گیاه جادویی گیلان به کشورهای حاشیه خزر صادر می شود

موسوی از صادرات آلوئه‌ورای برداشت شده از گیلان به کشورهای آسیای میانه و حاشیه خزر و سایر کشورها خبر داد و گفت: شرکت‌های فرآوری این گیاه در سه استان گیلان، خراسان رضوی و استان البرز دایر شده است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از رشت، «سید علی موسوی» شامگاه (شنبه، 20 آذر) در گفت‌وگوی خبری در پاسخ به این پرسش که چند هکتار زمین در استان گیلان زیرکشت گیاه آلوئه‌ورا قرار دارد اظهار داشت: آلوئه‌ورا یک گیاه دارویی است و از چند سال پیش در استان گیلان به صورت گلخانه‌ای کشت می‌شود.

 

معاون تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی گیلان میزان زیرکشت گیاه آلوئه‌ورا در استان را حدود 9 هکتار در شرایط گلخانه‌ای اعلام کرد و بیان داشت: طبق آمارهای سازمان جهاد کشاورزی سالانه حدود 2 هزار و 160 تن آلوئه‌ورا در استان گیلان توسط تولیدکنندگان و بهره‌برداران برداشت می‌شود.

 

موسوی تعداد بهره‌برداران گیاه آلوئه‌ورا در استان گیلان را تقریبا 79 نفر عنوان کرد و ادامه داد: ارزش اقتصادی آلوئه‌ورای برداشت شده از گلخانه‌های استان گیلان 10 میلیارد و 800 میلیون تومان برآورد می‌شود از طرفی در هر هکتار زمین هم حدود 200 تا 240 تن برگ گیاه آلوئه‌ورا توسط بهره‌برداران برداشت می‌شود.

 

وی با تاکید بر اینکه معمولا کاشت گیاه آلوئه‌ورا در یک هزار متر زمین حدود 100 میلیون تومان درآمد برای بهره‌بردار به همراه دارد اضافه کرد: در سال چهار بار امر برداشت برگ گیاه آلوئه‌ورا انجام می‌شود و خوشبختانه شرکت‌های فرآوری این گیاه در گیلان، خراسان رضوی و استان البرز دایر شده است.

 

معاون تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی گیلان ضمن اشاره به اینکه آلوئه‌ورای برداشت شده از استان برای فروش در عطاری‌ها به استان‌های همجوار فرستاده می‌شود عنوان کرد: آلوئه‌ورای برداشت شده از گیلان علاوه بر این‌ها به کشورهای آسیای میانه و حاشیه خزر، عراق، ترکیه و سایر کشورها صادر می‌شود.

 

موسوی کشت گیاه آلوئه‌ورا در 11شهرستان گیلان را هم مورد توجه قرار داد و با بیان اینکه شهرستان فومن از حیث کشت گیاه آلوئه‌ورا در استان جایگاه بسیار مهمی دارد خاطرنشان کرد: گیاه آلوئه‌ورا به علت داشتن خواص ضد میکروبی برای درمان بسیاری از زخم‌ها، سوختگی‌ها، اگزما، تاول، گزیدگی زنبور و نیش حشرات، بریدگی، کوفتگی، آفتاب سوختگی و آکنه، درمان یبوست، آسم، سوء هاضمه، صرع و تصفیه خون موثر است.

 

کد خبر 1125897

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha