مظلومیت مولای متقیان به روایت غلام مخصوص حضرت/قنبرخوانی تویسرکان ثبت ملی شد

قنبر خوانی میراث ماندگار نیاکان است؛ آئینی زیبا و شورانگیز در تویسرکان که بیش از یکصد سال قدمت دارد.

به گزارش خبرگزاری شبستان از همدان، استان همدان دارای پیشینه تاریخی عمیق است؛ جایی که مهد تمدن‌های بزرگ پارسی بوده است. تمدن‌هایی که از رهگذر آنها آداب و رسوم و سنت‌های زیبایی به یادگار مانده است. سنت‌هایی که امروزه با عنوان «میراث فرهنگی ناملموس» از آنها یاد می‌شود و میراث ماندگار نیاکان است.

شهرستان تویسرکان هم با برخورداری از پیشینه تاریخی ژرف و ابنیه تاریخی متعدد چون آرامگاه حضرت حیقوق نبی(ع) دارای میراث ناملموس جالب توجهی است. میراثی که در نامه اخیر وزارت میراث فرهنگی به علیرضا قاسمی فرزاد، استاندار همدان بر حفظ آنها تأکید شده است.

بر اساس این نامه «مهارت تهیه مربای گل زرد در تویسرکان» به شماره ۲۴۳۴ و «مراسم قنبرخوانی تویسرکان در ۲۱ رمضان» به شماره ۲۴۳۵ باید حفظ و احیا شود. پیش از این هم مراسم گردوتکونی در تویسرکان» به شماره ۲۳۴۴، «مهارت پخت حلوای گردو تویسرکان» به شماره ۲۳۴۵ و «مهارت پخت کوکوی گردو تویسرکان» به شماره ۲۳۴۶ در فهرست ملی میراث‌فرهنگی ناملموس ثبت شده است.

قنبرخوانی

تویسرکانی‌ها از دیرباز در شب شهادت امیرالمؤمنین(ع)، آئین قنبرخوانی را اجرا می‌کنند که بیش از صد سال سابقه دارد. قنبر، غلام حضرت بود و این آئین، روایت شهادت مولایش از زبان اوست.

روز ۲۱ ماه مبارک رمضان، دسته سینی زنی در تویسرکان به راه افتاده و تابوتی را با خود حمل می‌کند و فردی هم با پوشیدن لباس عربی(قنبر) اشعاری در سوگ اولین پیشوای مظلوم شیعیان را می‌خواند.

مربای گل زرد

گل زرد از شاخه نسترن گیاهی است زیبا که گلش خوراکی بوده و برای پخت مربا کاربرد دارد. مردم در قدیم به عنوان پرچین باغ از این گیاه خاردار استفاده می‌کرده‌اند.

ترکیب گلبرگ گل زرد با گلاب، شکر، هل و زعفران، مربای خوشمزه‌ای را فراتهم می‌کند که خواص دارویی دارد. طبع گرم گل زرد برای بیماری‌های اعصاب، قلب، معده و کبد مفید بوده و نشاط آور است.

گردوتکانی/حلوا و کوکوی گرویی

گردو محصول مهم تویسرکان است و آوازه‌اش به همین سبب است. گردوتکانی از دیرباز به روش سنتی در تویسرکان رواج داشته و در چند سال اخیر هم ماشین‌های مکانیکی به کمک باغداران آمده‌اند.

گردوی تویسرکان بخش مهمی از اشتغال زایی این شهرستان را به خود اختصاص داده؛ محصولی که وراکی‌های خوشمزه‌ای چون باسلوق، کوکو و حلوای گردو از آن تهیه می‌شود. این مواد غذایی ضمن لذیذ بودن سرشار از انرژی بوده و میان وعده‌ای مغذی به شمار می‌شود.

 

کد خبر 1125485

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha