می خواهیم فضای هنری را از انحصار خارج کنیم

مدیرمرکزهنرهای تجسمی حوزه هنری از راه اندازی سایتی برای فروش آثارهنرمندان جوان خبرداد و گفت: درفضای هنری شرایطی وجود دارد که فقط قشرخاصی ازموهبت ارتباط با گالری دارها برخوردارند؛ می خواهیم فضای هنری را از این انحصار خارج کنیم.

 

به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری شبستان، دانشکده هنر دانشگاه سوره با همکاری مرکز هنرهای تجسمی حوزه هنری انقلاب اسلامی نمایشگاه «همین دست افشانیِ حروف» را 16 تا 24 آذر  برپا کرده است؛  در این نمایشگاه که به همت گروه گرافیک دانشگاه سوره برگزار شده، بیش از ۱۰۰ اثر از خط‌نگاره‌ها و نقاشی‌خط‌های فارغ التحصیلان و دانشجویان دانشگاه سوره و هنرجویانِ استاد روح‌اله دلخانی یکی از پیشکسوتان خوشنویسی به نمایش درآمده است، با سید «مسعود شجاعی طباطبایی» هنرمند کارتونیست و مدیر مرکز هنرهای تجسمی حوزه هنری انقلاب اسلامی درباره این نمایشگاه و برنامه های مرکز هنرهای تجسمی به گفتگو نشسته ایم که در زیر می آید:

 

آیا برای فروش آثار هنری جوانان اقدامات عملی هم انجام داده اید؟

بله؛ ما داریم سازوکاری را طراحی می کنیم و سایتی را هم راه اندازی کردیم  که  به زودی کارش را شروع می کند، در  این سایت  آثار حوزه های مختلف هنرهای  تجسمی  ارایه می شود؛  همانطور که می دانید شرایط خاصی که در فضای هنری کشور وجود دارد  که فقط قشر خاصی می توانند از موهبت ارتباط با گالری دارها و فضاهای خاصی که برای فروش آثار بهره مند شوند ما از این انحصار خارج می شویم و یک مقدار به سمتی می رویم که اتفاقات به شکل مردمی دیده شود.

 آیا قیمت گذاری آثار مناسب با مردم علاقمند به هنر خوشنویسی است است؟

الان قیمت هایی اینجا گذاشته شده قیمت های 500 هزار تومان به بالا ست قیمت هایی که مردم هم دوست دارند. شما فرض بگیرید یک  اثر خوشنویسی«صلوات» اثری چند منظوره هست که وقتی فردی آن را خریداری کرد از لحاظ هنری یک اتفاق زیباشناسی را مشاهده می کند و  هم با قرار گرفتن اثر  روی دیوار هر بار فرد با دیدن آن یک ثوابی هم  می برد. کارهای فاخر دیگری هم هست  که مردم ما بسیار به آنها علاقه مند هستند ؛ مردم ما خیلی شعر دوست دارند خط هم یک جایگاهی در بین مردم دارد اینجا انجمن خوشنویسان هم مشارکت داشتند انجمن خوشنویسان چندین شعبه دارد و تعداد زیادی علاقه مند در این حوزه فعالیت می کنند که یک بخشیش را شما در اینجا می توانید ببینید. این مسئله خیلی مسئله مهمی است که در واقع حوزه هنری کمک کند که فضا بازتر شود با توجه به پتانسیلی که در استان ها دارد.

آیا با تعامل با دانشگاه سوره  آثار این نمایشگاه در استان های دیگر هم به نمایش در می آید؟

 ما  با رییس دانشگاه سوره  و دوستان رسانه  ارتباط و تعامل خوبی داریم یک سخت گیری های خاصی هم صورت گرفته که آثار به نمایش در می آید. کارها، کارهای فاخری است که به آنها پیشنهادات جدی دادیم و می خواهیم آثار جدای از آنکه در فضای مجازی به نمایش در می آید قیمت گذاری آنها دیده شود، بنای ما بر این است که این آثار برود و در فضاهای دیگر شهرها و مراکز استانی دیده شود. مراکز استانی به شدت علاقه مند هستند که این اتفاق بیفتد البته ما به طور مداوم نمایشگاه های متعددی از آثار هنرمندان در شهرستا ها برپا می کنیم . اخیرا نمایشگاهی از آثار هنرمندان گرافیست زنجان با موضوع نماز را داشتیم یعنی تعاملات دو طرفه است ما به هر جهت جشنواره سوگواره عاشورایی را داریم و در واقع جشنواره ای تحت عنوان هنر به دنبال این ماجرا هستیم که هنرمندان خوب کشورمان از همه جا  صرف نظر از جغرافیا ارتباط برقرار کنیم و ارتباط تعاملی و مستمر این اتفاق ها اتفاق هایی است که باید با پایان نمایشگاه شروع کار باشد که سازوکار آن فراهم شده است .

 چه ساز و کاری برای تحقق این مهم  در نظر گرفته اید؟

  ما  می خواهیم صفحات هنرمندان در ارتباط با حوزه هنری را  در فضای مجازی فعال  و ارایه کنیم؛ این شرایط دارد فراهم می شود که خود هنرمندان بتوانندآثارشان در زمینه های مختلف را در این صفحات  بروز رسانی کنند، همانطور که می دانید شاخه های هنرهای تجسمی بسیار بزرگ است شما اگر بخواهید به معنای واقعی کلمه تعداد رشته ها را بگویید 14 رشته و میان رشته وجود دارد یک اتفاق دیگری که بسیار مهم است هنرمندان شهرستانی ما رشد بسیار بزرگی داشتند خیلی از دانشجویانی که در دانشگاه سوره مشغول هستند شهرستانی هستند. ما به لحاظ سنی هم جزو کشورهایی جوان و توانمند هستیم؛ در حوزه تخصصی خودم که کاریکاتور هست بچه های ما گوی سبقت را از اکثر کشورهای دنیا ربوده اند و جزو سه کشور اصلی در حوزه کاریکاتور هستیم الان ما و برزیل و پرتقال جزو سه کشوری هستیم که در حوزه کارتون در صدر قرار داریم و هفته ای نیست که نتایج مسابقه ای اعلام نشود و هنرمندان ایرانی در آنها نباشد. مسابقه ای بوده که به جز یک جایزه همه جوایز آن متعلق به هنرمندان ایرانی بوده است.

 در حوزه آموزش به جز دانشگاه سوره مرکز هنرهای تجسمی حوزه هنری انقلاب اسلامی  چه اقداماتی را انجام می دهد؟

ما تلاش مان این است که  آموزش را در استان ها و شهرستان ها را توسعه دهیم البته در بخش آموزش  خود دانشگاه هم اهتمام دارد ولی ما پیگیر هستیم که اتفاق ویژه را رقم بزنیم و خوشخبتانه با فروکش کردن ماجرای تلخ کرونا می توانیم شرایطی را مهیا کنیم که از نزدیک با جوانان در مراکز استان ها  تعامل داشته باشیم و تقاضای آنها  این است که به فلان استان  رفته اید و  به استان ما نمی آیید ما می خواهیم   به شکل منطقه ای در مراکز استان ها در خدمت دوستان باشیم بعد در قدم های بعدی بتوانیم به مراکز استان ها برویم .

کد خبر 1126825

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha