کتابخانه مرکزی دانشگاه تهران منبع مهم پژوهش است/ بسترهای انتشارات دانشگاه تهران باید به روز رسانی شود

فکور با بیان اینکه انتشار به صورت کاغذی و فیزیکی شاید دیگر مطلوب جامعه علمی نباشد، گفت: بسترهای انتشارات دانشگاه تهران باید توسعه یابد و به روزرسانی شود.

 

به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری شبستان، دکتر مهدی فکور امروز دوشنبه 22 آذر در سی امین جشنواره پژوهش و فناوری دانشگاه تهران که در تالار علامه امینی دانشگاه تهران برگزار شد، گفت: روال و رسم بر این است که هر ساله گزارش مختصر از آنچه در حوزه پژوهشی دانشگاه تهران اتفاق می افتد در این جشنواره ارایه شود. جا دارد از زحمات آقای رحیمیان تشکر کنم، این گزارش را ایشان باید می دادند زیرا ماحصل  فعالیت ها و برنامه ریزی ایشان است.

 

معاون پژوهشی دانشگاه تهران اظهار داشت: در معاونت پژوهشی دانشگاه تهران در چهار حوزه گزارش ارایه می شود، قسمت اول مربوط به نشریاتی است که راه اندازی شده است و تعدادشان کم هم نیست. تعداد مقالات چاپ شده در دانشگاه در سال های اخیر افزایش یافته است. اقبال پژوهشگران به سمت چاپ مقالات در ژورنال های Q1 که جزو مقالات برتر هستند، بیشتر شده است.

 

وی ادامه داد: موضوع دیگری که در معاونت پژوهشی دانشگاه تهران پیگیری می شود، بحث پذیرش پسا دکتری است. با حمایت معاونت علم و فناوری ریاست جمهوری موضوع پسا دکتری غیر مقیم مطرح شد، ثبت تقاضا زیاد است از طرفی محدودیت هایی به لحاظ ساختار و بودجه وجود دارد که باعث شده پذیرش مطلوب صورت نگیرد.

 

فکور مالکیت فکری را از دیگر مباحث مطرح در معاونت پژوهشی دانشگاه تهران ذکر کرد و افزود: در این حوزه بحث اخلاق در پژوهش را داریم. خیلی از دوستان برای اینکه بتوانند پژوهش های خود را کاربردی کنند نیاز به ثبت ایده ها دارند. این ایده ها باید ثبت و حمایت شود.

 

معاون پژوهشی دانشگاه تهران خاطرنشان کرد: در حوزه پژوهش های کاربردی قراردادهای در حال انعقاد است که روند آنها رو به رشد است. در این زمنیه معضلات و مشکلاتی وجود دارد که با یک برنامه ریزی خوب رفع خواهد شد. خوشبختانه داریم از پژوهش صرف به سمت کاربردی شدن علم و دانش حرکت می کنیم و در این زمینه با وزارت راه و شهرسازی، شرکت نفت و پژوهشگاه ارتباطات و گمرک قراردادهایی داریم.

 

فکور با اشاره به اقداماتی که در کتابخانه مرکزی دانشگاه تهران صورت گرفته است، بیان کرد: از آقای دکتر جعفریان که در این زمینه تلاش کردند، تشکر می کنم. در کتابخانه مرکزی دانشگاه تهران اسناد با ارزش زیادی وجود دارد؛ هر کس بخواهد در زمینه تاریخی و اسناد ملی تحقیق کند، یکی از منابع مهم پژوهشی کتابخانه مرکزی دانشگاه تهران است. موضوع نگهداری و عرضه این آثار به جامعه علمی و همچنین توسعه این کتابخانه از عهده معاونت پژوهشی خارج است. دانشگاه حتما باید کمک کند و باید یک سرمایه گذاری پیدا کند که بتوانیم این نسخ و اسناد را به سهولت در اختیار محققان قرار دهیم. با یک نگاه ویژه این موضوع تحقق می یابد.

 

معاون پژوهشی دانشگاه تهران با اشاره به انتشارات دانشگاه و ضمن تشکر از آقایان موسی خانی و اکبری اظهار داشت: در انتشارات دانشگاه تهران یک سری چالش ها داریم. انتشار به صورت کاغذی و فیزیکی شاید دیگر مطلوب جامعه علمی نباشد. موضوع حقوق معنوی نیز مطرح می شود. انتشارات دانشگاه تهران باید به روز توسعه یابد و همچنین بسترهای آن باید به روز شود.

 

فکور در مورد تامین تجهیزات مورد نیاز دانشگاه تهران خاطرنشان کرد: تامین تجهیزات در دفتری در معاونت پژوهشی صورت می گیرد. با تاکیداتی که دکتر مقیمی ریاست محترم دانشگاه تهران دارند و طی جلساتی که با ایشان داشتیم، این حوزه باید تبدیل به آزمایشگاه جامع و مرکز شود که بتوانیم خدمات آزمایشگاهی را یکپارچه ارایه دهیم. 

 

گفتنی است، سخنرانی سید محمد مقیمی رییس دانشگاه تهران، مصاحبه با پژوهشگر پیشکسوت و پژوهشگر جوان نمونه، رونمایی از سامانه جامع پژوهش های کاربردی، اهدای جوایز و قدردانی از برگزیدگان و عکس یادگاری برگزیدگان از برنامه های سی امین جشنواره پژوهش و فناوری دانشگاه تهران بود.

کد خبر 1126580

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha