طرح های خودجوش مشارکت کانون ها را افزایش می دهد

قاسمی پور با اشاره به نقاط مثبت و اثر گذار فهما گفت: طرح های خودجوش هر رواق مشارکت کانون های فرهنگی و هنری را افزایش می دهد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از اصفهان، طرح فهما امسال به عنوان دومین دوره و البته سومین سال رقابتی برای کانون های فرهنگی و هنری مساجد و فرصتی برای تبیین و تشریح ظرفیت های این مراکز فرهنگی و هنری در کشور بوده که تجارب آن ارزشمند و بستری برای کیفیت بخشی بیشتر سال آینده خواهد بود.

رابط های کانونی، این طرح ضمن جلب مشارکت و همکاری با کانون ها و ستادهای استانی، به کیفیت و توانمندی‌های هر کانون زیادی پی برده اند و استفاده از تجربه های میدانی آنان حتما در پیشرفت آینده موثر خواهد بود.

 

گفتگویی با رضا قاسمی پور، مدیرمسئول کانون فرهنگی و هنری مهدی موعود و رابط کانون های شهرستان فلاورجان در خصوص نقاط مثبت و سازنده فهما و نیازهایی و دغدغه های کانون صورت گرفته که مشروح آن در این خبر آمده است.

کانون فرهنگی و هنری مهدی موعود(عج) روستای حسین آباد این شهرستان در ادوار گذشته موفقیت های ملی و استانی را کسب کرده و در سال گذشته جز کانون های شایسته تقدیر بود.

 

*تنوع و چگونگی پراکندگی کانون های شهرستان فلاورجان را توضیح بدهید.

 

بنده به عنوان به عنوان رابط کانون های فرهنگی و هنری فلاورجان باید بگویم که هر مرکز به عنوان یک مدل و یک  فرهنگ شناخته شده اند و تنوع فعالیت در هر منطقه وجود دارد.

چنین تنوعی از قومیت های مختلف با آداب و رسوم و هنجارهای متفاوت در جای جای این شهرستان سکونت دارند و هر مرکز مخاطب خاص خودش را دارد.

 

*برای تقویت روحیه و توسعه فعالیت های شبکه خود چه کرده اید؟

 

با حضوردر بیش از 70 کانون از105 کانون شهرستان فلاورجان دغدغه ها را شنیده ام و در سطح استان و شهرستان پیگر موضوع هستم و باید به نیازهای آن ها و توجه به دغدغه ها کانون ها به صورت عمومی و اختصاصی توجه داشته چرا که بخشی از مسائل مثل حمایت ها، نیازها و چشم انداز یکسان ولی برخی از مسائل مثل اختلافات بین متولیان مسجد و نیازهای هر منطقه باید به صورت اختصاصی بررسی شود.

اتفاقی که همت کانون ها را برای فعالیت بیشتر امسال، رونق بخشیده طرح های خودجوش هر رواق است چرا که طرح های خودجوش هر رواق فعالیت های کانون ها متناسب با ظرفیت آنان را نشان می دهد.

 

*مهمترین مانع پیش روی فعالیت کانون های مساجد در فهما به نظر شما به چه عاملی وابسته است؟

 

زبان مشترک در بین مدیران مسئول کانون های فرهنگی و هنری مساجد در طرح فهما کمتر دیده می شود چرا که نگرش ها و دیدگاه های متفاوت با فرهنگ و تنوع زیستی متعدد به این موضوع نیاز دارد.

 تهیه نقشه جغرافیای فرهنگی و نیازسنجی هر استان و شهر و منطقه و محله ای را نسبت به کار فرهنگی مشخص بشود براساس آن فهما را طراحی شود.

 

اوایل انقلاب کشور با کمبود پزشک مواجه بود تا اینکه برای خدمت رسانی کشور هند نیرو جذب و برای ویزیت به مناطق مختلف اعزام شدند که  یکی از این پزشکان به دلیل اینکه فارسی متوجه نمی شد بیمارانی که به او مراجعه می کردند بدون اینکه بفهمد چه بیماریی دارند برایشان نسخه ای می نوشت اثر این نسخ برای بیماران متفاوت بود بعضی را کاملا خوب می کرد بعضی دیگر از بیماران کمی بهتر می شدن برای بعضی دیگر از بیماران داروهای تجویزی دکتر اثر خاصی نداشت بیمارانی هم بودند که با استفاده از داروهای تجویزی دکتر حالشان بدتر می شد با این وصف نظرات در مورد دکتر هم متفاوت بود گروه اول او را پزشکی خوب توصیف می کردند گروهی دکتری که نه خوب است و نه بد و گروهی هم اصلا دکتر بودن او را قبول نداشتند

مثل فهما برای کانون ها مثل همان پزشک هندی و نسخ تجویزی اوست بعضی از کانون ها عالی وبعضی دیگر خوب و عده ای حنثی و عدة کثیری ضعیف و بد توصیف می کنند علتش هم همان مسئله پزشک هندی و بیماران است که زبان همدیگر را نمی فهمیدند و دچار سردگمی می شوند.

 

*چه عواملی مشارکت کانون ها در فهما را در تمامی حوزه ها افزایش می دهد؟

 

ملاک ارزیابی و توصیف عملکرد کانون های فرهنگی و هنری مساجد به صورت میدانی و با نگاه جامع به ظرفیت و توان کانون ها باشد  و متناسب با امکاناتی در اختیار کانون ها برنامه پیش برود و البته برای هدایت کاری هم حمایت و فرصت سازی انجام دهند.

افزایش حمایت های مادی و معنوی از کانون های مساجد و ایجاد تمایز بین کانون های روستایی، شهری، مناطق برخوردار  و محروم سبب تقویت انگیزه خواهد شد.

کد خبر 1127070

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha