مدیریت مصرف آب بیش از مباحث توسعه‌ای باید مورد توجه باشد

معاون حفاظت، بهره‌برداری و امور اجتماعی حوضه آبریز رودخانه‌های کرخه و مرزی غرب گفت: امروزه مباحث توسعه‌ای کمرنگ شده و باید به سمت مدیریت مصرف حرکت کنیم و در شرایط فعلی مدیریت منابع آب، کاری دشوار و حساس است.

به گزارش خبرگزاری شبستان در کردستان، محمدزاده معاون حفاظت، بهره‌برداری و امور اجتماعی حوضه آبریز رودخانه‌های کرخه و مرزی غرب در بازدید از سدهای ژاوه و گاوشان که با هدف بررسی اجرای پروژه‌های طرح احیاء و تعادل‌بخشی و سازگاری با کم‌آبی انجام شد، با تقدیر از معاونین حفاظت و بهره‌برداری شرکت‌های آب منطقه‌ای کردستان و کرمانشاه، اظهار داشت: یکی از مواردی که احساس شد نیاز است معاونت‌های حفاظت و بهره‌برداری دو استان در کنار یکدیگر باشند این است که سد گاوشان منافع دو استان را در حوزه آب تأمین می‌کند.

 

 

وی افزود: نظر به اینکه تولیت سد گاوشان با شرکت آب منطقه‌ای کرمانشاه است، این شرکت برنامه منابع و مصارف سالیانه را با هماهنگی شرکت آب منطقه‌ای کردستان تدوین و جهت تصمیم‌گیری نهایی به شرکت مدیریت منابع آب ایران، ارسال می‌نماید.

 

 

معاون حوضه آبریز رودخانه‌های کرخه و مرزی غرب به وضعیت نگران کننده سدهای کشور اشاره و عنوان کرد: با توجه به خشکسالی‌های اخیر وضعیت ذخایر آب پشت سدهای کشور، بسیار کاهش یافته به نحوی که سد کرخه که جزء سدهای بزرگ کشور می باشد و دارای حجمی معادل 5 میلیارد متر مکعب بوده که در حال حاضر کل حجم آب مفیدی که در این سد وجود دارد 746 میلیون متر مکعب است.

 

 

محمدزاده تنظیم دقیق برنامه منابع و مصارف را ضروری دانست و افزود: وقتی که یک شرکت بناست برنامه منابع و مصارف آب را ببندد باید موارد مهمی مانند آب قابل برنامه‌ریزی، تخصیص ابلاغی، حجم آب موجود در سد و مصارف را در نظر بگیرد.

 

جایگزینی برای آب وجود ندارد

 

 

محمدزاده در ادامه افزود: کردستان و کرمانشاه سابق به عنوان آب منطقه‌ای غرب تعامل و ارتباط خوبی داشتند و این همراهی امروز نیز باید در راستای تأمین منافع مردم ادامه یابد.

 

 

وی در خصوص چالشهای حوزه حفاظت و بهره‌برداری اظهار داشت: پیشانی هر شرکت آب منطقه‌ای، حوزه حفاظت و بهره‌برداری است. چرا که ارتباط مستقیم با مردم دارد و در صورتی که منابع مالی و آبی تأمین باشد، هر شخصی می تواند به راحتی این منابع را مدیریت کند اما هنر یک مدیر واقعی در مواقع بحرانی و تنش‌زا نمایان می‌شود و در زمان چالش، باید مدیریت صحیح صورت بگیرد.

 

 

معاون حوضه آبریز رودخانه‌های کرخه و مرزی غرب ادامه داد: امروزه مباحث توسعه‌ای کمرنگ شده و باید به سمت مدیریت مصرف حرکت کنیم و در شرایط فعلی مدیریت منابع آب، کاری دشوار و حساس است.

 

 

وی پیشنهاد و ارائه راهکار اصولی در جهت مدیریت منابع و مصارف از سوی شرکت‌های آب منطقه‌ای را مهم دانست و عنوان کرد: نظر به اینکه عمده مصارف آب در بخش کشاورزی و شرب است؛ لذا این شرکت‌ها باید همفکری و تعامل با جهاد کشاورزی و شرکت آبفا داشته و نتایج جلسات را به مدیران بالادستی جهت تصمیم‌گیری کلان، منعکس نمایند.

 

 

محمدزاده خواستار تداوم هرچه بیشتر نشست‌های مشترک بین دو شرکت آب منطقه‌ای کردستان و کرمانشاه شد و افزود: لازم است معاونت های حفاظت و بهره‌برداری و مدیران شهرستان‌های دو شرکت تعامل و ارتباط کاری بیشتر داشته باشند.

 

 

تعامل و همکاری مابین دو استان در خصوص توزیع عادلانه آب امری مهم و تاثیرگذار است

 

 

معاون حفاظت و بهره‌برداری شرکت آب منطقه‌ای کرمانشاه نیز در این بازدید گفت: شایسته است مسأله تخصیص و برنامه‌ریزی برای منابع و مصارف آب دو استان از محل سد گاوشان به یک نقطه تفاهم مشترک برسد.

 

 

مرادی بر مصرف بهینه آب تاکید کرد و افزود: امروز مسأله برخورد با آب باید بسیار دقیق و کارشناسی شده انجام شود چرا که نبود این ماده حیاتی لطمات جبران ناپذیری به کلیه بخش‌های کشاورزی، صنعت، شرب و زیست محیطی خواهد زد و هنری که ما به عنوان متولیان بخش آب دو استان باید بکار ببریم همدلی و مدیریت صحیح منابع و مصارف است.

 

 

وی ادامه داد: اگر بنا باشد دو استان بر سر موضوع تقسیم آب سد گاوشان تفکرات جزیره‌ای و خودمحوری داشته باشند در نهایت این مردم و کشاورزان هستند که متضرر می شوند.

 


معاون حفاظت و بهره‌برداری شرکت آب منطقه‌ای کرمانشاه، اظهار داشت: منابع و مصارف باید در قسمتی که فرهنگ مشترکی وجود دارد، بطور مساوی صورت بگیرد.

 

 

دیدگاه‌ها در حوزه آب باید منطقه‌ای باشد

 

 

عرفان مؤمن‌پور معاون حفاظت و بهره‌برداری شرکت آب منطقه‌ای کردستان به مباحث مطرح شده در جلسه اشاره کرد و گفت: موارد مطروحه در دو بخش شامل تخصیص، تولیت و بهره‌برداری سد گاوشان است.

 

 

وی افزود: سند اول تخصیص در دهه 80 بسته شده و تا امروز سندهای متفاوتی در حوزه تخصیص گاوشان تدوین شده و آنچه در سال1398 مطرح شد افزایش تخصیص آب شرب کرمانشاه بود.

 

 

وی افزود: دیدگاه‌ها در حوزه آب باید منطقه‌ای باشد اما آنچه که امروز ما شاهدش هستیم تخصیص آب بخش کشاورزی از سد گاوشان برای استان کرمانشاه، بیشتر از کردستان است. در حالیکه اراضی در یک محدوده مطالعاتی قرار دارد و بستر و زیرساخت‌ها در هر دو استان مشابه است.

 

 

مؤمن‌پور به کاهش شدید بارندگی در کردستان طی 50 سال گذشته اشاره کرد و اظهار داشت: سد گاوشان به نسبت برخی سدهای کردستان تاثیرپذیری کمتری به نسبت خشکسالی داشته و انتظار می‌رود بحث‌های مدیریت در اینجا روان تر باشد.

 

 

وی به بهره‌برداری از سد گاوشان اشاره و اضافه کرد: ما از مجموع اندک 5 هزار هکتار که در شبکه برای کردستان تعیین شده، در حال حاضر حدود 2 هزار هکتار در حال کشت داریم و شرکت آب منطقه‌ای کردستان خصوص تأمین آب این اراضی تلاش کرده به صورت انقباضی عمل نماید.

 

 

مؤمن‌پور یادآور شد: اولویت استفاده از آب سد گاوشان تأمین آب شرب کرمانشاه می‌باشد چرا که از نظر کیفی مطلوب‌ترین آب استان است اما کردستان حداقل بهره را از این سد دارد.

 



پس از استقرار ساختار جدید بخش آب در وزارت نیرو در سال 1399، مدیریت منابع آب از متمرکز به حوضه‌ای تغییر یافت و استان کردستان با استان‌هایی همچون کرمانشاه، ایلام، خوزستان، لرستان، همدان و آذربایجان غربی، در نگهداری و بهره‌برداری از منابع آبی موجود به صورت مشترک و تحت مدیریت واحد، اقدام خواهند کرد.

کد خبر 1125308

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha