عمارت منصوری ملایر پس از یک دهه تعیین تکلیف شد

عمارت منصوری به آثار ملی پیوست؛ خانه‌ای تاریخی در ملایر که ثبت آن یک دهه به درازا کشید.

به گزارش خبرگزاری شبستان از همدان، شهرستان ملایر دارای آثار تاریخی متعددی است؛ از برج باباحسین(آرامگاه حضرت یوشع بن نوح(ع)) با قدمت چندین هزار ساله تا قلعه باستانی انوج، شهر زیرزمینی سامن، بازار شیخ الملوک و یخچال میرفتاح. در کنار 340 جاذبه تاریخی یا طبیعی ملایر، خانه‌های تاریخی زیبایی در این شهر وجود دارد که بخشی از تاریخ نه چندان دور را روایت می‌کند.

به گفته رئیس میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی ملایر 39 هکتار بافت دارای ارزش در این شهر شناسایی شده که بیش از 30 خانه تاریخی بخشی از آن به شمار می‌رود.

ابراهیم جلیلی با بیان اینکه از مهم ‌ترین این خانه‌ها می‌توان عمارت لطفعلیان، مصدقی، صفاری، زعفرانیه و جهانگیری را نام برد، افزود: خانه منصوری هم از بناهای مهم و تاریخی ملایر است که پس از یک دهه با تعیین تکلیف شد و با توجه به توافق انجام شده بین شهرداری و وراث منصوری، این خانه تا چند روز دیگر به شهرداری واگذار می‌شود.

به گزارش شبستان، عمارت منصوری از زیباترین خانه‌های تاریخی ملایر است؛ خانه‌ای به یادگار مانده از دوران قاجار متعلق به مرحوم عبدالصمد منصوری در بلوار سیفیه. این خانه ۲ هزار و ۸۵۰ مترمربع مساحت دارد که طبقه اول آن با طاق‌های ضربی و خشتی در اواخر دوران قاجار و طبقه دوم در عصر پهلوی ساخته شده است.

این عمارت تاریخی 11 دی ۱۳۸۰ به شماره ۴۶۹۱ در فهرست آثار ملی ثبت شد، اما سال ۱۳۹۰ به دلیل تعلل در تملک این ملک با پیگیری وراث و حکم دیوان عدالت اداری از فهرست آثار ملی خارج شد.

از آنجا که منابع مالی میراث فرهنگی برای جلب رضایت وراث منصوری کافی نبود؛ مقرر شد تا شهرداری با واگذاری زمین معوض، ملک را تحویل گیرد، اما به دلیل همراهی نکردن برخی دستگاه‌های اجرایی این راه به پایان نرسید.  حال پس از کش و قوس‌های بسیار و گذشت 10 سال، پرونده عمارت منصوری به سرانجام رسیده و به فهرست آثار ملی بازگشت.

 

 

 

.

 

 

 

 

 

کد خبر 1126283

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha