آب و حق آبه در اولویت مطالبات مردم لرستان قرار دارد

هیئت دولت راهی لرستان می شود و لرستانی چشم به عدالت دولتمردان در دو حوزه حق آبه و اشتغال دوخته اند.

خبرگزاری شستان _ خرم آباد، کمتر از 24 ساعت دیگر رئیس جمهوری دولت سیزدهم در میان مردم لرستان حاضر خواهد شد.

 

لرستان سرزمینی غنی از منابع  خدادادی است که این روزها با معضل بیکاری، تعطیلی اندک صنایع موجود در استان، مشکل اختصاص آب و حق آبه مواجه است.

 

از آنجایی که استان لرستان در حوزه صنعتی با عقب ماندگی تاریخی مواجه است، کشاروزی از مهم ترین رکن های توسعه و اشتغال در استان محسوب می شود که در سایه عدم برنامه ریزی در تخصیص آب، سهم اراضی کشاروزی لرستان به خوبی تعیین نشده است و بسیاری از کشت های آبدوست که در مناطق کویری و کم آب کشور رواج در استان لرستان با محدودیت کشت مواجه است.

 

تکمیل سدمعشوره یکی از مطالبات به حق مردم لرستان که طی دولت دهم در شهرستان کوهدشت کلنگ زنی شده است و ظرف دو سال گذشته حدود ۱۰ درصد پیشرفت فیزیکی داشته است.

 

سد معشوره بر روی رودخانه کشکان و به نوعی بالادست آن حدفاصل شهرستان دلفان و کوهدشت احداث شده که حجم آن با ذخیره رسوبات حدود ۵۲۰ میلیون مترمکعب بوده که حدود ۱۸۵ میلیون مترمکعب برای شهرستان کوهدشت تخصیص داده شده است.

 

عملیات اجرایی سد معشوره چهارم خرداد ۹۲ با اعلام اعتبار اولیه ۱۰هزار میلیارد ریال آغاز شد، در طرح اولیه این سد بتونی ۲  قوسی که بر روی رودخانه کشکان احداث می‌شود، ارتفاع از پی ۱۱۴ متر و حجم مخزن آن یک میلیارد و ۶۰۰ مترمکعب بود.

 

قرار بود با اجرای این طرح ۳۶ هزار هکتار از اراضی دیم دشت های کوهدشت، رومشکان و طرهان به کشت آبی تبدیل و ۱۲ هزار فرصت شغلی جدید نیز در استان لرستان ایجاد شود.

 

گسترده سد شهرستان های کوهدشت، رومشکان، سلسله و دلفان را در بر می گیرد و تولید انرژی برق آبی، مهار سیلاب، تامین آب مورد نیاز بخش صنعت و آشامیدنی از اهداف احداث آن اعلام و عنوان شد ۲۵۰ میلیون مترمکعب از آب تخصیص داده شده به این سد برای مصارف کشاورزی، ۱۷ میلیون مترمکعب برای مصارف شرب و ۶ میلیون مترمکعب برای مصارف صنعتی در نظر گرفته شده است و با بهره برداری از این سد سالانه بیش از ۱۹۸ گیگاوات برق نیز تولید خواهد شد.

 

این سد در دولت دهم کلنگ زنی شد که در دولت یازدهم به علت نداشتن مجوز ماده ۲۱۵ و نیز نداشتن توجیه اقتصادی متوقف گردید که با واکنش‌های زیادی روبرو شد اما پیگیری رسانه‌های استان و تلاش مسوولان و در نهایت جلب توجه مقامات ارشد کشوری به پرونده‌ای حساس تبدیل شد که نیازمند تصمیم‌گیری عاجل بود.

 

ظاهرا اعتراض هایی مبنی بر کم شدن آب مناطق پایین دست لرستان از عوامل مهم درتوقف این طرح بود که در پی همین امر، وزیر نیرو در دولت یازدهم با سفر به کوهدشت و بازدید میدانی از پروژه، مشکلات آن را از نزدیک بررسی نمود و مناقشات بر سر احداث این سد حیاتی در با تاکید مستقیم  رئیس‌جمهوری دولت یازدهم به پایان رسید.

 

پس از آن بنا بر گفته های مسئولان تامین منابع مالی یکی از موانع اصلی پیش روی اجرای این پروژه بوده  است.

 

امید می رود در سایه نگاه عدالت محور دولت سیزدهم وضعیت این سد تعیین و به سرعت وارد فاز تکمیل شود و در مورد حق آبه استان لرستان تصمیم جدی گرفته شود.

 

آب برلرستان هم نان و آب است

 

«مهرداد ویسکرمی» در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری شبستان در خرم آباد، اظهار داشت: تعیین حق آبه مهم ترین مطالبه لرستانی ها از رئیس جمهوری است.

 

وی افزود: مردم لرستان بیش از این ظلم تاریخی مافیای آب را تحمل نخواهد کرد و چشم به اقدامات عملی و فوری دولت سیزدهم و وزیر محترم نیرو دارند .
 

نماینده مردم خرم آباد و چگنی در مجلس شورای اسلامی  با اشاره به اینکه رئیس جمهوری 19 آذر ماه جاری یبه لرستان سفر خواهد کرد، خطاب به وی، گفت: جناب آقای رئیسی اگر آب برای دیگر استان‌ها آب است برای لرستان هم آب و هم آنان است.

 

وی ادامه داد: در سالیان گذشته مافیای آب از نجابت و صبر انقلابی مردم لرستان سوء استفاده نموده و حق آب استان را در تخصیص آب و سدسازی ضایعه نموده است



ویسکرمی ادامه داد: در تنش آبی اخیر که به برکت ظلم تاریخی مافیای آب به تنش کشیده شد و جوانان لرستانی هم برافروخته شدند ، اما زمانی که متوجه خوشحالی دشمنان از تنش‌های موجود شدند با اشاراتی از نماینده ولی فقیه در استان کمی آرام گرفتند و اینکه خار در چشم و استخوان در گلو منتظر اقدام عملی دولت سیزدهم و شخص آقای رئیسی هستند چرا که معتقدند دولت کریمه سیزدهم زبان نجابت و کرامت را می‌فهمند.

 

حق آبه در صدر مطالبات مردم لرستان از رئیس جمهوری قرار دارد

 

استاندار لرستان با اشاره به اینکه رئیس جمهوری و هیئت دولت روز جمعه ۱۹ آذرماه به لرستان سفر می کنند،  گفت: در این سفر مشکلات مردم لرستان بررسی می شود.

 

« فرهاد زیویار» با بیان اینکه مشکل اساسی استان لرستان تخصیص نیافتن آب مورد نیاز برای بخش‌های شرب، کشاورزی و صنعت است، افزود: حق آبه مطالبه جدی مردم لرستان از رئیس جمهوری است.

 

استاندار لرستان خاطرنشان کرد: وزارت نیرو موظف است به خواسته به حق مردم استان لرستان در خصوص تخصیص آب تمکین کند.

 

زیویار ادامه داد: اولویت اساسی در بخش اجرای طرح‌های تامین آب ادامه ساخت و تکمیل سد معشوره است چراکه در حق این سد و بهره برداران آن یعنی چهار شهرستان، کوهدشت، چگنی، دلفان و سلسله اجحاف شده است.

 

احیای صنایع از مطالبات مردم لرستان در سفر هیئت دولت است

 

وی با اشاره به وضعیت نامطلوب صنعت و تولید در لرستان، بیان کرد: در گذشته کارخانه‌های بزرگی در استان ایجاد شده، اما به دلائل مختلف هم اکنون تعداد زیادی از این واحدهای صنعتی از روند تولید خارج و یا تعطیل شده اند که باید برای احیای آنها تلاش جدی شود.

 

ایجاد راه آهن دیگر مطالبه مهم مردم لرستان از هیئت دولت است

 

استاندار لرستان خاطرنشان کرد: اولویت دوم لرستان ایجاد راه آهن بوده که در این بخش نیز در حق استان اجحاف شده است و تلاش می کنیم عملیات اجرایی خط آهن دورود – خرم آباد – اندیمشک در سفر آتی رییس جمهوری از سر گرفته شود.

 

توسعه گردشگری از دیگر مطالبات مهم مردم لرستان از هیئت دولت است

 

وی با اشاره به وضعیت زیرساخت‌های گردشگری و توریستی در لرستان افزود: این استان هر چند به صورت بالقوه ظرفیت‌های گردشگری فراوانی دارد و جزو استان‌های نخست کشور محسوب می‌شود، اما همانند سایر بخش‌های توسعه‌ای، این ظرفیت‌ها بالفعل نشده است.

 

زیویار همچنین خام فروشی در حوزه‌های مختلف بخصوص سنگ را مشکل دیگر استان عنوان کرد و افزود: خرم آباد مرکز استان در بخش‌های مختلف همانند اشتغالزایی، رفع آسیب‌های اجتماعی، مبلمان شهری و گردشگری آنطور که باید مورد توجه قرار نگرفته است.

 

رفع مشکل مسکن از مطالبات مهم مردم لرستان از رئیس جمهوری است

 

استاندار لرستان با اشاره به مشکل مسکن مردم لرستان، بیان کرد: برای رفع این مشکل باید سالانه حداقل 22 هزار مسکن در استان ایجاد شود.

 

خادمی اظهار کرد: سهم لرستان از طرح نهضت ملی مسکن در مدت چهار سال ۸۸ هزار واحد مسکونی است و سالانه باید ۲۲ هزار مسکن در استان ساخته شود.

 

امید می رود سفر هیئت دولت سیزدهم به استان لرستان، همراه با نگاه عدالت محور و در راستای رفع دغدغه های مردم این استان در دو حوزه اشتغال و حق آبه باشد.

کد خبر 1125038

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha