لزوم بهره مندی از حرکت های پویا و شبکه ای در فعالیت های قرآنی

قاری و داور بین‌المللی قرآن کریم گفت: طرح تحول ساختار قرآنی اراده دارد تا با مشارکت مردم و کارشناسان شاهد رشد و پیشرفت بیش از پیش فعالیت های قرآنی باشد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان، دکتر سعید رحمانی، قاری و داور بین‌المللی قرآن کریم با حضور در برنامه مصباح از شبکه قرآن و معارف سیما با اشاره به ابلاغیه مقام معظم رهبری پیرامون فعالیت اعضای جدید شورای انقلاب فرهنگی و تاکید ایشان بر تحول انقلابی در امور فرهنگی و ذیل آن شورای توسعه فرهنگ قرآنی گفت: بی شک هر آنچه در دهه های اخیر در مسیر فعالیت‌های قرآنی کشور انجام گرفته قابل تقدیر است و آنچه که از این پس  با عنوان طرح تحول و تغییر در ساختار مطرح می شود فعالیت گذشته را تحت شعاع قرار نمی‌دهد. اما بی شک به وضع موجود راضی نیستیم و در مسیر تحول فعالیت های قرآنی از تجربه های خوب گذشته استفاده خواهیم کرد.

 

 وی افزود: نقد اصلی در فعالیتهای قرآنی به دو زیر گروه شامل خروجی تکراری و همچنین سیاستگذاری های از پیش تعیین شده  معطوف می‌شود.  بر این اساس برخی عقیده دارند  فعالیت های قرآنی نهایتا سیاست ها و چهره های تکراری معرفی می کند و یا هرآنچه  کارشناسان و فعالان قرآنی انجام می‌دهند نهایتاً همان نتایج و سیاست‌هایی را به دنبال می کند که از پیش تعیین شده است.برهمین اساس علیرغم فعالیت های قرآنی و خروجی آن ها از اتاق فکر به همان نتایجی  می‌رسیم که از پیش تعیین شده است.

 

 

این قاری قرآن عنوان کرد:  طرح تحول ساختار قرآنی اراده دارد تا این ساختار را بشکند و با مشارکت مردم و کارشناسان شاهد رشد و پیشرفت بیش از پیش باشیم.اگر به مسیرهای گذشته نگاه کنیم  شاکر خواهیم بود اما این شکر نباید جلوی پیشرفت را بگیرد.  اگر نقدی وارد می شود گذشته را تقبیح نمی‌کند اما آنچه ظرفیت و انتظار انقلاب اسلامی و جوانان قرآنی است وضعیتی بهتر از وضعیت موجود را می‌طلبد.

 

رحمانی گفت: در عرصه قرآنی باید در سیاستگذاری، نظارت، اجرا و قانونگذاری تحولات بنیادینی را شاهد باشیم معمولاً حرکت های گذشته انفعالی، سطحی و در بازه کوتاه انجام می گرفت در حالی که باید این حرکت ها و تحولات به صورت فرایندی، تحول‌آفرین، گفتمان آفرین پویا، ریشه ای دنبال می شد.

 

 

این کارشناس برجسته قرآنی  افزود: همان‌طور که می‌دانید در حرکتهای انفعالی، مدیران قرآنی به دنبال رفع آسیب ها و رسیدن به یک ثبات حداقلی هستند اما در حرکت های پویا و تحول آفرین تعمدا  بی ثباتی ایجاد می‌شود اما این بی‌ثباتی منجر به ثبات و پایداری بیشتر می‌گردد. از طرفی آنقدر در حوزه فعالیت‌های قرآنی آسیب‌های متعددی وجود داشت که اغلب مدیران به دنبال رفع مقطعی آنها رفتند.

 

 

وی با اشاره به ابعاد متعدد تحول و بازنگری فعالیت‌های قرآنی  تصریح کرد: در ابعاد تحول قرآنی نیازمند ورود به ساختارها ،برنامه ها، امکانات و نیروی انسانی هستیم.به عنوان مثال ما با تشکیل دانشکده قرآنی به دنبال تربیت مدیران موفق در حوزه قرآنی بودیم اما اکنون خود این دانشکده آسیب‌زا شده  و به جای فرصت تبدیل به چالش شده است.

 

 رحمانی با بیان این مطلب که تعدد دستگاه‌های تصمیم ساز در حوزه قرآنی موجب تکثر آرا و موازی کاری می شود عنوان کرد: تعداد کسانی که در جایگاه کلان تصمیم سازی فعالیت‌های قرآنی قرار دادند به بالای دو رقم می رسد. این افراد و دستگاه ها شامل شورای توسعه فعالیت‌های قرآنی، فراکسیون قرآن و عترت مجلس شورای اسلامی، مرکز دارالقرآن کریم سازمان اوقاف و امور خیریه، صدا و سیما  و چندین ارگان دیگر میشود.

 

بر این اساس باید از ظرفیت ها منسجم و  تجمیع  شوند و یا به دنبال فعالیت های قرآنی به صورت شبکه باشیم. مدل شبکه ای در ساختار قرآنی وجود ندارد همین امر موجب می شود که خیلی از سازمانها ارگان های فعال در حوزه قرآنی از فعالیت های هم خبر نداشته باشند.

 

رحمانی اظهار کرد:  اگر به دنبال تحقق  تحول قرآنی در تمام جغرافیایی کشور هستیم لازم به تحول  ساختاری است اغلب کسانی که مورد توجه قرار گرفتند در مراکز استانها ساکن هستند اما شاید یک خوش‌فکر قرآنی در دورترین نقاط کشور فعالیت کند و ما از او بی خبر باشیم برهمین اساس شاید یکی از دلایل بی خبری ما عدم  فعالیت  شبکه‌های در حوزه قرآنی باشد.

 

این قاری و داور بین المللی قرآن با بیان این مطلب که باید از دستگاه زدگی پرهیز  شود خاطرنشان کرد:  اکنون از ۲۸ نفر عضو شورای توسعه فرهنگ قرآنی ۱۹ نفر از اعضای دستگاه های مختلف قرآنی هستند این موضوع به معنای دستگاه زدگی است چرا که باید برای تحول آفرین بودن در حوزه قرآنی از کارشناسان و اعضای حقیقی استفاده کرد نه افراد حقوقی که  دغدغه شان  دستگاه خود است و یا اغلب در اکثر این جلسات غیبت دارند.

 

وی در پایان عنوان کرد: قران  کریم یک سیطره  و هیمنه ای دارد  که همه فعالیت های کشور   به واسطه  آن معنا پیدا می‌کند اما برخی، فعالیت‌های قرآنی را در کنار سایر فعالیت ها می بینند. البته از این نکته نباید غافل شد که شاید ما متولیان قرآنی نتوانستیم به اندازه کافی محتوا تولید کنیم تا مدیران قرآنی نسبت به اهمیت فعالیت های این حوزه واقف شوند.

 

کد خبر 1125489

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha