمیت دارد و باعث حضور قلب می شود و باید هدف از نماز تقرب باشد و نکته دیگر اینکه تفسیر نماز را بدانید و به معانی الفاظی که می گویید توجه داشته باشید و اذان و اقامه را ترک نکنید.

کد خبر 1124680

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha