معلولیت به معنای محدودیت توسط جامعه صورت می گیرد

فیروزی گفت: اگر در جامعه دسترس پذیری را فراهم نسازیم و یک فرد دارای معلولیت برای انجام کارهای ساده با مشکل مواجه شود، قطعا معلولیت به معنای محدودیت است، به عبارتی شدت معلولیت و محدودیت افراد ارتباط مستقیمی با میزان عملکرد و ارتباط او با محیط دارد.

به گزارش خبرگزاری شبستان از مشهد، «مسعود فیروزی» امروز پنج شنبه (۱۸ آذر) در نشست كتاب خوان ويژه «مربيان ناشنوايان و كم شنوايان» ضمن قدردانی از مدیرکل کتابخانه های عمومی خراسان رضوی در راستای توجه ویژه به طیف بزرگ معلولان در برگزاری برنامه های فرهنگی و انعقاد تفاهم نامه هایی با محوریت معلولان، گفت: شعار جهانی در سال 1400 به مناسبت روز جهانی معلولان «پیش بسوی دنیایی فراگیر، دسترس پذیر و پایدار بعد از بیماری کرونا با راهبری و مشارکت افراد دارای معلولیت» است.

 

مدیرکل بهزیستی استان خراسان رضوی بیان کرد: این شعار اشاره مستقیمی به مقوله دسترس پذیری دارد در واقع دسترس پذیری مهم ترین عامل در تعیین شدت معلولیت افراد در جامعه است و بدین معناست که در جامعه امروز باید شرایطی فراهم آوریم که همه افراد در هر سطح از معلولیت بتواند از امکانات و فرصتهای موجود در جامعه با توجه به تواناییها و قابلیتهای خود استفاده کنند. 

 

وی در رابطه با این پرسش که «آیا معلولیت محدودیت است»، افزود: اگر در جامعه دسترس پذیری را فراهم نسازیم و یک فرد دارای معلولیت برای انجام برخی از کارهای  ساده خود با مشکل مواجه شود، قطعا معلولیت به معنای محدودیت است، به عبارتی شدت معلولیت و محدودیت افراد در جامعه ارتباط مستقیمی با میزان عملکرد و ارتباط او با محیط دارد بنابراین جامعه است که مشخص می کند آیا معلولیت محدودیت می آورد یا خیر؟

 

فیروزی مهمترین مساله در رابطه با افراد کم شنوا و ناشنوا را «زبان» دانست و اظهار کرد: هر فردی برای بیان سخنان خود ذهنیت  دارد، مفهوم را هم می داند، اما مساله مهم در بیان سخن استفاده از ابزار انتقال آن و به عبارتی «زبان ادبی» است. فرد سالم با استفاده از گفتار می تواند سخن بگوید اما فردی که کم شنوا و ناشنوا است مشکل بزرگی در انتقال این مفاهیم دارد. 

 

وی در پایان برای رفع مشکل ارتباط با افراد کم شنوا و ناشنوا را ارتقاء سواد ادبی و ایجاد امکان انتقال این مفاهیم از طریق حوزه کتاب و کتابخوانی دانست و گفت: وظیفه همه دستگاه های اجرایی است که با فراهم سازی امکانات مناسب باعث انطباق بیشتر سواد ادبی این قشر با سواد ادبی کتاب شوند.

 

 

کد خبر 1125161

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha