مطالعات و برنامه ریزی مبنای توسعه و پیشرفت است

خدابنده گفت:خط و مشی فعالیت‌های حوزه آموزش و پرورش را سند تحول بنیادین مشخص کرده است، بر اساس این سند یکی از صفاتی که باید در دانش آموزان تقویت شود روحیه پرسش‌ گری، پژوهشگری و جستجوگری است.

به گزارش خبرگزاری شبستان از مشهد، «قاسمعلی خدابنده» امروز(۲۰ آذر) در آئین نواختن زنگ پژوهش با بیان اینکه فعالیت های موثر پژوهشی همکاران ما در سراسر استان عاملی برای موفقیت شورای تحقیقات آموزش آموزش و پرورش خراسان رضوی در کسب جایگاه دوم کشور در جشنواره تجلیل از برگزیدگان پژوهش و فناوری ۱۴۰۰ است اظهار داشت: اهمیت برنامه ریزی در توسعه جوامع بر کسی پوشیده نیست، توسعه پایدار کشورها در حوزه های اقتصادی، سیاسی و اجتماعی قطعاً در سایه برنامه ریزی صحیح بوده است.

 

مدیرکل آموزش و پرورش خراسان رضوی با بیان اینکه پیشرفت و توسعه پایدار آموزش و پرورش نیز در گروی برنامه ریزی درست است، هیچ اقدام و فعالیتی در آموزش و پرورش نیز بدون برنامه ریزی اجرایی نخواهد شد، افزود: برای دستیابی به اهداف با توجه به وجود محدودیت های متفاوت باید بهره‌وری را افزایش دهیم، لذا باید با مطالعه و تحقیق مدیریت منابع و مدیریت زمان را مد نظر قرار دهیم.

 

خدابنده با اشاره به اینکه مطالعات و تحقیقات زیربنای برنامه‌ریزی و برنامه‌ریزی مبنای توسعه و پیشرفت است، تصریح کرد: خط و مشی فعالیت‌های حوزه آموزش و پرورش را سند تحول بنیادین مشخص کرده است، بر اساس این سند یکی از صفاتی که باید در دانش آموزان تقویت شود روحیه پرسش‌گری، پژوهشگری و جستجوگری است.

 

وی با تاکید بر اینکه هیچگاه نباید نظرات شخصی جایگزین نتایج تحقیقات علمی شود اظهار داشت: پژوهش فرصتی برای آموزش است، لذا نتایج پژوهش های معلمان در قالب جشنواره معلم پژوهنده باید بر روند فرایند تعلیم و تربیت دانش آموزان در کلاس درس تاثیر بگذارد.

 

مدیرکل آموزش و پرورش خراسان رضوی گفت: پژوهش بیشتر باید جنبه کاربردی داشته باشد و اگر این اتفاق در حوزه آموزش و پرورش رقم بخورد شعار "پژوهش مدرسه ای، پشتیبان ایران قوی" تحقق خواهد یافت، به منظور نهادینه ساختن بحث پژوهش باید آن را از مدرسه آغاز کرد.

 

خدابنده خاطرنشان کرد: پژوهش باید علمی باشد، لذا بایستی ابتدا تعریف مسئله کرد و سپس به جمع‌آوری اطلاعات، فرضیه سازی، آزمایش فرضیه و تحلیل نتایج آزمایش ها پرداخت و در نهایت با ارائه نظریه به کاربرد آن بپردازیم.

 

وی با بیان اینکه در بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی که مقام معظم رهبری(مد ظله العالی) مخاطب اصلی را نوجوانان و جوانان قرار داده اند برای خودسازی، جامعه پردازی و تمدن سازی باید به تحقیق، پژوهش و علم آموزی توجه نمود، افزود: پژوهش سراهای دانش آموزی، پژوهشکده تعلیم و تربیت، مرکز رشد و کارآفرینی مرکاپ، دفتر همکاری با شهرک های صنعتی، تفاهم‌نامه مشترک با پارک علم و فناوری و همچنین انتشار ماهنامه پژوهشی دستگاه تعلیم و تربیت استان بستر مناسبی را برای انجام و ارائه فعالیت های پژوهشی دانش آموزان و معلمین فراهم نموده است.

کد خبر 1125738

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha