حذف ارز ترجیحی موجب کوتاهی دست دلالان از بازار می شود

حجت الاسلام نیک گفت: حذف ارز ترجیحی برای واردات کالاهای اساسی ضروری است چرا که این ارز به دست تولیدکننده نمی‌رسد و فقط دلالان از آن سود می‌برند، همان طور که نهاده های دامی با وجود برخورداری از ارز ترجیحی به نرخ آزاد به دست اغلب تولیدکنندگان می رسد.

به گزارش خبرگزاری شبستان از مشهد، حجت الاسلام «جواد نیک‌بین» امروز پنجشنبه (۱۸ آذر) در بازدید از شانزدهمین نمایشگاه بین المللی دام، طیور و آبزیان در محل دائمی نمایشگاه های بین المللی مشهد، با اشاره بر ضرورت توزیع بودجه کل کشور به صورت استانی؛ گفت: وقتی بودجه کل کشور به صورت استانی توزیع شود، ظرفیت هر استان مورد توجه بیشتری قرار می‌گیر.

 

رییس مجمع نمایندگان خراسان رضوی در مجلس شورای اسلامی بیان کرد: در صورت انجام این طرح، استاندار و شورای برنامه‌ریزی استان تصمیم خواهند گرفت که این بودجه بنا بر ظرفیت‌ های موجود در استان در کدام محل مصرف شود تا بازدهی بیشتری داشته باشد.

 

وی با بیان اینکه مجلس شورای اسلامی اصل بودجه را به تصویب می رساند اما تقسیم بودجه توسط دولت در قالب اختصاص بودجه به وزارتخانه ها و سازمانهای مختلف انجام می گیرد که بهتر است بودجه کل بین استانها توزیع شود؛ افزود: نمایشگاه ها فرصت آشنایی صنعتگران با ماشین آلات و شیوه های جدید تولید و امکانات و ظرفیتهای علمی کشور را فراهم می کند که اتصال صنعت با علم از طریق این نمایشگاه ها در نهایت هزینه تولید را کاهش داده و صرفه اقتصادی زیادی دارد.

 

حجت الاسلام نیک بین اظهار کرد: وجه مشترک همه نمایشگاه های داخلی کشور ظرفیتهای بالای ایران در عرصه های مختلف علمی و فناوران است که چنانکه باید از این ظرفیت بهره گرفته نشده تا ظرفیتهای تولید افزایش یابد، در حالی که شرکتهای دانش بنیان در ایران از این توانمندی برخوردار هستند که کل صادرات کشور را برعهده گرفته و مانع از واردات کالاهای ساخته شده شوند. خوشبختانه خراسان رضوی ظرفیت کافی برای تولید خوراک دام و تولیدکنندگان استان توانایی واردات نهاده دامی را با قیمت مناسب دارند و فقط باید دولت موانع تولید را از این مسیر بردارد.

 

وی در خصوص حذف ارز ترجیحی برای واردات کالاهای اساسی گفت: نظر من در خصوص حذف این ارز مثبت است زیرا معتقدم این ارز به دست تولیدکننده نمی‌رسد و فقط دلالان از آن سود می‌برند، همان طور که هم اینک نهاده های دامی با وجود برخورداری از ارز ترجیحی به نرخ آزاد به دست اغلب تولیدکنندگان می رسد.


 

کد خبر 1125009

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha