راه اندازی کارگاه مرمت برای حفاظت از آثار مکشوفه در تخت جمشید

فدایی گفت: آزمایشگاه و کارگاه مرمت اشیای تاریخی در تخت جمشید راه اندازی شده است و اقدامات اولیه حفاظت اضطراری برای آثار و اشیای چند هزار ساله که در کاوش های باستان شناسی کشف شده به انجام می رسد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از شیراز، «حمید فدایی»، امروز (دوشنبه 22 آذر) از راه اندازی آزمایشگاه و کارگاه مرمت اشیای تاریخی در تخت جمشید خبر داد و در جمع خبرنگاران گفت: در این آزمایشگاه، اشیای منقول تاریخی و فرهنگی مورد مرمت قرار می گیرند.

مدیر پایگاه میراث جهانی تخت جمشید افزود: در کمترین زمان ممکن برای ایجاد این کارگاه مرمتی، فضای مناسب در نظر گرفته شد و ایزوگام پشت بام و رنگ کاری دیواره ها، طراحی و تقسیم بندی فضای داخلی، اجرای برق و روشنایی، تهیه و نصب وسایل حفاظت الکترونیک به انجام رسید.

وی اضافه کرد: بخشی از ابزار، تجهیزات و مواد ضروری آزمایشگاه نیز فراهم شده و در اختیار کارشناسان مرمت قرار گرفته است و این کارگاه با هدف انجام اقدامات اولیه حفاظت اضطراری برای آثار و اشیای تاریخی و فرهنگی چند هزار ساله که طی کاوش های باستان شناسی در منطقه به دست آمده راه اندازی شده است.

فدایی تاکید کرد: تخت جمشید در دهه ‌های قبل از انقلاب اسلامی از نخستین محوطه‌ هایی بود که دارای آزمایشگاه حفاظت و مرمت بوده و محوطه ارزشمند تخت جمشید به عنوان یک سایت موزه بزرگ باستان شناسی در زیر فضای باز است.

وی ادامه داد: نمایش و عرضه آثار و اشیا در این سایت موزه که ساختمان موزه تخت جمشید را نیز به عنوان یکی از  اجزای مهم در بر می‌گیرد بدون توجه به حفاظت و مرمت آثار امکان پذیر نیست. نیست.

«محمدرضا علیخواه»، کارشناس حفاظت و مرمت آثار تاریخی و مسئول این آزمایشگاه نیز گفت: آزمایشگاه و کارگاه مرمت برای رفع آسیب های فیزیکی و شیمیایی میراث فرهنگی کشور تلاش می کند و  در این کارگاه و آزمایشگاه آثار تاریخی مانند ظروف سفالی، سنگ نبشته ‌ها، قطعات سنگی نقش برجسته‌های تخت جمشید، آجرهای لعابدار، الواح و اثر مهرها و... از آسیب‌ هایی همچون تخریب ‌های شیمیایی و آسیب‌ های فیزیکی و بیولوژیکی مورد ارزیابی و حفاظت مرمت قرار می‌گیرد.

«انسیه شیری»، کارشناس حفاظت و مرمت آثار و از همکاران راه ‌اندازی این آزمایشگاه نیز عنوان کرد: ابزار و مواد آزمایشگاه در حال تکمیل است و امیدواریم تا پایان امسال علاوه بر انجام آزمون ‌های شناسایی در زمینه انواع نمک ‌های محلول موفق به تکمیل آزمایش‌ های مکانیک خاک مصالح نیز شویم.

کد خبر 1126395

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha