بازتعریف جایگاه حقوقی شورای عالی انقلاب فرهنگی را دنبال می کنیم

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: کارگروه تحول شورا اکنون در تلاش است پشتوانه های حقوقی لازم برای اجرایی شدن مصوبات شورای انقلاب فرهنگی را فراهم کند.

به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری شبستان، نشست خبری حجت الاسلام سعیدرضا عاملی، دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی امروز چهارشنبه هفدهم آذرماه همزمان با سی و هفتمین سالگرد تاسیس شورای عالی انقلاب فرهنگی در محل این شورا برگزار شد.

 

عاملی در این نشست با اشاره به شرح وظایف کارگروه تحول شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: کارگروه تحول فعلا به بحث های علمی و فرهنگی ورود نمی کند، بلکه به دنبال بازتعریف جایگاه شورا و تعامل آن با سایر نهادهاست.


وی ادامه داد: جلسات شورای تحول علوم انسانی نیز هر یک هفته در میان به ریاست دکتر حدادعادل برگزار می شو و این این شورا تاکنون نود رشته را به تصویب رسانده است.



عاملی درباره تصمیم گیری پیرامون افزایش پذیرش رشته های پزشکی گفت: روز گذشته جلسه ای برای بررسی افزایش پذیرش رشته های پزشکی روز گذشته برگزار شد. در این نشست موافقان از نیاز مبرم کشور به افزیش پزشکان عمومی و متخصص سخن گفتند و مخالفان از کمبود زیرساخت ها.


دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی در پاسخ به پرسشی درباره تمهیدات شورا برای بازگشت نخبگان مهاجر به کشور گفت: دشمنان ما بر طبل ایران هراسی، شیعه هراسی و تحریم هراسی می کوبند. همین امر موجب شده نخبگان ما در صورت بهره مندی از امکانات شغلی مناسب به کشورهای دیگر مهاجرت می کنند.

 

وی افزود: تلاش ما برقراری شرایط مساوی یا بهتر از کشورهای دیگر در ایران است. البته در این زمینه باید قدردان نخبگان حاضر در کشور باشیم و حمایت های لازم را از آن ها صورت دهیم. البته باید توجه داشت که در زمینه در خروج نخبگان در کشور اغراق شده است.رتبه کشور ما در مهاجرت نخبگان ۹۲ است و بر این اساس خروج نخبگان از کشور ما چنان که می گویند وضعیت بدی ندارد.



عاملی درباره ضمانت های قانونی اجرای مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: ما اجرایی شدن اسناد اصلی مصوب شورا به طور مداوم رصد می کنیم. البته یکی از مشکلات ما در این زمینه، جایگاه شورا و الزام اجرای قوانین شوراست. بر اساس قانون اساسی دستورات ولی فقیه به عنوان قانون تلقی می شود. امام(ره) موسس شورای عالی انقلاب فرهنگی بودند و رهبر معظم انقلاب معمار آن. با این تفاسیر، قاعدتا اگر مصوبات مجلس با مصوبات شورا تضادی داشته باشد، باید حذف شود. البته کارگروه تحول اکنون در تلاش برای ایجاد پشتوانه های لازم حقوقی برای اجرایی شدن مصوبات شورای انقلاب فرهنگی است.


 

گلایه برخی از نمایندگان مجلس از مصوبات شورا موضوع دیگری بود که عاملی درباره آن گفت: برخی نمایندگان این تلقی را دارند که مصوبات شورا جنبه قانونی و اجرایی ندارد و این وظیفه باید بر عهده مجلس گذاشته شود. این در حالی است که در سال های گذشته بسیاری از اسناد بنیادی و مهم تدوین شده در شورا از جمله سند تحول آموزش و پرورش به اجرا در آمده است



وی تاکید کرد: در این زمینه باید زمینه همکاری بیشتر میان شورا با کمیسیون های مجلس فراهم شود که خوشبختانه دکتر قالیباف در روزهای گذشته دستور هماهنگی میان مجلس و شورا را صادر کرده است.




دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی در بخش دیگری از این نشست درباره ایده ادغام دانشگاه های علوم پزشکی با سایر دانشگاه ها اظهار داشت: سیاست های کلان ابلاغی رهبر معظم انقلاب مبتنی بر جدا بودن دانشگاه های علوم پزشکی با سایر دانشگاه هاست اما بهره مندی همه دانشگاه ها از ظرفیت های یکدیگر از اهمیت بالایی برخوردار است تا بتوان از این هم افزایی بیش از پیش بهره برد.

 

 

عاملی درباره سرنوشت حذف کنکور هم گفت: در حال حاضر ما چهل درصد سهم برای کنکور در نظر گرفته ایم و شصت درصد برای آموزش و پرورش. همان گونه که در بسیاری از کشورها نیز وضع به همین صورت است. در سال های اخیر به نظر می رسد افراد بدون سهمیه سهم کمتری از سهمیه دارها دارند، بر همین اساس شوراسیاست سهمیه برای ورد به دانشگاه را مورد بازبینی قرار می دهد تا در صورت لزوم، مجلس قانون را اصلاح کند.




وی درباره ورود شورا به مقوله کودک و نوجوان نیز گفت: ما بر مبنای نظام حقوق اسلام نیازمند قانون گذاری خاصی هستیم و به همین خاطر نمی توان کاملا به اسناد حقوق بین الملل اتکا کرد. مثلا برخی مصوبات سند ۲۰۳۰ رویکرد لیبرالی دارد و البته عامل بسیاری از مشکلات در خود جهان غرب است، بنابراین نمی توان این گونه اسناد را به طور کامل پذیرفت.




دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی همچنین در پاسخ به پرسشی درباره چالش های پیش روی اهالی فرهنگ و اهتمام شورا نسبت به این موضوع گفت: رهبر انقلاب در نخستین جلسه با هیات دولت، از لزوم بازسازی انقلابی فرهنگی کشور سخن گفتند. بر این اساس علاقه مندی ما تصویب اسناد با همکاری ذینفعان بخش های مختلف حوزه فرهنگ و هنر کشور است. درخواست ما از فعالان حوزه های مختلف فرهنگی ارائه پیشنهاداتی برای بهبود ساختار های قانونی از سوی شورا است. 

کد خبر 1124857

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha