نقش زنان در شکل گیری تمدن نوین اسلامی/تمایز زن تراز انقلابی با زن اغواگر غربی و زن در حاشیه شرقی چیست؟

مقدم فر گفت: یکی از مولفه‌های زمینه‌سازتمدن نوین اسلامی، اجرای سبک زندگی اسلامی است و مهمترین رکن و نهاد برای اجرای سبک زندگی اسلامی خانواده و در رأس آن زن است.

به گزارش خبرنگار اندیشه خبرگزاری شبستان، دکتر عطیه مقدم‌فر استاد برجسته حوزه و دانشگاه با حضور در برنامه گفتگوی ویژه خبری اخبار قرآنی شبکه قرآن و معارف سیما با اشاره به نقش دختر تراز انقلابی در رسیدن به تمدن نوین اسلامی گفت: پیش از آنکه به ویژگی ها و ابعاد دختر توسط انقلابی برای تمدن اسلامی برسیم شایسته است در خصوص تمدن اسلامی و شکل گیری آن مطالبی را بگوییم.

وی افزود: با آغاز  بعثت پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم  ریشه های تمدن اسلامی شکل گرفت یکی از مهمترین وجوه تمایز این تمدن شکل‌گیری آن بدون درگیری سیاسی و نظامی بود در واقع تمدن اسلامی با فرهنگ و کلام نوآغاز به کار کرد و در منطقه‌ای که مردم آن در پایین‌ترین سطح فرهنگی قرار داشتند رشد و  گسترش یافت.

 

 مقدم فر با بیان این مطلب که مهمترین مأموریت دین اسلام نظام سازی است؛ عنوان کرد:  پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم با مجاهدت و کمک الهی توانستند تمدن اسلامی را در منطقه  عربستان تشکیل دهند. با توجه به اینکه دین اسلام خاتم همه ادیان گذشته محسوب می شد باید در جوامع دیگر حرف داشته  و انسان‌ساز باشد  بر همین اساس مهمترین رسالت دین اسلام نظام سازی است.

 

این استاد برجسته دانشگاه با اشاره به نقش انقلاب اسلامی در تبلور تمدن نوین اسلامی در جهان  تصریح کرد:   پس از پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی ایران به ارزش های اسلامی در کشورمان شکل گرفت لاجرم ایران پرچم دار تمدن نوین اسلامی در جهان شد.

 

وی افزود: امروز تمدن نوین اسلامی که پرچم دار آن نظام جمهوری اسلامی ایران است از بسترهایی را در اختیار دارد که سایر جوامع از آن محروم هستند بر این اساس جوامع غربی با نابسامانی ها و آسیب هایی دست و پنجه نرم می کنند و خودشان بر این موضوع اذعان دارند که در سه حوزه خانواده، مدرسه و کلیسا در حال افول و نابودی هستند.بر همین اساس از لحاظ زمینه‌ای در برهه‌ای از زمان قرار داریم که سایر جوامع تشنه یک فرهنگ فطری و جامع مانند گفتمان اصیل اسلامی هستند.

 

  مقدم‌فر با اشاره به نقش زنان در شکل گیری تمدن اسلامی عنوان کرد: در شرایط کنونی نیازمند زنانی هستیم که در مکتب اسلامی رشد کرده باشند چرا که اولین نهاد انسان ساز خانواده و در رآس آن  زن قرار دارد و بر همین اساس است که از سوی غرب مورد هجمه های فرهنگی در حوزه خانواده و به ویژه زنان و نقش مادری قرار داریم.

 

وی با اشاره به مهم‌ترین معیارهای زن طراز اسلامی تصریح کرد: در طول تاریخ ۳ مدل زن معرفی شده است بر این اساس یک زن شرقی که در حاشیه قرار دارد دو  زن غربی که جنسیتش بر شخصیت و انسانیتش غلبه دارد و الگوی سوم که توسط انقلاب اسلامی ایران مطرح شد زن انسان ساز و تمدن ساز است که در دوران انقلاب و هشت سال دفاع مقدس نقش آفرین بود.زن تراز انقلابی نه زن اغواگر  غربی  و نه زن در حاشیه شرقی است  و  بلکه جای اغواگری، هدایت گر و انسان ساز است.

 

این استاد برجسته دانشگاه  با اشاره به مهم‌ترین شاخصه‌های زن تراز انقلاب اسلامی گفت:  اولین شاخصه زن تراز انقلابی خویشتن داری و پرهیز از تجملات است. ما  در دنیایی زندگی می کنیم که مملو از  مد گرانی، رفاه گرایی و  تجمل گرایی است. زنی که الگوی حضرت زهرا سلام الله علیها باشد؛ نمی‌تواند دنبال رفاه گرایی برود چون این با ارزشها و الگوی  زن متعالی مغایرت دارد.

 

مقدم فر با  اشاره به بیانات مقام معظم رهبری در گام دوم انقلاب اسلامی خاطرنشان کرد: رهبر انقلاب در بیانیه گام دوم می فرمایند: "ما باید برای رسیدن به تمدن نوین اسلامی بستر سازی کنیم." به عقیده من یکی از مولفه‌های زمینه‌ساز این بستر سازی سبک زندگی اسلامی است و مهمترین  رکن و نهاد برای اجرای سبک زندگی اسلامی  خانواده و در رأس آن زن است.

کد خبر 1125501

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha