عقلانیت، معنویت و عملگرایی سه عنصر مدیریت جهادی است

مقیمی جاری و ساری شدن عقلانیت توام با معنویت و عملگرایی در فعالیت‌ها را لازمه رفع چالش‌های بین ارتباط صنعت و دانشگاه دانست.

به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری شبستان، دکتر سیدمحمد مقیمی امروز 22 آذر در سی امین جشنواره پژوهش و فناوری دانشگاه تهران که در تالار علامه امینی کتابخانه مرکزی دانشگاه تهران برگزار شد، گفت: راهبرد محوری و مبنای طراحی رویکردها و ساز و کارهای اجرایی در دوره جدید مدیریت دانشگاه تهران  جهاد علمی به منظور تحقق دانشگاه کارآفرین است. تحقق این راهبرد محوری با سبک مدیریت جهای امکان پذیر است.‌



رییس دانشگاه تهران با بیان اینکه عقلانیت، معنویت و عملگرایی سه عنصر مدیریت جهادی است، عنوان کرد: نظام مدیریتی دانشگاه باید طوری بازطراحی شود که از همه ظرفیت‌ها و نیروی انسانی متناسب با دانشگاه نسل سوم استفاده شود. همچنین طراحی ساختارهایی مبتنی بر عملگرایی ضروری است.



وی از تبدیل معاونت پژوهشی دانشگاه تهران به معاونت پژوهش و فناوری خبر دارد و افزود:هیات رئیسه و هیات منتخب دانشگاه اتفاق نظر دارند که  ساختاری چابک در دانشگاه داشته باشیم.  واحدها و نهادهای متفاوت و متنوع در حوزه پژوهش و فناوری در دانشگاه تهران داریم از جمله معاونت پژوهشی، پژوهشگاه و پارک علم و فناوری. پاشنه آشیل این ساختارها این است که  به درستی به هم مرتبط نیستند. بخش‌هایی نظیر پارک علم و فناوری، پارک علم و فناوری کار خود را انجام می‌دهد، معاونت پژوهشی کار خود را می کند و بقیه ساختارها  مستقل از هم فعالیت می‌کنند. در حقیقت بین ساختارهای متنوعی که در حوزه پژوهش و فناوری دانشگاه حضور دارند، ارتباطات رسمی وجود ندارد.


 مقیمی با بیان اینکه  ماموریت طراحی ساختار یکپارچه پژوهش و فناوری به معاون پژوهشی دانشگاه تهران ابلاغ شده است، افزود: دکتر فکور که معاون پژوهشی، سرپرست پژوهشگاه و سرپرست پارک علم و فناوری دانشگاه است در یک ماه آینده با بهره‌گیری از ظرفیت نخبگان  و با همفکری و همکاری معاونت‌های مربوطه، این ساختار یکپارچه را ارائه خواهد کرد.در طراحی جدید انتظار می‌رود همه دانشکده‌ها در فعالیت‌های پارک علم و فناوری نقش داشته باشند. معاونت پژوهشی باید یک رابطه پویا و بین همه دانشکده‌ها ایجاد کند.



رییس دانشگاه تهران با اشاره به وجود چالش‌های بین ارتباط صنعت و دانشگاه بیان کرد: برای حل این چالش‌ها  باید ساماندهی درونی از نظر ساختاری ایجاد کنیم. گام اول این حرکت آن است که عقلانیت توام با معنویت و عملگرایی را در فعالیت‌های خود جاری و ساری کنیم. به دنبال این هستیم که پارک علم و فناوری به صورت هیات مدیره‌ای و شرکتی اداره شود .


مقیمی خاطر نشان کرد: سامانه جامع پژوهشی در حال حاضر یک فعالیت فرایندی را عرضه می‌کند . این سامانه باید در بخش‌های محتوایی و به اشتراک‌گذاری داده‌های پژوهشی هم فعال شود. در پارادایم چهارم، علم و پژوهش در قالب بحث به اشتراک گذاشتن داده‌ها تعریف می‌شود، باید داده‌ها و اطلاعات فعالیت‌های پژوهشی را در دسترس قرار دهیم صرفا به انتشار دستاوردها در قالب مقاله محدود نشویم.علاوه بر به اشتراک گذاشتن داده‌ها، باید از سمت پژوهش‌های انفرادی به سمت پژوهش‌های تیمی روی آوریم. بسیاری از مسائل وجود دارند که با یک تخصص قابل حل نیستند و می‌طلبد تا تیم‌های میان رشته‌ای با حضور چندین تخصص شکل گیرند..

کد خبر 1126538

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha