صادرات بیش از ۲ هزار تن محصولات چاپی استان قزوین به کشورهای همسایه

اسماعیلی گفت: در نیمه نخست سال جاری صادرات محصولات چاپی استان به ۲ هزار و ۲۵۳ تن رسیده که این محصولات به کشوهای افغانستان، عراق، ارمنستان و ترکمنستان صادر شده است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از قزوین، «محمدحسین اسماعیلی» در آیین تجلیل از فعالان عرصه چاپ استان که امروز (چهارشنبه ۲۴ آذر) در تالار مولانا مجتمع فرهنگی هنری ارشاد قزوین برگزار شد، بیان کرد: حوزه چاپ حوزه مهمی در استان و کشور بوده و به عنوان هنر و صنعت شناخته می شود و اگر تولیدات فرهنگی و هنری به زیور چاپ آراسته نشود، در تاریخ ماندگار نمی شود.

 

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان قزوین ادامه داد: در دنیای کنونی چاپ را به عنوان صنعت می شناسند و جایگاه رفیعی دارد و در استان قزوین این هنر و صنعت به عنوان بخشی مهم و ویژه می درخشد و واحدهای بسیاری در این حوزه فعالیت می کنند.

 

وی عنوان کرد: در استان قزوین ۱۴۶ واحد چاپ فعالیت می کنند که از این تعداد ۸۰ واحد دیجیتال است و قزوین از این حیث جایگاه خوبی دارد و بسیاری از استان ها سفارش های چاپی خود را در استان قزوین تهیه می کنند.

 

اسماعیلی تصریح کرد: در حوزه صادرات محصولات چاپی در سال گذشته ۲۱۶ مجوز صادرات محصولات چاپی به میزان ۲ هزار و ۷۴ تن داشتیم که در نیمه نخست سال جاری این میزان به ۲ هزار و ۲۵۳ تن رسیده است.

 

وی خاطر نشان کرد: این عدد نشان دهنده رشد خوبی در حوزه صادرات محصولات چاپی است که این محصولات به کشوهای افغانستان، عراق، ارمنستان و ترکمنستان صادر شده است.

 

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان قزوین با اشاره به مشکلات هنر و صنعت چاپ اظهار کرد: در سال های اخیر تحریم ها مشکلات بسیاری را به لحاظ ارزی و صادرات برای حوزه چاپ ایجاد کرده است و موضوع کرونا هم مزید بر علت شده که مشکلات عدیده ای برای صنعت چاپ ایجاد و خسارت عمده ای به این هنر و صنعت وارد شود.

 

وی اضافه کرد: بخشی از آسیب های این حوزه را سعی کرده ایم با بسته های حمایتی مرتفع کنیم و البته نیاز است حمایت های بیشتری صورت گیرد که در سال ۹۹ و در سال جاری ۱۳ میلیارد و ۳۷۲ میلیون تومان تسهیلات به واحدهای چاپ در استان اعطا شد.

 

اسماعیلی گفت: مشکل دیگر فعالیت مراکز غیرمجاز در حوزه چاپ است که لازم است نظارت بر این حوزه صورت گیرد و جلسات متعددی را داشته باشیم تا از فعالیت این مراکز غیرمجاز جلوگیری شود که البته مواردی تعطیل شده و به برخی مراکز هم اخطار داده شده است.

 

وی در ادامه توضیح داد: ظرفیت های بالایی در صنعت چاپ استان وجود دارد که با وجود این ظرفیت ها، سفارش ها به خارج استان داده می شد و پیگیر این موضوع هستیم همه ارگان ها و نهادها از ظرفیت چاپخانه های استان استفاده کنند.

 

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان قزوین یادآور شد: در بحث کاغذ هم که یکی از معضلات اساسی است وزارت فرهنگ و ارشاد و شخص وزیر پیگیر هستند موضوع کاغذ را حل کنند و حمایت لازم در حوزه تولید و واردات انجام شود.

 

گفتنی است در این مراسم از فعالان عرصه چاپ در استان قزوین تجلیل شد.  

کد خبر 1127297

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha