درک درستی از اهمیت علوم انسانی در پیشرفت کشور وجود ندارد/ علوم انسانی در ایران ورشکسته محسوب می‌شود!

حجت الاسلام غلامی با بیان اینکه هنوز درک درستی از اهمیت و ارزش فوق العاده علوم انسانی در پیشرفت همه جانبه کشور وجود ندارد، گفت: عده ای از مسئولان فهم درستی از علوم انسانی ندارند.

به گزارش خبرنگار گروه اندیشه خبرگزاری شبستان، حجت الاسلام رضا غلامی امروز شنبه بیستم آذر در نشست خبری ششمین کنگره بین المللی علوم انسانی اسلامی و کنفرانس ملی سیاستگزاری عمومی و حکمرانی اسلامی گفت: ششمین کنگره علوم انسانی اسلامی با مشارکت تعداد زیادی از دانشگاه ها و مراکز تحقیقاتی دانشگاهی و حوزوی برگزار می شود.

 

رییس شورای سیاستگزاری مجمع عالی علوم انسانی اسلامی تصریح کرد: با وجود دغدغه هایی که در سال های اخیر درباره شرایط نامطلوب علوم انسانی در ایران شکل گرفته است، هنوز درک درستی از اهمیت و ارزش فوق العاده علوم انسانی در پیشرفت همه جانبه کشور وجود ندارد و عده ای از مسئولان فاقد فهم درستی از علوم انسانی ندارند.

 

وی افزود: ابتدایی ترین مشکل علوم انسانی در کشور این است که رشته علوم انسانی در آموزش و پرورش ما یک رشته ورشکسته محسوب می شود و به جهت کمکاری محرز آموزش و پرورش در تصویرسازی درست از علوم انسانی و کارکردهای آن برای دانش آموزان و اولیا اغلب دانش آموزان باهوش و پر انگیزه حاضر به تحصیل در رشته علوم انسانی و سپس ادامه آن در دانشگاه نیستند و به این خاطر بخش مهمی از دانشجویان علوم انسانی در دانشگاه ها از استعداد لازم برای تحصیل در علوم انسانی برخوردار نبوده و بیشتر با انگیزه دریافت بی دردسر مدرک دست به دانشگاه ها شده اند. 

 

وی تصریح کرد: اگر برنامه ای برای تغییر در شرایط ورودی دانشجو در علوم انسانی در شورای عالی انقلاب فرهنگی وجود ندارد، توصیه ما به مسئولان وزارت علوم این است که تعداد دانشجویان مقطع کارشناسی را کاهش داده و در تحصیلات تکمیلی سیاست های سخت گیرانه ای را در جدب دانشجو اعمال کند.

 

حجت الاسلام غلامی بیان کرد: به رغم زحماتی که اساتید در دانشگاه ها متحمل می شوند، سیستم آموزش علوم انسانی در دانشگاه ها به گونه ای طراحی شده که کیفیت آموزش علوم انسانی در دانشگاه های ما عموما سطح نازلی دارد و با دانشگاه های دیگر به ویژه دانشگاه های غربی فاصله چشمگیری مشاهده می شود. از طرف دیگر نه تنها همچنان در علوم انسانی آموزش و پرورش به درستی با یکدیگر پیوند نخورده است بلکه سرمایه گذاری در پژوهش های علوم انسانی کافی است.

 

این استاد دانشگاه با بیان اینکه نقد در دانشگاه های ما رونق چندانی ندارد، افزود: تا وقتی این رونق ایجاد نشود و مواجهه نقادانه با نظریه های جدید به یک رویه دایم در دانشگاه ها تبدیل نشود، علوم انسانی در ایران ارتقا پیدا نخواهد کرد، این در حالی است که نوآوری در علوم انسانی معمولا مولود نقدهای بنیان افکن بر نظریه است.

 

وی خاطرنشان کرد: مجمع عالی علوم انسانی اسلامی گام های متنوعی را برای تحول در علوم انسانی به ویژه شکل گیری و تکامل علوم انسانی اسلامی را برای تحول در علوم انسانی به ویژه شکل گیری و تکامل علوم انسانی اسلامی برداشته است. اگر مسئولان کمک کنند، می توانند منشأ یک سری تحولات فراگیر در این علوم شوند.

 

وی ادامه داد: جدای از مسئله بی کیفیتی آموزش عدم سرمایه گذاری درست در پژوهش و بی رونقی نقد و به تبع آن نوآوری امروز خلأ حضور علوم انسانی در بسیاری از عرصه های حیات اجتماعی به ویژه در عرصه فناوری های جدید احداث می شود و رشته های میان رشته ای و چند رشته ای در علوم انسانی جدی گرفته نمی شود.

 

وی افزود: مجمع عالی علوم انسانی اسلامی پیش بینی کرده است تا سرمایه گذاری خود را در جهت گسترش مطالعات کاربردی در علوم انسانی اسلامی افزایش دهد.

 

این استاد دانشگاه ادامه داد: برگزاری کنفرانس سیاستگزاری عمومی و انسانی اسلامی در همین جهت است. لازم می دانم از دولت سیزدهم به خاطر استقبال از بسته های پیشنهادی این مجمع برای حل مسایل روز و مبتلابه کشور تشکر کنم.

 

حجت الاسلام غلامی گفت: از نظر ما به روز رسانی، کاربردی سازی و بومی سازی همه در نظام فکری علوم انسانی اسلامی وجود دارد و نباید این موارد را در عرض اسلامی سازی علوم مطرح کرد. به عبارت دیگر در اندیشه ما در علوم انسانی اسلامی نه تنها آشنایی به روز با نظریه های جهانی نفی نمی شود بلکه این علوم در ساختار خود به کاربردی سازی و بومی سازی نیز توجه جدی را اعمال می کنند.

 

وی تصریح کرد: اگر علوم انسانی اسلامی را بپذیریم به تبع آن به روز رسانی، کاربردسازی و بومی سازی را هم پذیرفته ایم.

کد خبر 1125758

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha