تشویق و اثرگذاری نخبگان در پیشرفت کشور مانع خروج آنهاست

حجت الاسلام موسوی خراسانی امکانات لازم برای بروز و ظهور و پیشرفت نخبگان را از جمله عوامل ماندگاری آنها در کشور دانست و گفت: تشویق و اثرگذاری نخبگان در پیشرفت کشور مانع خروج آنهاست.

خبرگزاری شبستان _ گروه سیاسی _ فرزانه تهجا: فرار مغزها و بهره برداری کشورهای غربی از سرمایه های انسانی و معنوی سایر کشورها مخصوصا کشورهای آسیایی که گاهی با عنوان جهان سوم عنوان می شوند از نقشه ها و طرح های بسیار سودآور و البته قدیمی است که همچنان در طی سالیان متمادی ادامه دارد و با تغییر دولت ها نیز کاهشی در روند آن دیده نمی شود و  حتی با گذشت ادوار مختلف این روند رو به افزایش داشته است تا جایی که رهبر انقلاب در دیدار اخیر خود با نخبگان و جوانان کشور تشویق جوان نخبه به ترک کشور خیانت  عنوان کردند و در بخش دیگری از بیانات خود، نخبگان را نور چشمان ملت خواندند و با تأکید بر لزوم تمرکز جامعه علمی و نخبگان برای یافتن راه‌حل‌های علمی مشکلات مختلف افزودند: ظرفیت نخبگی جوانان ملت ایران، می تواند زمینه‌ساز پر کردن شکاف علمی کشور با علم جهانی، عبور از مرزهای جهانی علم، ایجاد تمدن نوین اسلامی و تحقق آینده درخشان کشور باشد در همین رابطه گفتگویی با حجت الاسلام سید حسن موسوی خراسانی، امام جمعه آباده به شرح زیر ارایه می شود.

 

دیدگاه جامعه در مورد خروج نخبگان از کشور چگونه است؟

رهبر انقلاب در مورد خروج نخبگان و عوامل آن جامع و کامل تاکید داشتند. نخبگان را ابتدا باید شناسایی و کشف شود. نخبه همه جا و همه کس نیست البته نخبه از دیدگاه ما و در سرزمین ما با توجه به مرز و دین ما نیازمند شناخت ویژه است. تشویق نخبگان در علم آموزی و تاثیر آنها در پیشرفت کشور در داخل کشور موجب می شود تا آنها به جایگاه خود در کشور پی ببرند در حالی که نخبگان در خارج از کشور سال ها باید تلاش کنند تا جایگاه آنها شناخته شود.

 

چه عواملی می تواند مانع خروج نخبگان از کشور شود؟

تشویق آنها موجب می شود تا عوامل مهاجرت آنها از کشور از میان برود. در مرحله بعد امکانات لازم برای بروز و ظهور پیشرفت و فعالیت آنها در اختیارشان قرار بگیرد. اگر نخبگی افراد کشف شد، ابراز لازم در اختیار آنها قرار بگیرد و امکانات برای آنها فراهم شود و پس از آن بهره برداری لازم از آنها برای کشور صورت می گیرد.

 

دیدگاه رهبر انقلاب با توجه به آیه قرآن در مورد خروج نخبگان از کشور توضیح بفرمایید؟

 رهبر انقلاب در تاکیدات متعدد بیان کردند که دشمن خواهان دیدن جامعه نخبه و پیشرفت آنها در ایران اسلامی نیست، با توجه به آیه قرآن خداوند می فرماید دشمن می خواهد شما از مطاع و سلاح خود بی خبر باشید و هر گاه جامعه ای بی خبر باشد توسری خور بیگانگان و دشمنان می شود.

 

نخبگان باید بدانند که دارای چه استعدادی هستند و نعمت های سرزمینی آنها چیست. طبیعی است اگر عوامل دلگرمی و همراهی با دولت همراه، خانواده و جامعه به وجود بیاید، نخبگان از کشور فرار نمی کنند. به هر صورت غربت را اختیار کردن و در سرزمین آنها زندگی کردن سخت است.

مهمترین عامل مهاجرت و غارت ملت ها با توجه به تاکیدات رهبر انقلاب چیست؟

با توجه به تاکیدات رهبری غفلت و غارت مترادف یکدیگر هستند و اگر غفلت صورت بگیرد، در پی آن غارت انجام می شود. در صورتی که ما از ظرفیت و موجودی خود غفلت کنیم، پس از آن غارت صورت می گیرد و این همان نکته ای است که دشمن از آن استفاده می کند و با آب و تاب و سلام و صلوات نخبگان را هدایت کرده و از آنها استفاده می برد.

 

امکانات سرزمینی، ظرفیت ها و نعمت های بی شمار در ایران اسلامی وجود دارد، غفلت در مورد امکانات سرزمینی نیز وجود دارد کما اینکه پیش از این غفلت هایی صورت گرفت و امکانات سرزمینی به غارت برده شد و دشمن بسیاری از مطامع خود را جامه عمل پوشاند. نخبه باید احساس مسئولیت کند. وقتی می بیند که شخصیت بزرگی است و صاحب توانمندی است و می تواند مفید باشد، باید احساس مسئولیت کند و این همان نکته ای است که رهبر انقلاب بر آن تاکید داشتند.

 

نخبگان نیازمند چه الگو و شناختی نسبت به خود هستند تا شاهد مهاجرت آنها نباشیم؟

نخبه خود باید بیش از دیگران دلسوز باشد و خود را به خوبی بشناسد. نخبه های علمی باید چشم به افق دوردست بسپارند و آینده را ببینند مانند همان دوچرخه سواری که در کودکی به ما آموختند تا دوردست را ببینیم تا در چاله چوله ها نیفتیم.

 

هر انسانی نیازمند الگوست. ابوعلی سینا و رازی همگی از چهره های برجسته علمی کشور هستند. هر مدل شخصیتی نیازمند الگویی است. ما نیازمند آینده نگری و دورنگری هستیم. شاید از برخی از کشورها عقب مانده باشیم زیرا عقب نگه مان داشتند اما این عقب ماندگی با حضور افراد و ساکنان سرزمینی که استعداد آنها از بسیاری از کشورهای دیگر بالاتر است، مانند فنری است که اگر آن را رها کنیم، پرش خود را انجام می دهد. با وجود رهبری دلسوز و دولتی همراه می توانیم جهشی را که لازم داریم، پیدا کنیم و بروز دهیم.

 

تاکید رهبر انقلاب بر تولید علوم بوده است در حالی که ما علوم را ترجمه می کنیم. خداوند استعداد را به تمام بندگان داده است و در خلق بندگان خود احسن الخالقین گفته است. بدبینی به خود و خوش بینی به دیگران موجب آسیب است. لغت جهان اول و دوم و سوم از سوی غربی ها تولید شد. آنها خود را تولیدگر و قهرمان فکری معرفی می کنند در حالی که در چند سال اخیر تولیداتی از سوی نخبگان صورت گرفت که حتی فکر آن را هم نمی توانستیم بکنیم.

 

جایگاه کشورهای منطقه به خصوص برخی کشورهای عربی نسبت به دیدگاه مردم ایران و پیشرفت انها چگونه است؟

عقب ماندگی برخی کشورهای عربی به خوبی در منطقه ما روشن است، این کشورها حتی در تولید آب نیز ضعیف بودند و یک لیوان آب پلمپ شده را نیز از خارج وارد می کنند در حالی که ایران دارای جایگاه انرژی هسته ای است و در روزگاری که کشوری همچون عربستان فقط خورد و خوابید، ایران تلاش کرد و از بهترین الگوها پیروی کرد و امروز شاهد پیشرفت های بزرگ آن هستیم.

 

در مورد عوامل خروج نخبگان از کشور  جایگاه شبکه های خارجی و تبلیغات آنها چگونه است و از راههایی می توان آن را مهار کرد؟

 

بی تعارف باید بگویم که جلوی این همه شبکه های هرزه خارجی که همگی جوانان را تشویق به مهاجرت می کنند، نمی توان گرفت و باید با تبلیغاتی مانند آنها بتوانیم بخشی از آنها را خنثی کنیم. برخی در پی حال و هوای آزادی های غلط هستند که در کشور ما وجود ندارد زیرا با مشی اسلام مغایر است. ولنگاری در جامعه موجب پیشرفت نیست در حالی که تشویق و کشف و ایجاد امکانات برای نخبگان می تواند در ماندگاری آنها موثر باشد. برخی نخبگان دوست دارند کارگاه و یا خط تولیدی داشته باشند. باید برای آنها بودجه در نظر گرفته شود. برخی عوامل در دست خود ما است و ما می توانیم به راحتی آنها را برای نخبگان فراهم کنیم و مانع از خروج جوانان از کشور شویم.

 

والدین به هیچ عنوان راضی نیستند فرزندان آنها از کشور خارج شود. وابستگی عاطفی میان والدین و فرزندان از عوامل ماندگاری آنهاست که می تواند در این زمینه موثر باشد و از سوی دیگر جاذبه های کاذبی که در ذهن آنها توسط دشمن ایجاد می شود آنها را به رفتن تشویق می کند در حالی که ایجاد امکانات برای تولید، بازار برای عرضه، تشویق برای پیشرفت از عواملی است که می تواند نخبگان را برای ماندن تشویق کند و داعیه ای برای آنها و مهاجرت شان فراهم کند.

 

 

کد خبر 1124777

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha