مساجد  فرصت مطالبه گری و جایگاه گفتمانی را برای مردم فراهم کنند

حجت اسلام جوکار با اشاره به فرصت مطالبه‌گری و حرف زدن در مسجد و جایگاه گفتمانی آن برای عدالت خواهی مردم گفت: در این شیوه مشکلات مردم از طرف مساجد به گوش مسئولین می‌رسد و مساجد به عنوان تکیه‌گاه و پناهگاه مردم شلوغ‌تر شده و مورد اعتماد قرار می گیرد

حجت‌الاسلام رضا جوکار در گفتگو با خبرنگار سیاسی خبرگزاری شبستان در مورد اقدامات صورت گرفته برای برگزاری نشست‌های مطالبه‌گری و عدالت‌خواهی با عنوان تریبون آزاد در مساجد شهرستان گفت: مساله عدالت‌خواهی که امروز مورد مطالبه و انتظار مردم از روحانیت و خصوصا ائمه جمعه است یک مطلب به حق و درست است. از وظایف امام جمعه عدالت‌خواهی بوده و رسالت نماز جمعه نیز همین موضوع است.هم امام جامعه، هم امام جمعه و هم امام جماعت همانطور که خودشان باید عادل باشند باید گفتمان‌ساز عدالت در جامعه بوده و عدالت‌خواهی را نیز در جامعه ترویج کنند.

 

امام جمعه شهرستان قدس ادامه داد: یکی از روش‌های عدالت‌خواهی، مطالبه‌گری است پس مطالبه‌گری در ذیل عدالت‌خواهی تعریف شده و عدالت‌خواهی در نظام دینی و الهی ذیل موضوع امامت تعریف شده است.

 

وی در ادامه صحبت‌های خود در مورد ترویج عدالت در جامعه و مبارزه با فساد گفت: پیگیری مطالبات مردم، مبارزه با فساد، ترویج عدالت و چنین مفاهیمی از جمله مطالبی است که در مطالبه‌گری پیرامون آن صحبت می‌شود. البته مطالبه‌گری در چند شکل انجام ‌می‌شود. یکی از شکل‌های مطالبه‌گری این است که ما مشکلات مردم در طول هفته به مسئولین و مدیران منتقل کنیم. مثلا گاهی این عزیزان را به دفتر امام جمعه دعوت نموده یا گاهی در جلساتی مانند جلسه شورای اداری مشکلات مردم را به آن‌ها گفته یا مشکلاتی که قبلا گفته شده را پیگیری می‌کنیم.

 

حجت‌الاسلام جوکار با تشریح سایر روش‌های اظهار کرد: یکی دیگر از روش‌ها این است مشکلات و مسائل مردم را از تریبون مقدس نمازجمعه پیگیری می‌کنیم. در این 2 روش ما از طرف مردم مطالبه‌گری می‌کنیم اما راه دیگر این است که برای خود مردم فرصت مطالبه‌گری را ایجاد کنیم. برای این راه از مدت‌ها پیش جلساتی را با حضور مسئولین در مساجد برپا کردیم. مسئولین شهرستان در مساجد محلات حاضر شده و مشکلات هر محله را به صورت مسجدمحور پیگیری می‌کنیم. در حقیقت مردم در همان جلسه مشکلات خود را مطرح نموده و مسئولین نیز در این زمینه پاسخگو خواهند بود.

 

امام جمعه شهرستان قدس  با اشاره به ایجاد فضای مطالبه در جامعه تصریح کرد: در روش دیگر ما برای مردم بستری را فراهم می‌کنیم تا با بیان آن‌ها، صحبت‌ها روی هم جمع نشود. این کار از مدتی پیش با حرکتی ابتکاری تحت عنوان تریبون آزاد از پارک‌های شهر آغاز نمودیم. این جلسات بدین صورت برگزار می‌شود که هر هفته در یک پارک تریبونی را قرار داده و خود من به عنوان امام جمعه حضور پیدا کرده و مردم از اقشار و سلایق مختلف با حضور در آن جلسه، مسائل و مشکلاتشان را در حضور امام جمعه بیان می‌کنند.

 

وی ادامه داد: مسائل مطرح شده در مجموع جمع‌بندی شده و به مسئولین منتقل می‌شود. البته اخیرا همین تریبون آزاد که در پارک‌ها بود به مساجد منتقل شد. یکی از اهداف این کار این بود که می‌خواستیم فضای برخی از مساجد را از حالت یک بُعدی خارج کنیم. این یعنی می‌خواستیم کار را از نماز، سخنرانی، مداحی و... که در همه این‌ها مردم شنونده و مخاطب هستند فراتر ببریم. به این صورت است که فرصت مطالبه‌گری و حرف زدن در مسجد به مردم داده می‌شود. از طرف دیگر مشکلات مردم نیز از طرف مساجد به گوش مسئولین می‌رسد. در این صورت نیز مساجد به عنوان تکیه‌گاه و پناهگاه مردم شلوغ‌تر شده و مورد اعتماد مردم قرار می‌گیرد. در عین حال مسئولین نیز از مردم حساب می‌برند چون احساس می‌کنند که مسجد جایگاهی گفتمانی برای عدالت‌خواهی و مطالبه‌گری است و ناچارند به مردم پاسخگو باشند.

 

وی در مورد فواید این اقدامات گفت: این شیوه ان‌شاءالله می‌تواند به همه مساجد کشور الگوسازی شده و تسری پیدا کند.

کد خبر 1126619

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha