شناسایی و ارتباط با سه هزار استاد و پژوهشگر در حوزه علوم اسلامی

دبیر ششمین کنگره بین المللی علوم انسانی اسلامی گفت: توانسته ایم نزدیک به سه هزار استاد و پژوهشگر را در حوزه علوم اسلامی و انسانی در رشته های مختلف شناسایی و با آنها ارتباط برقرار کنیم و آنها هم با مجمع جهانی علوم انسانی در ارتباط هستند.

به گزارش خبرنگار اندیشه خبرگزاری شبستان، حجت الاسلام دکتر احمدحسین شریفی امروز شنبه 20 آذر در نشست خبری ششمین کنگره بین المللی علوم اسلامی و پنجمین دوره جایزه جهانی علوم اسلامی گفت: این کنفرانس بیشتر فعالیت های ستادی دارد تا کار تولیدی محض. این مجمع با هدف هم افزایی، هماهنگی و گفتمان سازی در علوم انسانی اسلامی تاسیس شده است و برکات کم نظیری هم داشته است؛ علیرغم اینکه مورد حمایت های قانونی قرار نمی گرفته اما پرچم این ایده ها بلند و سرافراز نگاه داشته شده است و توانست به معنای واقعی کلمه از اندیشمندان علوم انسانی و اسلامی در علوم جهان اسلام و بلکه در دنیای غرب هم باشد، افزون بر اینکه یک مجمع هم فکری و هم علمی و اندیشه ای از محققان و پژوهشگران داخلی بود. 

 

دبیر ششمین کنگره بین المللی علوم انسانی اسلامی در ادامه تصریح کرد: ما توانستیم نزدیک به سه هزار استاد و پژوهشگر را در داخل کشور در حوزه علوم اسلامی و انسانی در رشته های مختلف شناسایی و با آنها ارتباط برقرار کنیم و آنها هم دایما با مجمع در ارتباط هستند.

 

وی اظهار کرد: همچنین ما توانستیم از علم و دانش نزدیک به 700 استاد و پژوهشگر در ارزیابی های خود استفاده کنیم و حدود 700 داور و ارزیاب در طول کنگره با ما همکاری و ارتباط داشتند که مقالات و تحقیقات ما را مورد ارزیابی قرار می دادند و همچنین 16 کمیسیون علمی و تخصصی با این کنگره همکاری داشتند.

 

وی با اشاره به 16 کمیسیون علمی و تخصصی کنگره که در این زمینه همکاری داشتند، بیان کرد: این 16 کمیسیون شامل فلسفه و روش شناسی علوم انسانی و اسلامی، مدیریت تحول علوم انسانی، الگوی اسلامی ایرانی، قرآن و علوم انسانی، سیاستگزاری عمومی و حکمرانی، اقتصاد اسلامی، تعلیم و تربیت اسلامی، ارتباطات و جامعه شناسی اسلامی، روانشناسی اسلامی، علوم سیاسی اسلامی، حقوق اسلامی، مدیریت اسلامی، شهرسازی و معماری اسلامی، تمدن نوین اسلامی، فقه و علوم اسلامی و هنر و علوم اسلامی می شود. قرآن و علوم انسانی، سیاستگزاری و حکمرانی اسلامی، فقه و علوم انسانی و هنر اسلامی چهار کمیسیون جدید در این دوره بودند.

 

حجت الاسلام شریفی در ادامه افزود: ما قبل از کنگره پیش نشست های مختلفی برگزار کردیم و همچنین حدود 10 جلسه نقد و بررسی و کرسی نظریه پردازی و ترویجی در حوزه علوم انسانی اسلامی برگزار شد.

 

دبیر ششمین کنگره بین المللی علوم انسانی اسلامی خاطرنشان کرد: چهار نشست با اساتید منتخب و نخبه علوم انسانی اسلامی برگزار کردیم. یک نشست تحت عنوان مطالعات نظری تمدن نوین اسلامی داشتیم که اواخر سال 98 برگزار شد و همچنین یک نشست با عنوان عدالت اجتماعی از نظر تا عمل با رویکردهای مختلف و از منظرهای متفاوت نیز برگزار کردیم که صاحب نظران از نگاه فقهی، فلسفی، هنری و امنیتی اظهار نظر کردند.

 

حجت الاسلام شریفی در ادامه یادآور شد: همچنین نشستی با منتخبان، صاحب نظران و مدعیان سیاست های اقتصاد اسلامی در ششم مرداد ماه امسال برگزار شد و در قالب یک کتاب 250 صفحه ای تقدیم دولت سیزدهم شد و آنها نیز استقبال خوبی از سیاست های پیشنهادی ما کردند و یک نشستی هم در پنجم آبان با اندیشمندان سیاست های پولی و بانکی و اسلامی برگزار شد که از محصول آن هم در روز افتتاحیه کنگره رونمایی خواهد شد.

 

وی تصریح کرد: اعضای کمیته های علمی کمیسیون های شانزده گانه 230 نفر بودند که مدیریت علمی این کنگره را بر عهده داشتند. اعضای کمیته های علمی هم از چهره های برجسته و صاحب نظر این حوزه می باشند.

 

حجت الاسلام شریفی با بیان اینکه ششمین کنگره بین المللی علوم انسانی اسلامی در طول دو هفته برگزار می شود، اظهار کرد: بعد از روز افتتاحیه تا 12 روز هر روز یک یا تا دو کمیسیون در مراکز مختلف علمی و پژوهشی مانند موسسه آموزشی پژوهشی امام خمینی، دانشگاه علوم و معارف قرآن کریم، دانشگاه امام حسین (ع)، دانشگاه فرهنگیان، دانشگاه علوم اجتماعی دانشگاه تهران و جامعه المصطفی العالمیه و سایر مراکز علمی پژوهشی برگزار خواهد شد.

 

حجت الاسلام شریفی تصریح کرد: ما در ششمین کنگره بین المللی علوم انسانی اسلامی ما پنجمین جایزه جهانی علوم انسانی اسلامی را نیز اهدا خواهیم کرد. انتخاب افراد شایسته فرآیند پیچیده ای دارد. از صاحب نظران متنوع و متعددی در کشور و فضای بین الملل نظرسنجی خواهیم کرد. فرم مولفه های انتخابی در اختیار آنها قرار داده خواهد شد و آنها کاندیداهای پیشنهادی خود و مجمع را ارزیابی می کنند. امسال به سه نفر از برجستگان حوزه جایزه اهدا خواهد شد.

 

وی گفت: همچنین یک برنامه ویژه ای در این کنگره داریم که آن هم تقدیر از زحمات بی نظیر علامه مصباح است. در سالگرد ارتحال ایشان قرار داریم. وی در شکل گیری علوم انسانی و اسلامی نقش بسزایی داشته است.

 

 

کد خبر 1125716

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha