موضوع کمبود آب و خشکسالی در کشور نگران کننده است

محمدنجار با بیان اینکه تغییر اقلیم واقعیتی است که با آن روبه هستیم گفت: وضعیت کشور در بخش کمبود آب کشاورزی و خشکسالی نگران کننده است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از رشت، «اسماعیل محمدنجار» امروز (چهارشنبه،17 آذر) در جلسه اعضای کمیسیون شوراها و امور داخلی مجلس با استاندار گیلان که در سالن الغدیر استانداری برگزار شد اظهار داشت: تغییر اقلیم واقعیتی است که در کل کشور اتفاق افتاده و باید برای مقابله با آن به شکل برنامه محور ورود کنیم.

 

رئیس سازمان مدیریت بحران کشور با بیان اینکه برای گیلان اعتبارات خوبی تاکنون تخصیص دادیم عنوان کرد: با وجود همه تنگناهای مالی در دولت آمادگی داریم در حوزه مسائل حاد و بغرنج که اقدام در حوزه آن‌ها می‌تواند خسارات‌های احتمالی را کم کند اعتبارات لازم را اختصاص دهیم.

 

محمدنجار با تاکید بر اینکه معمولا اعتبارات به شکل صد در صد تخصیص پیدا نمی‌کنند تصریح کرد: وضعیت کشور در بخش کمبود آب کشاورزی و خشکسالی نگران کننده است زیرا تغییر اقلیم واقعیتی است که با آن روبه هستیم و باید آن را بپذیریم.

 

رئیس سازمان مدیریت بحران کشور اینکه در حال حاضر برخی از استانهای کشور دچار خشکسالی مطلق هستند و حتی 90 درصد با کاهش بارش مواجهند یادآور شد: در ایام خشکسالی هشت هزار روستا را با تانکر آب‌رسانی کردیم و حدود سه هزار و 310 میلیارد تومان هم از محل ماده 28 قانون برای این حوزه اختصاص دادیم که 300 میلیارد تومان آن در اختیار گیلان قرار گرفت.

 

محمدنجار با بیان اینکه سه هزار تسهیلات برای مقابله با بحران خشکسالی در سال جاری و هزار میلیارد برای آبرسانی به بخش‌های کشاورزی و امثالهم تخصیص دادیم تصریح کرد: استان گیلان می‌تواند از این ظرفیت و اعتبارات در نظر گرفته شده استفاده کند.

 

وی تامین نردبان‌های بلند برای شهرداری‌های کشور و طرح آن در دولت را از دیگر اقدامات مدیریت بحران ذکر کرد و گفت: قصد داریم این امکانات را در سه فاز برای 45 شهر کشور بالای 200 هزار نفر، 100هزار نفر و کمتر از 100 هزار نفر دارند تامین کنیم.

 

رئیس سازمان مدیریت بحران کشور با اشاره به اینکه هر خسارتی که در بخش زلزله وارد بشود در بخش‌های مختلف مدیریت بحران به فوریت ورود می‌کند اظهار داشت: در بخش کشاورزی هم خسارت‌ها از طریق صندوق بیمه کشاورزی پرداخت می‌شود اما تاکید ما این است که کشاورزان حتما محصولات خود را بیمه کنند.

 

رئیس سازمان مدیریت بحران کشور امحا تسهیلات پرداختی به کشاورزان در بخش خسارت‌های سیل را هم مورد اشاره قرار داد و تصریح کرد: در کل کشور 146 هزار کیلومتر رودخانه وجود دارد که 70 هزار کیلومتر آن از مراکز جمعیتی عبور می‌کند بنابراین لایروبی رودخانه‌ها با هدف جلوگیری از بروز سیلاب‌ها از اهمیت بالایی برخوردار است.

 

محمدنجار خاطرنشان کرد: از سال گذشته تاکنون مقدار بسیار کمی از رودخانه‌های سطح کشور ساماندهی و لایروبی شده‌اند در حالیکه قانونگذار به ما در استفاده از ظرفیت کشور در مقابل بحران تاکید کرده است بنابراین همه دستگاه‌ها در این امر تکلیف دارند و اگر به وظیفه خود عمل نکنند مرتکب جرم شده‌اند.

 

کد خبر 1124895

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha