بررسی آسیب‌های اجتماعی در حوزه پایان‌نامه و پژوهش‌های طلاب/تربیت یکصد پژوهش گر طلبه در دستور کاراست

حجت الاسلام اسماعیل زاده با بیان اینکه نیازسنجی پژوهشی مازندران را پیگیریم، گفت: سعی داریم نیازهای پژوهشی که در حوزه های مختلف وجود دارد شناسایی و با ورود حوزه های علمیه مرتفع شود. سوق دادن پایان نامه ها برای رفع آسیب ها در دستور کار قرار دارد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از ساری، حجت الاسلام والمسلمین «صدرالله اسماعیل زاده»عصر امروز(21آذر) در نشست خبری ویژه هفته پژوهش به شعار سال معاونت پژوهشی حوزه های علمیه مبنی بر «حوزه، پژوهش و پاسخگویی به نیازهای نظام و جامعه اسلامی» اشاره و اظهار کرد: با توجه به اهمیت کار پژوهشی در حوزه های علمیه به دنبال بکارگیری نیروهای انسانی کارآمد و منسجم در شهرستان‌ها هستیم و برای تحقق این مهم ۱۴ معاونت پژوهشی در ۷۰ درصد مدارس علمیه استان ایجاد شد.

معاون پژوهش حوزه های علمیه مازندران با اشاره به اینکه تلاش کردیم رویکردها به سمت آموزش‌های مهارتی و پژوهش‌محور باشد، افزود: دوره‌های عمومی برای تمامی طلبه‌ها با اولویت شناسایی استعدادها در حوزه پژوهش به میزبانی 20مدرسه علمیه استان برگزار شد و در ۱۲ مدرسه موفق به کشف استعدادهای حوزه پژوهش در بین طلبه های برادر شدیم.

 

وی به برنامه میان مدت معاونت پژوهش حوزه های علمیه استان در بحث شناسایی و تقویت استعداد های حوزه پؤوهش اشاره کرد و گفت: با اجرای این برنامه، دغدغه در مدیران مدارس علمیه به وجود آمد تا دوره های آموزشی و مهارتی برای طلبه ها برگزار نمایند.

 

حجت الاسلام اسماعیل زاده یادآورشد: تلاش داریم در یک بازه زمانی سه ساله حدود یکصد پژوهش گر طلبه تربیت کنیم. همچنین در کنار تربیت طلبه پژوهشگر به دنبال تربیت اساتید پژوهش محور در حوزه ها هستیم تا طلبه به درستی در حوزه پژوهش گام بردارند.

 

وی از جشنواره علامه حلی به عنوان یک جشنواره پژوهش محور یاد کرد و گفت: این جشنواره در استان بین حوزه های علمیه خواهران و حوزه های علمیه برادران و حوزه علمیه بابل برگزار می شود. معتقدم آمار کمی و کیفی خواهران در این جشنواره شایسته تحسین است.

 

حجت الاسلام اسماعیل زاده، توسعه و ترویج هدفمند پژوهشگری میان طلاب عزیز خواه در مقاطع مختلف تحصیلی از ماموریت های معاونت پژوهشی حوزه علمیه است، افزود: تمامی طلبه های پایه شش باید تحقیق پایانی بنویسند.تا بتوانند پایان نامه سطح سه را بنویسند .

 

وی از تاسیس پژوهش سرا در حوزه های علمیه استان را خبر داد و گفت: همچنین راه اندازی انجمن های علمی در رشته های مختلف از جمله تفسیر، فقه، کلام، تاریخ اسلام و...را در دستور کار داریم. نشست های علمی براساس انجمن های این پژوهش سراها انجام می شود.

 

حجت الاسلام اسماعیل زاده با بیان اینکه نیازسنجی پژوهشی استان را پیگیریم، تصریح کرد: سعی داریم نیازهای پژوهشی که در حوزه های مختلف وجود دارد شناسایی و با ورود حوزه های علمیه مرتفع شود. سوق دادن پایان نامه ها برای رفع آسیب ها در دستور کار قرار دارد.

 

وی از مطالعات وضعیت فرهنگی و دینی استان، وضعیت بومی حوزه استان و جغرافیای دینی و مذهبی استان به عنوان 2طرح پژوهش محور حوزه های علمیه یاد کرد و گفت: بودجه پژوهشی حوزه های علمیه صفر است و امید می رود به جهت احیای موقوفات حوزه های علمیه از بودجه پژوهشی خوبی برخوردار شویم.

 

حجت الاسلام اسماعیل زاده از ورود حوزه‌های علمیه به موضوعات مهم جامعه خبر داد و بیان کرد: سه‌شنبه هفته جاری 23آذر ماه ساعت15 و 30دقیقه نشست علمی کاربردهای هوش مصنوعی در علوم انسانی به همت موسسه  آموزش عالی حوزوی امام حسن عسکری(ع) آمل برگزار می‌شود.

 

وی با بیان اینکه طی برنامه پنج ساله ۲۵ رشته تخصصی شامل فلسفه، تفسیر، فقه، علم، قضا، کلام، مدیریت آموزشی و... در حوزه‌های علمیه استان دایر می‌شود و طلبه‌ها به سمت تخصصی شدن حرکت می‌کنند، گفت: ششمین دوره جشنواره علامه حلی(ره) اسفندماه امسال در مازندران برگزار می‌شود.

 

حجت الاسلام اسماعیل زاده بیان کرد: در بحث تداوم وحدت حوزه و دانشگاه طرح استانی شورای راهبردی با حضور نماینده ولی فقیه در مازندران تشکیل شد و به صورت سالانه پیگیر برنامه های این شورا هستیم.

 

کد خبر 1126264

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha